تزکیه

آیا هر مصیبتی نشانه مکافات عمل است؟

نعمت های جزا، آزمایش و استدراج

هر نعمتی که در دنیا به انسان می رسد، نشانه پاداش نیک و هر مصیبتی نشانه مکافات عمل او نیست، هر کدام از نعمت ها و مصیبت ها، می تواند گزینه های دیگری غیر از پاداش و کیفر داشته باشند.

نعمت ها را می توان به ۳ دسته تقسیم نمود:

اول- نعمت جزاء:

خداوند بخاطر اعمال نیک و کارهای شایسته و تلاش مضاعفی که انسان در کار بندگیش انجام می دهد، او را مورد تشویق، لطف و تأیید خود قرار می دهد و به او نوعی جایزه و پاداش نیک می بخشد تا بیشتر به نیکو کاری بگراید و مطابق فرمان های او به راه راست هدایت شود.

دوم- نعمت آزمایش:

و این نعمتی است که خداوند بر بندگانش می فرستد تا آنها را بیازماید و اندازه سپاسگذاری و بندگی و فرمانبرداری آنان را مشخص نماید.

سوم- نعمت استدراج ( فراخوانی تدریجی):

و این از آن دسته نعمت هایی است که خداوند، کافران، ستمگران،گناهکاران و مخالفان دینی الهی را از آن بهره مند می سازد و ظروف مناسب را برای آزادی اراده آنان فراهم می سازد تا به تدریج در آن فرو روند و غرق لذت های زود گذر شوند و کاملا مستحق مجازات و کیفر الهی گردند، ناگهان خداوند بلا و عذاب نابودگر را بر سرشان فرو می ریزد و آنان دیگر هیچ عذر و بهانه ای نمی توانند داشته باشند.

مصیبت ها را نیز می توان بر ۳ دسته تقسیم نمود:

اول- مصیبت های کیفری:

این نوع مصیبت ها و بلایا، بخاطر عملکرد زشت و گناهکارانه ی انسان بر او عارض می شود و با نوعی توجه و عنایت الهی همراه است تا بنده اش را بیدار کند و به او هشدار دهد و به درگاه خدا باز گردد، و دست از اعمال خلاف بردارد. خداوند در سوره شوری آیه ۳۰ به این نوع مصائب اشاره دارد و می فرماید:

وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ

آنچه از بلایا و مصائب به شما میرسد، بخاطر کارهایی است که خود کرده اید، و خداوند از بسیاری (از کارهای شما) گذشت می کند.

دوم- مصیبت های آزمایشی:

خداوند مومنان فرمانبردار و نیکوکاران را به آن ها دچار می سازد تا اندازه صبر و بردباری و تحمل آنها را بیازماید و به نیکی هایشان بیفزاید و پایگاه و مقاومتشان را نزد خود بالا برد. قرآن کریم به این حقیقت گواهی می دهد و در سوره توبه آیه ۱۲۰ می فرماید:

مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ

درست نیست که اهل مدینه و بادیه نشینان دور بر آنان از پیامبر خدا جا بمانند (و در رکاب او به جهاد نروند و در همان چیزی جان نبازد) و جان خود را از جان پیامبر دوست تر داشته باشند. چرا که هیچ تشنگی و خستگی و گرسنگی در راه خدا به آنان نمی رسد و گامی به جلو بر نمی دارند که موجب خشم کافران شود و به دشمنان دستبردی نمی زنند، مگر اینکه به واسطه آن، کار نیکویی برای آنان نوشته می شود ( و پاداش نیکویی بدانان داده می شود) بی گمان خدانود پاداش نیکوکاران را هدر نمی دهد.

سوم- مصیبت های تربیتی:

شاید بتوان گفت، کسانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند به این نوع بلایای تربیتی دچار می شوند و آن از یک جهت بلایای آزمایشی یا تربیتی یا جزای والدینشان است یا برای کم سن و سالان بلایای تربیتی محسوب می گردد، زیرا بسیاری از صفات کمال در وجود انسان جز به وسیله ی بلا ها و سختی ها به رشد و نمو و تعالی نمی رسند، بنابراین عدالت و دادگری الهی حکم می کند تا به افراد کم سن و سالی که به سن تکلیف نرسیده اند و دچار مصیبت ها و سختی ها شده اند، از روی فضل و بزرگواری، در دنیا و قیامت پاداش نیکو دهد:

سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً

این شیوه و سنت الهی است و سنت پروردگار هرگز تبدیل و تغییر پیدا نمی کند.

منبع : کتاب عقاید اسلامی و ریشه های آن

نویسنده: عبدالرحمن حسن حبنکة المیدانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
خرید مدرک دیپلم خرید مدرک فوق دیپلم خرید مدرک لیسانس خرید مدرک دکتری خرید مدرک خرید مدرک دانشگاهی قانونی خرید مدرک دانشگاهی مدرک دانشگاهی قانونی مدرک دانشگاهی خرید مدرک معتبر خرید مدرک معتبر دانشگاهی مدرک معتبر مدرک معتبر دانشگاهی مدرک تحصیلی معتبر چگونه مدرک تحصیلی بگیریم از کجا مدرک تحصیلی بگیریم قیمت مدرک تحصیلی سایت خرید مدرک تحصیلی