خانه / فقه و احکام / آیا سگ نجس است؟

آیا سگ نجس است؟

2

 

آیا سگ نجس است؟

 

تتبع ونگارش :

الحاج امــیــن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی»

 

چندی قبل یکی از جوانان مؤمن رشید و با استعداد در کشور هالند بنام محترم جاوید « مؤمند »  سؤالی را در مورد اینکه آیا سگ نجس است ویا خیر ؟ واینکه مسلمانان  میتواند سگ را داخل خانه نگاهدری نماید ؟  ودر مورد پس خوره سگ سؤالی را مطرح نموده بودند که بعد از مراجعه به کتاب  الله وسنت پیامبر صلی الله علیه وسلم یادداشت مختصری  ذیل را حضور برادرم محترم جاوید جان « مؤمند» وسایر خوهران وبرادران تقدیم میدارم .

برادر محترم  !

قبل از همه باید خدمت خوانندگان بعرض رسانید که در دين مقدس اسلام دو نوع قانون وجود دارد ، يکي قانون سماوي وديگري قانون وضعي.

قانون سماوي :
قانون سماوي عبارت از  قانوني است که توسط قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت شده باشد ، و علماي اسلام آنرا از قرآن و سنت استنباط نموده باشند ، که بنام شريعت اسلام شناخته مي شود.

مصادر قانون (شريعت) در دين مقدس اسلام :
دين مقدس اسلام براي قوانين خويش مصادري دارد که قرآن عظيم الشان آنرا تعيين نموده است ، مصادر قوانين اسلامي (شريعت اسلامي) را مي توان به بخش هاي ذيل تقسيم نمود:
1- قرآن کريم
2- سنت رسول الله صلي الله عليه وسلم
3-اجماع امت اسلامي
4-  قياس واجتهاد
با توجه به تفصیل بس مختصر و تلګرافی متذکر میشویم که  در قرآن عظیم الشان    در مورد اینکه آیا سگ نجس است یا خیر آیه  ای وجود ندارد، ولی از کلمه سگ (کلب ) در قرآن عظیم الشان سه بار یاد آوری بعمل آمده است .

یکبار در داستان اصحاب کهف، باری دوم در سوره اعراف، آیـﮥ ۱۷۶  و بارسوم درآیـﮥ ۴ سورﮤ مائده میباشد.

در سورﮤمائده بر حلال بودن شکار، سگ تعلیمی حکم صادر گردیده است .
« يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ» ( از تو می پرسند چه چیزی برای آنها حلال شده! به آنها بگو: چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده، و آنچه بوسیله جانوران شکاری (سگ، پرنده،…) شکار می کنید، (بوسیله) سگهائی که آنچه خدا به شما آموزش داده به آنها آموزش می دهید. بنابر این آنچه برای شما می گیرند و می آورند بخورید و نام خدا نیز بر آن ببرید، …) .

امادراحادیث نبوی، روایت متعددی در مورد برخورد مسلمانان با سگ آمده است .
که  صریحترین وواضح ترین هدایت پیامبر صلی الله علیه در مورد سگ حدیثی است که میفرماید :«لا تدخل الملائکة بیتاً فیه کلب ولا تصاویر» (  البخاري) .( ملائکه به خانه‌ای که در آن سگ و عکس(جاندار) موجود باشد داخل نمیگردد. )
ولی طوریکه در فوق تذکر رفت از سگ در مورد  امور امنیتی  وشکار در شرع اسلامی ممانعتی بچشم نمی خورد ، ومسلمانان میتوانند ازآن استفاده بعمل ارند ، ولی صرف سؤال در مورد نگاهدری سگ در داخل خانه است . که شرع اسلامی دید خاصی خود دارد .

احادیثی نبوی در مورد پس خوردهء سگ:

۱- « عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا شَرِبَ الْکَلْبُ فِی إِنَاءِ أَحَدِکُمْ فَلْیَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ»

( از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر گاه سگ ازظرف یکی از شما نوشید پس باید که آن (ظرف) را هفت بار بشوید. ) (صحیح).

