خانه / مقالات / پاسخ به شبهات / اسلام از دیدگاه مستشرقان و نوگرایان

اسلام از دیدگاه مستشرقان و نوگرایان

دکتور فضل الهادی وزین 

از مطالعه نوشته های مستشرقین که بعضی ملحد، بعضی مسیحی متعصب و برخی یهودی اند، اما قدر مشترک بین همه شان دشمنی با اسلام و خدمت به استعمار است ( بطور نمونه: نولدکه،ساخت،گولد زیهر، وات،برنارد لویس، ریچارد بل، شیرل بیناردو….) واضح می شود که بارز ترین دیدگا های مستشرقان و امتداد فکری آنان در جهان اسلام ( روشنفکران با پسوند غلط دینی یا نو گرایان مانند: ارکون،نصر ابوزید،شحرور، عروی، سروش،شبستری و….) در نقاط آتی خلاصه می شود:

۱- اسلام ساخته انسان و محصول اوضاع فرهنگی جامعه عربی وقت است . ( مثلا: گولد زیهر در العقيدة و الشريعة في الاسلام، ارکون در نقد العقل الدینی و ابوزید در مفهوم النص )

۲-قرآن کریم کتاب کلام و وحی الهی نیست، بلکه کلام و تأليف شخصى بنام محمد است كه در مراحل مختلف آن را تأليف كرده است. (نولدكه،گولدزیهر، ارکون و سروش )

۳- محتوای قرآن بر گرفته شده از ادیان و فرهنگ های دیگر است که بمرور زمان در آن کم و زیاد شده است.(نولدکه، گولدزیهر و ارکون )

۴-متون دینی و در رأس آن قرآن باید با میتودهای علوم انسانی مانند زبان شناسی، انتروپولوژی یعنی انسان شناسی ، سوسیالوژی یا جامعه شناسی، روان شناسی، شیوه های نقد تاریخی و غیره مورد نقد قرار بگیرد.( ارکون)

۵-هیچ چیزی در اسلام بشمول قرآن و پیامبر و حتی ذات الهی مقدس نیست و باید قدسیت ها در اسلام شکستانده شود.(ارکون )

۶-پیامبر یک شخص عبقری و مصلح و زعیم اجتماعی و معلم اخلاق بود و برای نشر افکار خود ادعای پیامبری کرد.

۷- قرآن، پیامبر و در مجموع اسلام با تمام آموزه ها و احکام آن مانند ساسر پدیده های فرهنگی یک پدیده تاریخی و محصول ظروف و شرایط خاص تاریخی است و هیچ حیثیت فرا زمانی و فرا مکانی ندارد.(بطور مثال ارکون در نقد العقل الدینی)

۸-آموزه ها و احکام قرآن برای یک عصر و مکان خاص ساخته شده بود و در عصر کنونی قابل تطبیق نیست.

۹- میراث فکری و فرهنگی مسلمانان اعم از تفسیر،حدیث،فقه، اصول فقه،علوم قرآن،علوم حدیث ،علم کلام و غیره همه بر مبنای فهم ارتدوکسی و رسمی از اسلام بنا شده و فاقد اعتبار است.(ارکون )

۱۰- چیزی بنام اسلام واحد و یا امت اسلامی وجود ندارد بلکه اسلام عربی،افغانی،ایرانی، ترکی، مالیزی و غیره موجود است. (ارکون )

۱۱- قرآن متنی است سراسر مجاز و رمز و سمبول که قابلیت هر نوع فهم و تاویل را دارد و همه برداشت ها ازآن درست است و هیچکس نباید مدعی فهم درست از قرآن باشد. (ارکون، سروش )

۱۲- دین حق واحدی وجود ندارد و همه ادیان متساوی اند.( کثرت گرایی دینی)
صراط مستقیم واحدی نیست بلکه صراط های مستقیم وجود دارد و نباید مسلمان تنها دین خود را بر حق و بقیه ادیان را باطل و پیروان آنها را کافر بگوید.(ارکون،سروش )

۱۳- در قرآن مبنا و اساسی برای سیاست و حکومت اصلا وجود ندارد و اسلام مجموعه ی از آموزه های اخلاقی است.
۱۴- اسلام باید منحصر به مسجد باشد و نباید در امور دیگر زندگی چون سیاست، اقتصاد، تعلیم،اجتماع و غیره مداخلت داشته باشد.

۱۵- چیزی در اسلام بنام حجاب زن وجود ندارد و آنچه که بنام حجاب یاد می شود یک پوشش و رواج عربها است.(مثلا: شحرور)

۱۶- در مجموع احادیث منسوب په پیامبر جعلی و ساختگی است و بر آن اعتماد شده نمی تواند. (ارکون)

۱۷- آیاتی که دران احکام متفاوت بین زن و مرد وجود دارد مانند میراث و طلاق و شهادت متناقض با حقوق بشر است و در عصر حاضر قابلیت تطبیق ندارد.

۱۸- چیزی که در قرآن بنام حدود وجود دارد با حقوق بشر و رویکرد های عقلی عصر حاضر در تصادم است و قابل اجراء نیست.

۱۹-متن قرآن و متون اسلامی چون حدیث،تفسیر و فقه سبب و زمینه ساز خشونت و جنگ و افراط گرایی در جهان است.(ارکون بطور مثال )

۲۰- عقل معیار نهایی و برتر برای تشخیص درست از نادرست است و چیزی بالاتر از عقل بحیث معیار و مقیاس درین زمینه وجود ندارد.

۲۱- تنها راه نجات مسلمانان از بحران ها و مشکلات کنونی مانند فقر،عقب ماندگی ،بی عدالتی،ظلم اجتماعی، جنگ و سایر نابسامانیها پذیرفتن مدل غربی یعنی مدرنیته و تبعات جهانی شدن برای زندگی است.(بطور مثال:خانم شیرل بینارد در گزارش The civil and democratic Islam و گزارش Building moderate Muslim networks موسع راند)

۲۲- هر نوع مخالفت و مبارزه علیه استعمار و برتری خواهی غرب کار نادرست و غیر عاقلانه است.
باید گفت که درین نوشته مختصر گنجایش و وقت مناسب برای نقد و رد بر این دیدگاه ها نیست زیرا این کار به وقت و تفصیلات و بحث های مطول نیاز دارد.

با یا در نظر داشت آنچه که گفته شد، واضح می شود که جریان به اصطلاح روشنفکری دینی یا نوگرایی درجهان اسلام درحقیقت امتداد و تکرار دیدگاه استشراقی -که ریشه در الحاد، مسیحیت و، یهودیت و فلسفه های بشری دارد – است و نمی توان آن را یک جریان و طرز تفکر اسلامی و درون دینی خواند.

زیرا اعتقاد و باور به نقاطی که در بالا ذکر شد با اساسات اسلام و ایمان در تصادم آشکار است و قطعا در عقیده و تفکر و اندیشه اسلامی جا ندارد.

اطلاق القاب و اوصافی چون مفکر اسلامی، اندیشمند مسلمان، روشنفکر دینی، نو گرایی دینی و غیره بر حاملان و ناشران افکار استشراقی در باره اسلام مغالطه و اشتباه و اگر آگاهانه باشد یک جعل کاری و تزویر و عوام فریبی بزرگ است.

اصلاح آنلاین

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

چرا حاجیان، بجای ریختن پول به جیب شاه عربستان، به فقرا کمک نمی کنند؟!

شُبهه؛ حج مساوی است با ریختن پول حاجیان به جیب شاهان عربستان! شبهە: برخی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *