اخلاق و تربیت

بترس ز آه مظلومان!

نویسنده: عبدالرحمن عزام

الله متعال برای به خوبی سپری شدنِ زندگی انسان، او را با خوبی‏‌ها، راستی‏‌ها و درستی‏‌ها آَشنا نمود و بدی‌‏ها، زشتی‏‌ها و نارسایی‏‌ها را به او شناساند تا خوبی‏‌ها را فراچنگ آورد و از زشتی‏‌ها، خویشتنِ خویش را دور بدارد. لذا از بَدو خلقتش هنگامی که او را در بهشت برین خود جای داد، بدو آموخت تا از زیبایی‏ها بهره ور گردیده و با فرمان؛ {اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّهَ وَکُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَیْثُ شِئْتُمَا} [بقره:٣۵] «تو با همسرت در بهشت سکونت کن و از (نعمت‏های فراوان و گوارای) آن، هرچه و هر کجا که می‌خواهید، خوش و آسوده بخورید» او را از همه‏‌ی نعمت‏‌های فراوان و گوارای بهشت، برخوردار نمود. و از او خواست تا در مقابلِ این همه انعام و بخشش، فقط او تعالی را سپاس گوید و نعمتش را شکر، بجای آورد؛ {کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَاشْکُرُواْ لِلّهِ} [بقره:١٧٢] «از چیزهای پاکیزه‌ای بخورید که روزی شما ساخته‌ایم، و سپاس خدای را بجا.» این دستور الله متعال مبنی بر بهره‏‌وری از پاکیزه‏گی‏‌ها و در پی، شکرگزاری و ابراز سپاس، برای آن بود که آدم را با این ابراز سپاسی هر چند کم، نعمتی دگر افزاید؛ {لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ} [ابراهیم:٧] «اگر (از نعمتهای خدادادی، به وسیله ثبات بر ایمان و تلاش در عبادت) سپاسگزاری کردید، هر آیینه (نعمت‌های خود را) برایتان افزایش می‌دهم» و در همین حال او را از نزدیک شدن به آنچه با صلاح و نیکویی‌اش سازگار نبود، برحذر داشت؛ تا نشود با تمسک و انجام آن، خود با کرده‏ی خویش، بر خود ستمی روا دارد و از زمره‏‌ی ستمگران و ستمکاران، گردد؛ زیرا اگر انسان به او تعالی ایمان آورد و شکرگزارش باشد، هرگز مورد عذابش قرار نخواهد گرفت؛ {مَّا یَفْعَلُ اللّهُ بِعَذَابِکُمْ إِن شَکَرْتُمْ وَآمَنتُمْ} [نساء:١۴٧] «خداوند چه نیازی به عذاب دادن شما دارد اگر شکرگزاری کنید و ایمان بیاورید؟ پروردگار شکرگزار (طاعت و عبادت بندگان و) آگاه (از اعمال و نیّات همگان) است.». در کنار آن، از همان آغاز آفرینش، آدم و همسرش را به عنوان والدین نخستین، خاطر نشان ساخت؛ {وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَهَ فَتَکُونَا مِنَ الْظَّالِمِینَ} [بقره:٣۵] «ولیکن نزدیک این درخت نشوید و از آن نخورید. چه (اگر چنین کنید) از ستمگران خواهید شد.» و این هم برای آن بود تا این دو با دوری از نارسایی‏ها، هم خود و هم فرزندان و بنی نوع بشری که پس از ایشان به گردونه‏ی دنیا قدم می گذارند، از «ستمگری» برهند تا نشود با این عملِ ناپسندانه در زمره‏ی نابود شوندگان و هلاک شده‌‏گان در آیند؛ زیرا جزا و سزای «ستم‏گران» همانا نابودی و تباهی دنیا و روسیاهی و ذلت و زبونی آخرت بوده و پاداش نیکوکاران و صلاح پیشه‏‌گان، سرفرازی و کامیابی و سعادت دو دنیا خواهد بود.

و این سنت الله متعال است که در امتداد تاریخ، هرگاه قوم و ملت و امتی دست به طغیان و سرکشی و ستمگری زدند، ایشان را در ورطه‏‌ی هلاکت و نابودی قرار داده و با گونه‏‌های مختلفی، به عذاب شان گرفتار نموده است. و در این زمینه، قرآن گواه آشکاری است که در لابلای اوراق زرین خویش، نابودی اقوامی همچون: قوم نوح، عاد، ثمود، اصحاب اخدود، اصحاب فیل، ستم‏‌پیشه‏گان قریش از قبیل ولید بن مغیره و ابولهب و… را به روایت گرفته و بیان داشته است که این بیچارگان را در دنیا نفرینی است توأم با ذلت و در آخرت نیز رسوایی و بدنامی بس بزرگی، در انتظار شان است.{وَأُتْبِعُواْ فِی هَذِهِ الدُّنْیَا لَعْنَهً وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ} [هود:۶٠] «در این دنیا دچار نفرین (مردمان) و طرد (از رحمت یزدان) شدند (و از پس ایشان بدنامی و رسوائی ماند) و در روز قیامت نیز (همین طور به لعنت و طرد از رحمت گرفتار می‌شوند و منفور خدا و فرشتگان و مردمان می‌گردند)» و همینانند که {خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَهَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ} [حج:١١] «بدین ترتیب هم دنیا و هم (نعمت و سعادت) آخرت را از دست می دهند، و مسلّماً این زیان روشن و آشکاری است (که انسان هم دنیا و هم آخرتش بر باد فنا رود).»

الله سبحانه و تعالی همواره با انسان‏های ستم‏دیده و مظلوم همراه بوده و با معیت او است که پیروزی و ظفرمندی همیشه برای ایشان، رقم خورده است. او تعالی موسی علیه السلام را هنگامی که بران بود تا جهت رهایی‏‌بخشی بنی اسرائیل، ایشان را از دریا بگذراند، همراهی نمود و موسی علیه السلام با ابراز خوشحالی از این همراهی، برای بنی‌اسرائیل که ترس و هراس سراپا وجودشان را فرا گرفته بود، اعلام داشت: {إِنَّ مَعِیَ رَبِّی} [شعراء: ۶٢] «پروردگار من با من است.» و پیامبرِ اسلام صلی الله علیه وسلم نیز در سخت‏ترین هنگامه، آنگاه که مرگ و زندگی دعوتی به وسعتِ نبوت، به چند تار عنکبوت وابسته بود، برای ابوبکر صدیق، یارِ غار خویش، ابراز داشت: {إِنَّ اللّهَ مَعَنَا} [توبه:۴٠] «خدا با ما است.» و همین همراهی اوتعالی با ستم‏دیده‌‏گان و رویارویی‌اش با ستم‏گران بود که سرانجام، پیروزی و نصرتِ خویش را شامل حال شان ساخت و دشمنِ هر چند قوی شان را نابود و کید و مکر و خدعه و نیرنگ شان را بر باد داد.

اما؛ اینک که در جای جای این گیتی، چشمان ما از دیدنِ مظلومان بی‏پناه و بی‏یار و یاور، پر است، و به اذهان، ستم‏گری‏‌های فرعون و نمرود و اخدودیان، تداعی می‏شود. و همه‏گان سر بر آسمان عدلِ الهی و دست بر آستانِ دادگری او، برآورده‌اند و فریاد { مَتَى نَصْرُ اللّهِ}[بقره:٢١۴] «پس یاری خدا کی (و کجا) است؟!» سر می‌دهند، به یقین باید گفت: { أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ} [بقره:٢١۴] «بی‏گمان یاری خدا نزدیک است.» و مژده‏ی شان داد که « اجابت، از درِ حق، بهر استقبال می‌آید.»

آری! همان‏سان که الله سبحانه وتعالی، ظالمانِ ستمگرِ پیشینیان را به سراشیبِ هلاکت و نابودی وارونه ساخت و سرنوشت باطل‌گرایان و مبارزین با حق و حقیقت را همواره و در طول و امتداد تاریخ، نابودی، تباهی، خسارت و خسران قلمداد نمود؛ هم‏چنان، مردم، امت‏ها، سرداران و سردمداران و تمدن‏های امروزینی که پای در جای پای آن مکاران و ستم‏کاران قرار داده اند را نیز به عاقبت ناسرانجامِ شان گرفتار و زندگی ذلیلانه‌ای در دنیا و عذاب سختی در آخرت، در انتظارشان قرار خواهد داد.

وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ

منبع: اصلاح وب

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
خرید مدرک دیپلم خرید مدرک فوق دیپلم خرید مدرک لیسانس خرید مدرک دکتری خرید مدرک خرید مدرک دانشگاهی قانونی خرید مدرک دانشگاهی مدرک دانشگاهی قانونی مدرک دانشگاهی خرید مدرک معتبر خرید مدرک معتبر دانشگاهی مدرک معتبر مدرک معتبر دانشگاهی مدرک تحصیلی معتبر چگونه مدرک تحصیلی بگیریم از کجا مدرک تحصیلی بگیریم قیمت مدرک تحصیلی سایت خرید مدرک تحصیلی