۲-عَنْ أَبی هُرَیْرَةَ قال قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذَا وَلَغَ الْکَلْبُ فِی إِنَاءِ أَحَدِکُمْ فَلْیَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر گاه سگ درظرف یکی از شما زبان زد پس باید که آن (ظرف) را هفت بار بشوید.

الْأَمْرُ بِإِرَاقَةِ مَا فِی الْإِنَاءِ إِذَا وَلَغَ فِیهِ الْکَلْبُ  ،دستور به ریختن آنچه در ظرف است زمانیکه سگ در آن زبان زده باشد.

۳-عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذَا وَلَغَ الْکَلْبُ فِی إِنَاءِ أَحَدِکُمْ فَلْیُرِقْهُ ثُمَّ لِیَغْسِلْهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر گاه سگ درظرف یکی از شما زبان زد پس باید که آنچه در آن ظرف است بیرون بریزد و سپس باید که آن (ظرف) را هفت بار بشوید.

۴-عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغَفَّلِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَمَرَ بِقَتْلِ الْکِلَابِ وَرَخَّصَ فِی کَلْبِ الصَّیْدِ وَالْغَنَمِ وَقَالَ إِذَا وَلَغَ الْکَلْبُ فِی الْإِنَاءِ فَاغْسِلُوهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَعَفِّرُوهُ الثَّامِنَةَ بِالتُّرَابِ

از عبد الله بن مغفل رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم دستور کشتن سگها را صادر نمودند ولی اجازه نگه داری سگ شکار و سگ گله را نیزصادر نمودند وفرمودند: هر گاه سگ درظرفی زبان زد پس آن (ظرف) را هفت بار بشویدو هشتمین بار آن (ظرف) را باخاک مالید بشوئید.

سُؤْرُ الْهِرَّةِ.

احادیثی نبوی در مورد پس خورده پشک:

1-عَنْ کَبْشَةَ بِنْتِ کَعْبِ بْنِ مَالِکٍ أَنَّ أَبَا قَتَادَةَ دَخَلَ عَلَیْهَا ثُمَّ ذَکَرَتْ کَلِمَةً مَعْنَاهَا فَسَکَبْتُ لَهُ وَضُوءًا فَجَاءَتْ هِرَّةٌ فَشَرِبَتْ مِنْهُ فَأَصْغَى لَهَا الْإِنَاءَ حَتَّى شَرِبَتْ قَالَتْ کَبْشَةُ فَرَآنِی أَنْظُرُ إِلَیْهِ فَقَالَ أَتَعْجَبِینَ یَا ابْنَةَ أَخِی فَقُلْتُ نَعَمْ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّهَا لَیْسَتْ بِنَجَسٍ إِنَّمَا هِیَ مِنْ الطَّوَّافِینَ عَلَیْکُمْ وَالطَّوَّافَاتِ

از کبشه دختر کعب بن مالک رضی الله عنها روایت است که ایشان فرمودند: ابوقتاده رضی الله عنه بنزد ایشان آمدند (روای می گوید سپس جمله ای را ذکر نمود که معنایش است) من برایش (در ظرفی)آب وضو تهیه نمودم ، در همین اثنا پشک آمد وشروع به نوشیدن  آب نمود و او ظرف را برایش کج نمود کبشه می گوید: چون دید من به سوی او نگاه می کنم گفت: ای دختر برادرم آیا از این کارم تعجب می کنی من گفتم : بله او گفت: همانا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است: همانا (پس خور) پشک نجس نیست زیرا پشک از حیوانات نر و ماده ای است که به نزد شما انسانها رفت و آمد دارند.

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

بیان ترتیب نماز و حالات روحی هنگام ادای نماز

نویسنده: استاد ناصر سبحانی  سپیده سر می‌زند؛ و یکی از آیات الهی جلوه‌گر می‌شود؛ تحولی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *