خانه / فرهنگ و جامعه / فکر و دعوت / آیا مطالعه و نگهداری کتابهای غیر مسلمانان جایز است؟

آیا مطالعه و نگهداری کتابهای غیر مسلمانان جایز است؟

سلام علیکم سالها قبل تعدادی کتاب خریداری نموده و مطالعه کرده ام موضوع کتابها (کمونیسم- مائو- مارکس- لیبرالیسم – فاشیسم،،) است این کتابها هیچ گونه تاثیری بر عقیده اسلامی و توحیدی من نداشته و ندارد کاملا مطمئنم، قصد مطالعه مجدد آنها را هم ندارم فرد دیگری هم در منزل آنها را مطالعه نمی کند و دسترسی به آنها ندارد . حال صرفا وجود چنین کتابهایی بدون اینکه قابل استفاده باشند، برای من کفر محسوب میشود؟ یا گناه؟ یا مکروه ؟

 

پاسخ :

قاعده برای یک مسلمان، مومن به خدا و رسول و معاد این است که مسائل دینی و امور زندگی خود را بر قرآن سنت عرضه نماید اگر در تضاد با قرآن و سنت که دو منبع معصوم اسلام هستند، نبود مورد تائید قرار گرفته و بدون اشکال خواهند بود. و اگر امور ما با دو اصل اسلام (یعنی قرآن و سنت) تعارض پیدا کردند، در این صورت عمل ما و تصمیم ما مردود می باشد.

این خطاست که برخی ها بدون مراجعه به منابع اسلامی ابتدا عقل را معیار خوب و بد امور دینی قرار می دهند و خوب و بد را با عقل خویش می سنجند. باید دانست که عقل ها از خطا پاک نیستند و اگر عقل معیار اعمال باشد پس قرآن و سنت برای چه هستند. همه انسانها صاحبان عقل هستند و بدهی است که بسیاری از صاحبان عقل در گمراهی بسر می برند و برای کردارخویش توجیهاتی دارند.

در خصوص پرسش شما در قرآن و سنت نهی وارد شده است و در این باره رهنمودهایی داریم که آنها را بررسی می کنیم :

نهی در سنت:

چنانچه اشاره شد، جایی که نقل باشد عقل کاربردی ندارد و نقلی که به قرآن و سنت متصل است ارجحیت دارد. حاکم ، طبرانی و احمد روایت می کنند :
امیرالمومنین عمربن خطاب رضی الله عنه در حضور حضرت رسول علیه السلام عرض کرد که شخصی از بنی قریظه برای من مطالبی از تورات را هدیه کرده است، آیا به شما نشان ندهم ؟ چهره پیامبر گرامی اسلام متغیر شد، آنگاه حضرت عمر گفت : به الله پروردگارما، به اسلام دین ما و به محمد پیامبر مان راضی هستیم.
حضرت رسول علیه السلام فرمود: قسم به ذاتی که جان محمد در دست اوست، اگر خود حضرت موسی در میان شما بیاید و شما از او پیروی کنید و مرا رها کنید گمراه خواهید شد، از میان امتهای پیشین، شما سهم من هستید و از میان پیامبران پیشین، من سهم شما هستم.
(او کما قال الرسول علیه السلام).
و در حدیث دیگر آمده است که اگر حضرات عیسی و موسی هر دو زنده شوند شما راهی بجز اتباع من نخواهید داشت.

همچنین ابویعلی حدیثی را به نقل از حضرت جابر رض کرده است که حضرت رسول علیه السلام فرموده است:
لا تسألوا أهل الکتاب عن شیء، فإنهم لن ‏یهدوکم وقد ضلوا. إنکم إما أن تصدقوا بباطل، وإما أن تکذبوا بحق.
از اهل کتاب هیچ مسئله ی را جویا نشوید، چرا که آنها هرگز شما را راهیاب نخواهند کرد بدون شک خود گمراه اند، (در آن وقت) شما یا باطل را تصدیق خواهید کرد یا حق را تکذیب.

نکته : حضرت عمر رضی الله عنه مطالبی از تورات را جهت تحقیق و کسب دانش آورده بود، اما حضرت رسول صلی الله علیه و سلم او را از این کار نیز نهی کرد.

نهی در قرآن:

سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۰۰ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا فَرِیقًا مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ کَافِرِینَ.
ای کسانی که ایمان آورده اید اگر از گروهی از اهل کتاب پیروی کنید شما را پس از ایمان آوردنتان به کفر بازمی گردانند.

طبعا کفار و ملحدین دنیا مسلمانان را می خواهند به آئین باطل خود بازگردانند لذا حسن ظن در برابر آنها جایز نیست.

آیه ۱۱۳ سوره مبارکه هود می فرماید : وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّـهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ.
به کسانی که ستم کردند تمایل (و تکیه) نکنید ، که آتش (جهنم) به شما خواهد رسید ، و برای شما (سرپرست و) دوستانی جز خداوند وجود ندارد ، آنگاه یاری نمی شوید.
آیه ۶۸ سوره مبارکه انعام می فرماید:
وَإِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آیَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ ۚ وَإِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ.
و هر گاه کسانی را دیدی که در آیات ما (از روی عناد و مسخره) به بحث و گفتگو می پردازند، از آنان روی بگردان؛ تا به سخن دیگری بپردازند. و اگر شیطان تو را به فراموشی افکند، پس هرگز بعد از یاد آوردن با گروه ستمگران منشین.

همچنین در سنت حضرت رسول (ص) در خصوص تاثیر پذیری آمده است:

مَثَلُ الْجَلِیسِ الصَّالِحِ وَالْجَلِیسِ السَّوْءِ کَحَامِلِ الْمِسْکِ وَنَافِخِ الْکِیرِ فَحَامِلُ الْمِسْکِ إِمَّا أَنْ یُحْذِیَکَ وَإِمَّا أَنْ تَبْتَاعَ مِنْهُ وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ مِنْهُ رِیحًا طَیِّبَهً وَنَافِخُ الْکِیرِ إِمَّا أَنْ یُحْرِقَ ثِیَابَکَ وَإِمَّا أَنْ لا تسلم من دخانه. 
(صحیحین).
همنشین خوب و همنشین بد مانند همنشینی با عطرفروش و آهنگر است، عطر فروش یا مقداری عطر بر تو می پاشد یا از او خریداری کرده یا بوی خوش عطرش به مشامت می رسد(در هر حال تو از او نفع برده ای و چیزی جز خیر از او به تو نرسیده است) و همنشین بد مانند کسی است که در کوره ی آهنگری می دمد(در همنشینی او) یا لباست میسوزد یا از دود کارش در امان نیستی.) حتماً ضرر و زیان و اذیت و آزار در همنشینی او به مقدار کم یا زیاد به تو می رسد.
برای نمونه، عبدالرحمن ابن ملجم کسی که حضرت علی رضی الله عنه را به شهادت رساند گمراهی او از زمانی شروع شد که او با خوارج دوستی و همنشینی داشت، عمران ابن حطان هم به روش مشابهی گمراه و شقی شد.

فتوای علما :

در روشنی کتاب و سنت، علمای متخصص دو نظریه دارند. یک نظریه می گوید برای هیچ کس مطالعه کتب و مطالب غیر مسلمانان و منحرفین جایز نیست نه برای خواص ونه برای عوام و نه حتی آنهایی که قصد کسب دانش و تحقیق دارند، براساس دیدگاه این دسته، گروه محققان بایستی کتابهایی را مطالعه کنند که در رد آنها نگاشته شده است و همینطور به معاجم جهت تحقیق مراجعه نمایند.
نظریه دوم می گوید که برای عوام و خواص جایز نیست که کتب شان را مطالعه کنند اما کسانی که قصد دارند در خصوص رد و بطلان محتوای شان بنویسند جایز است که کتابهای غیرمسلمانان و منحرفین از اسلام را مطالعه و در نقد و بطلان شان مطالب بنوبسند به شرطی که خود تبحر علمی داشته باشد و ازدانش کافی در باره اسلام برخوردار باشد.
نگهداری کتب شان همین حکم را دارد و جایز نیست چرا که ممکن است در آینده فردی با مطالعه کتاب شما منحرف و متزلزل درعقیده شود و شما در گناه او شریک خواهید شد.
دلیل گرایش به الحاد و کفر در جوامع مسلمانان همین مسئله است که هر نورسی با مطالعه هر کتاب منحرفی بسوی آنها متمایل می گردد در حالیکه که از آئین خود دانش کافی ندارد.

منبع : پایگاه تخصصی اهل سنت ایران – وااسلاماه

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

بعد از فتنه، وظیفۀ ما چیست؟

نويسنده: دکتر خالد بن عبد الرحمن الشايع بسیاری از مسلمانان، با قلبهایی دردناک، دستپخت نماینده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *