خانه / مطالب ویژه / تجارت دین – 1

تجارت دین – 1

ای پدر:

چراشاگردان مکتب شما پس ازیاد گیری الفبای دین برای هدایت مردم تقاضای پول می کنند؟!

‌آیا تأمین اقتصادِ مبلّغِ دینی درکتاب خدا یا سنت نبی اکرم (صلی الله علیه وسلم) جایگاهی دارد که به من وامثال من نرسیده است؟!

آیا رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) برای نماز خواندن با مردم از آنان مزد می گرفت ؟!

چرا امروز هر پیش نمازی که در مسجد نماز می خواند حقوق می گیرد!

مگر عمل به واجباتِ خدا مزد دنیائی دارد ؟!

ای پدر :همه پیامبرانِ معرفِ قرآن یک شعار واحد سر داده اند .

 وَ مَا أَسْئَلُکُم عَلَیْهِ مِنْ أَجرٍإنْ أَجرِیَ إلَّاعَلی رَبِّ الْعَالَمِین (شعرا/109)

یعنی: من برای (تبلیغ) آن (رسالت) مزدی از شما نمی طلبم پاداش من جز بر(عهده )پروردگار جهانیان نیست .

یعنی:پیامبران گفتندمابرای دین خدا کار تــجاری نمی کنیم  .

حتی پیامبر خدا در دوران مکه درفکر زر اندوزی نیست و ثروت همسرش را هم به پای دین خدا می ریزد . در دوران مدینه هم پس از پیروزی بر یهودیان و به دست آوردن زمین و ثروت  زنانش به یکدیگرگفتند :

ما ملکه اسلام شده ایم و از این به بعد چنین و چنان خواهد شد که پیک الهی پیام آورد :

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ إِنْ کُنتُنَّ تُزِدْنَ الْحَیَوهَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحاً جَمِیلاً (‌احزاب/28)

یعنی :ای پیامبر به زنانت بگو اگر به دنبال متاع دنیوی و زیورهای آن هستید (‌با پیامبر نمی توانید زندگی کنید)بیائید تا شما را رها کنم بــه رهاکردنی نیک ( حقّ وحقوق شما را پرداخته به خوبی و خوشی بروید)

وَ إِن کُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ اْلأخِرَه فَإِنَّ اللهَ أعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنکُنَّ أَجْراً عَظِیماً (‌احزاب / 29 )

یعنی:اگر طالب خداوند و رسول او و سرای آخرت هستید(بدانیدکه) خداوند برای  نیکو کارانتان اجر عظیمی فراهم دیده است.

(حتی در اینجا نمی گوید محمّد که قضیه جنبه شخصی پیدا کند می گوید رسول او)

یعنی  دوران قدرت و ضعف این  عالِم دینی برابر بود ، نه محافظ داشت و نه اسکورت ،‌ نه دستش را  بوسیدند و نه در کاخ زندگی کرد .

به قول دکتر علی شریعتی: خدایا مرا از آنانی قرار ده که پول دنیا را می گیرند و برای دین کار می کنند نه از آنانکه پول دین را می گیرند و برای دنیا کار می کنند .

      ای پدر: قرآن کریم کوچک ترین جنبه دین تجاری را می کوبد تا همه بدانند عقیده و عمل دردین الهی قابل تجارت نیست .

فرد گناه کاری در زمان رسول خدا (صلی الله علیه وسلم ) به فقرا پول می داد تا شاید گناهانش آمرزیده شود طماعی به او گفت : نیمی از پولهایت را به من بده من بار گناهانت را بر دوش می گیرم  که این آیات  نازل شد

أَفَرَءَیْتَ الَّذِی تَوَلَّی = (ای رسول )آیا ندیدی آنکس را که از حقّ روی گردانید

وَ أَعْطَی قَلِیلاً وَ أَکْدَی = اندک صدقه ای به گدا داد وسنگدل شد .

أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَیْبِ فَهُوَ یَرَی = آیا او علم غیب دارد ! پس (به احوال آن جهان) بیناست

أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِمَا فِی صُحُفِ مُوسَی = آیا پند داده نشدند به آنچه در صحف موسی آمده است

وَ إِبْرَاهِیمَ الَّذِی وَفَّی = وهمچنین در(صحیفه های ابراهیمی) که وفا گزارد؟

أَلَّا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَی = که هیچ بار برداری بار گناه دیگری را بر نمی دارد ( راه تجاری قضیه را می بندد)

وَأَن لَّیْسَ لِلِإنسَانِ إِلَّامَاسَعَی( نجم/ 33 الی 39) = برای آدمی هیچ نصیبی نیست مگر کوشش خودش .

یعنی : ازیک طرف راه تجاری قضیه را می بندد واز طرف دیگر راه توبه و عمل را باز می کند.

ای پدر: بـا وجـود چنین آیات کوبنده ای باز هم شما علمای مذهب  در تجارتِ نماز و روزه و حج و روضه فعالید؟!

ای پدر: امروزتجارت یـک عالم دینی و یـک عالم مذهبی را در عـمل کِرد آنـان می بینی ! یک عالم مذهبی درتوجیه خطاهای شغلی اش همیشه حرف در آستین دارد!اودرخیالش خود را در بهترین تجارت دنیوی واخروی می بیند! در حالی که عالم دینی در کسب رضایت خالق بدون اجر دنیوی شتابان فعال است .

چنانکه نقل کرده اند امام صادق(علیه السلام ) با خبر شدند  یک شخصیت مذهبی با داشتنِ شهرت، علم ، زهد وتقوی دزدی می کند و آن را به فقرا می رساند ! امام  او را تعقیب کرد دید  کیسه ای به همراه دارد از مغازه های مختلف نان و مایحتاجی را در فرصت های مناسب در کـیسه می اندازد و سپس به خارج از شهر رفت وبین فقرا تقسیم کرد ! امام صادق که شخصیت دینی آن ایّام بود جلو رفت و پرسید :کار امروز شما مرا بسیار متعجب ساخته من دیدم که شما  دزدی کردی و آن را به فقرا رساندی !

عالم مذهبی گفت: شما ”جعفربن محمّد“ هستید ؟! گـفت : آری ! گـفت چـگونه نوه رسول خدا از این آیه بی خبر است که می فرماید:

مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالْسَّیِّئَهِ فَلَا یُجْزَی إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَایُظلَمُون(انعام/160)

یعنی : هر کس عمل نیکی به میان آورد ده برابر پاداش می گیرد و هر کس بدی به میان آورد جز به مثل آن کیفرنبیند و آنان ستم نخواهند دید .

و سپس گفت : با این حساب من از اولیاء الله هستم من چند خطا کردم و چند کیفر دارم ولی صدها پاداش می گیرم !

امام صادق که عالم دینی دوران خود بود جواب دادند : اشتباه شما این است آیه دیگری را در نظر نگرفتید که میفرماید :

اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمٌتَّقیِنْ ( مائده / 27 )

یعنی :‌ خداوند فقط (عمل ) متّقیان را می پذیرد .

شما دست در جیب برادر دینی ات می کنی و به فقرا می دهی ! اصولا ً از تو و امثال تو پذیرفته نمی شود.

در میان مسیحیان هم کشیشان با باز کردن دکان غسل تعمید ،‌ اعتراف به گناه ، گناه بخشی و نظائر آن تجارت می کنند.

ای پدر: قرآن کریم با حمله به دکانِ علمای اهل کتاب می فرماید:

فَخَلَفَ مِن بَعْدِ هِمْ خَلْفٌ وَرِثُوالکِتَابَ = آنگاه در پی ایشان جانشینانی بد آمدند که کتاب « آسمانی تورات » را به ارث بردند

یأَخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الْأَ دْنَی = (این علمای مذهبی)متاع این(دنیای)پست را به « رشوه » می گیرند

وَ یَقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنَا وَ إِن یَأتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ یَأخُذُوه = و می گویند ( ما از دسته علما هستیم ) بزودی آمرزیده می شویم و چـون بـار دیـگر مـتاعی ( هم ) مانند آن به سویشان آید باز می گیرند

أَلَمْ یُؤخَذْ عَلَیْهِمْ مِّیثَاقُ الکِتَابِ أَنْ لَّایَقُولُو عَلَی اللهِ إِلَّا الْحَقَّ=آیا در کتاب خدا(تورات) از ایشان پیمان نگرفتیم که بر خدا جز حقّ نگوئید

وَ دَرَسُوامَافِیهِ = خود آنان می دانند ( درس آن را خوانده اند)

وَ الدَّارُ اْلأَخِرَهُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلَاتَعقِلُون=و سرای جهان دیگر برای پرهیزکاران بهتر است آیا فکر نمی کنید؟!

وَالَّذِینَ یُمَسِّکُونَ بِالْکِتَابِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوهَ إِنَّا لَانُضِیعُ أجرَالمُصلِحِین (اعراف/169و170)

 و کسانیکه به کتاب خدا تمسّک کنند و نماز بپا دارند(یعنی باخدا ارتباط خالصانه داشته باشند)بی گمان ما پاداش اصلاحگران را ضایع نمی کنیم.

به عبارت دیگر می فرماید:شما علمای مذهب به خاطر تجارت برمسند دین تکیه کردید و عالمانه می دانستیدکه خطا می کنید ولی تصوّر می کردید که خدا شما را می بخشد!

ای پدر:تاریخ نشان می دهد که پیامبر خدا ”معاذ جبل“  را به عنوان معلّم دین انتخاب کرد ‌‌و‌ او را به سوی یمن فرستاد در حالی که  مخارج زندگیش را از بیت المال پرداخت کرد .

یعنی پیامبر خدا نشان داد که زندگی مبلغ دین را دولت از بیت المال تأمین می کند نه مردم به طور مستقیم ( همانند معلّمان امروز)

ای پدر:امروز چشم مبلغِ مذهبی به دست این و آن است ،‌ او در این تفکّر حیران مانده !چه بگوید تا دل مردم را به دست بیاورد!‌ او به دنبال موقعیت مناسب تری می گردد ، اگربه حقّی هم برسد برزبان جــاری نمی کند تا‌ خــود و‌ خانواده اش  در معرضِ شکست تجاری قرار نگیرند !‌ لذا شجاعت لازم را ندارند که پیام کتاب خدا را برسانند! او را مذهب اجیرکرده از این رو مطابق میل مذهب و خواسته پیروان سخن می گوید!

ای پدر:در مذهب تقلیدی اقتصاد اصل و هدف است و یک مبلغ جهت توسعه میدان اقتصادیش با کمک شیطان طرحها دارد ،‌ او دکانی دارد به وسعت همه دنیا که پذیرای همه راحت طلبان است ،‌ واکثر مردم جــامعه به سراغ او می روند ‌! آقا ما چه کنیم ؟! فوراً یـک نسخه از قبل آمـــــاده شده برای او می پیچد! قــرآن را از دستــش می گیرد ،‌ یک ”مفاتیح الجنان“ در دستش  و یک شمع هم در جیبش می گذارد  و ‌‌راه سقاخانه را نشانش می دهـــد ،‌ و می گوید کافی است هر سال چند بار برگردی و این قبررا طواف کنی ،‌ صاحبش پارتی توست ،‌ اگر پولی داری در حـرمش بریز ،‌ مـا کـه دست نمی زنیم !‌ آقا خودش خرج دارد ،‌ من راضی هستم برو صاحب این قبر را راضی کن !

انسان مذهبی ،‌ انسانی است گریخته از هدایت الهی و اسیر چنگال و زنجیرهای مذهب ! خرسند باز می گردد و او فرهنگ تربیتی اش را دوست دارد ،‌ حالا که امور معنوی وتقدسی را پذیرفته ! اقتصادش می تواند دخیل  در نجاتش گردد و  این همان اصل و هدف عالِم مذهبی است که پیروانش تصوّر کنند عبادتشان با مهر و تسبیح ،‌ عود ،‌ عنبر و طلا و آینه کاری ،‌ خاک و غبار حرم به ارزش می رسد !‌

قبرمردگان درکنار حرم میلیونها تومان بها  می گیرد!  چون درب بهشت از اینجا باز می شود !‌

چون نماز و روزه حج ‌ معامله می شود !

چون‌ هر حرامی حلال و هر حلالی حرام می گردد!

‌چون مشکلی نیست که به دست آقا حل نشود!

و عجیب آنکه همه آینه بین ها ،کف بین ها ، دعا نویسان ، رمالها خوداز همین دکانها نسخه می گیرند ، و عالم مذهبی خوب می داندکه بشر مذهبی به دنبال معبودی قابل لمس است نه خدای حقیقی، حقیقت عالم که خارج از حس است مناسب انسان دینی است نه انسان مذهبی!

ای پدر: اگر در محکمه عدل الهی حاضر شویم و به همه قسم خوردگانِ  مقلد پیشه گفته شود ،‌ شما در دنیا موظف به شناخت دین بودید ،‌ مأخذ حقیقی دین هم که در پیام من  بود ، به جای شناختن قوانین من جیب حضرات را پر می کردید و به دست بـوسی و چـاکری پـرداخـتید و امروز می گوئید چون همه می بوسیدند ما هم جلو رفتیم ! هـمه تسلیم عقاید مبلغ بودید و استدلال می کردید که او 70 سال درس خوانده آیا فکر نکردید مگر مبلغان در معرض وحی الهی بودند ؟‌ مگر ما در قرآن گفته بودیم که حرفِ آنان حجّت است ؟‌ مگر انبیاء‌  آمدند و حرفی از خودشان زدند ؟

‌ای پدر:آیا با خود اندیشه نمی کنید که انبیاء‌ در میان مردم فقط حکم یک بلندگو را داشتند و مردم کلمات خدا را از طریق آن بلندگو می شنیدید ؟ بنابراین ارزشمندترین علمای دینی امروز علمائی هستند که مانند یک بلند گو عمل کنند و باز هم پیام کتاب را برای مردم بخوانند نه پیام مذهب را !

ای پدر: هرگاه مصلحی با میزانی چون کتاب خدا جلو آید ،‌‌ شما  علمای مذهب جنجال و هیاهو به راه می اندازید که دشمن خدا و رسول آمده !  ترسیدید که اگر حقایق روشن گردد بازار تجارتتان کساد شود وچون  مرد کار نبودید نمی توانستید از کنارِ سفره های چرب به نانِ ناچیزی قناعت کنید خود پل عبور کسانی شدید که چراغ خرافات را در دنیا روشن نگه می دارند!

ای پدر: من خوب می دانم که مردم هم مشتریان خوبی برای روضه های شما هستند به همین جهت خداوند در سوره لقمان خریداران پیام خود و خریداران سخنان یاوه را مجزا  کرده ومی فرماید:

تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الحَکِیم= آیه های این کتاب حکمت آمیز است ـ

هُدَیٌ وَ رَحْمَهً لِّلْمُحْسِنِین= راه نما و رحمتی برای نیکوکاران است ـ

الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکَاهَ وَ هُم بِالأَخِرَهِ هُمْ یُوقِنُون = کسانی که نــمـاز بـر پا می دارند و زکات می پردازند و آنان به آخرت یقین دارند ـ

أُوْلئِکَ عَلَی هُدًی مِّن رَّبِّهِم وَ أُوْلئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون= اینانند که از سوی پروردگارشان از هدایت برخوردار شده( چون مشتری سخن خدا بودند) و اینان رستگارند(چون تجارت دینی یعنی تجارت با خدا دارند)

وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشتَرِی لَهْوَالْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَهَا هُزُواً= ازمردم کسی هست که خریدار سخنان بیهوده است(روضه برای مردم بخوانند) تا بی هیچ دانشی مردم را از راه خدا گمراه سازد( چون حرفهای او پیام خدانیست)

أُوْلّئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِین(لقمان/ 2 الی 6)= اینانند که عذاب خوار کننده ای دارند(نتیجه تجارت مذهبی)

ای پدر: ای کاش  می بُردید و می خوردید ،‌ اما نه به نام  خــــدا و دین ،

و خداوند با حمله به علمای مذهب و هشدار به مؤمنین می فرمایید :

یا اَیُّهَا الَّذِینَ اَمَنُواْ اِنَّ کَثِیراً مِّنَ الْاَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَاءکُلُونَ اَموَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ الله(توبه/ 34)

یعنی : ای مومنان ، به راستی که بسیاری از علما و دانشمندان مذهبی ، اموال مردم را به باطل می خورند و {مردم را} ازراه خدا باز می دارند .

 إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَاأنْزَلْنَا مِنَ البَیَّنَاتِ وَ الْهُدَی مِنْ بَعدِمَا بَیَّنَّهُ لِلْنَّاسِ فِی الْکِتَابِ اُوْلَئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللهُ وَ یَلْعَنُهُمْ اللَّعِنُون (بقره/159)

یعنی :کسانی که دلایل روشن وهدایتی را که ما نازل کرده ایم پس از آنکه آن را برای مردم در کتاب آسمانی روشن ساخته ایم پوشیده می دارند ، اینانند که خداوند آنان را لعنت می کند و لعنت کنندگان « از مردم و فرشتگان نیز» آنان را لعنت کنند .

به زبان دیگر مردم دائماً این دکانداران مذهبی را لعن و نفرین می کنند!

إِلَّا الَّذِینَ تَابُواْ وَ اَصْلَحُواْ وَبَیَّنُواْ فَاُوْلَئِکَ أتُوبُ عَلَیْهِمْ وَ أنَا التَّوَّابُ الْرَّحیم (بقره /160 )

یعنی : مگر کسانی که توبه کردند {خطاهای گذشته را} اصلاح کنند {حقیقت را برای مردم} روشن کنند ، پس اینانند که ازآنان در می گذرم و منم توبه پذیر مهربان .

(آخوندی بالای منبر به شوخی می گفت ،‌ خیال نکنید من برای شما صحبت می کنم بلکه به خاطر پاکتی است که آخر برنامه به من می دهید ،‌ به خدا مـن بــرای داخــل آن حرف می زنم! یعنی هم مجلس را گرم می کرد هم به تجارت سفارش!)

و قرآن کریم به این نوع تجارت های دنیائی نیزاشاره دارد:

مَن کَانَ یُرِیدُ الْحَیَوهَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیَها وَ هُمْ لَا یُبْخَسُون

یعنی :کسی که طالب تجارت و تجمل زندگانی دنیاست ما هم پاداش کارهایشان را در اینجا کامل می دهیم و هیچ از زحمتشان کم نکنیم

أُوْلَئِکَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الْأَخِرَهِ إِلَّاالنَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُون (هود/15و16)

یعنی :اینان در آخرت نصیبی جز آتش ندارند زیرا و آنچه در دنیا کردند بر بادرفته و آنچه را که انجام می دهند باطل است .

ای پدر: اگر شما به نامه پروردگارت مراجعه کنی خواهی دید آنچه در پیام خداوند آمده تکلیف و قانون خدا است که مربوط به روح و عقیده انسان  است که درقالب معامله و کسب و تجارت قرار نمی گیرد.

شما که درقالب یک عالم مذهبی  در آمدی به نام خمس دارید !

 نـماز جماعـت بـا درآمد دارید !

روضه با درآمد می خوانید !

برای مرده ای که در واجباتش کوتـاهی کـرده با باز ماندگانش  درنــماز و روزه و حـج اش وارد معامله می شوید ! در قبر و کفن و دفن سهیم هستید!

از وجوهات در آمد دارید !

ازموقوفات بی نصیب نیستید!

از وجوهات حرمها سهم دارید!

سهم امام و سهم سادات دارید !

از ازدواج ها و طلاق ها بهره می برید!

چنگال ودندان تیز شما در کدام منبع درآمدی فرو نرفته ؟!

پس شما نمی توانید الگوی هدایتی من و مردم  باشید! شما در امور مادی فعالید نه درامور معنوی! ( در قم ، نجف ،کربلا، جمکران این نوع تجار هم آموزش می بینند هم اعلام آمادگی برای خدمت می کنند)

ای پدر: در مراسم حج که من آن را دعوت و مهمانی خداوند می دانم درحالی که مهمانان لباس مـرگ بــر تــن کرده و در جائی که بزرگترین انبیاء وعالمان دینی هم رفته اند و همه اعمال شکل اخــروی دارند بــازهم شما به عنوان معلم ، شاگردانتان  را  به دنبال کسب و تجارت ، زیارت نامه ، دعای توسل ، زیارت عاشورا می فرستید !

ای پدر: اگرخداوند می گوید پس از مراسم حج می توانی به دنبال تجارت دنیائی هم بروید آیامقصودش این نوع تجارت است !؟

لَیْسَ عَلَیْکُم جُنَاحٌ أن تَبْتَغُوا فَضْلاً مِّن رَّبِّکُم (بقره /198)= گناهی برشما نیست که از پروردگارتان طلب روزی کنید (به دنبال تجارت بروید)

ای پدر:چه کسانی به دنبال تجارت مذهبی هستندوچه کسانی در جستجوی تجارت دینی! خریدار تجارت اخروی  خداست و مشتری تجارت دنیائی مراد های مذهبی !

مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْأَخِرَهِ نَزِدْلَهُ ، فِی حَرثِهِ ( شوری /20)

یعنی : هر کس کشت ( تجارت ) آخرت را بخواهد بر کشت او بیفزائیم  .

ای پدر:عالمِ دینی در قــالب روحی  با قلبی بیدار همواره خود را در صحنه قیامت می بیند .

الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِالَّیلِ وَ النَّهَارِ سِرّاً وَ عَلَانِیَه فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِم (بقره /274)

یعنی:کسانی که اموالشان را شب و روز پنهان و آشکار انفاق می کنند اجرشان نزد پروردگارشان محفوظ است .

این نوع عالمانِ دیندار نه تنها مال مردم را نمی گیرند بلکه مال خودشان را هم می دهند و امید به تجارت اخروی دارند نه دنیائی .

إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللهِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوهَ وَ أَنْفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرَّاً وَ عَلَانِیَهً یَرْجُونَ تِجَارَهً لَّنْ تَبُور (فاطر /29)

یعنی :کسانی هستند که کتاب خدا را می خوانند( و به آن عمل می کنند) و نماز بپا داشته و از آنچه روزیشان کرده ایم در پنهان و آشکار انفاق می کنند اینان در این تجارت(هرگز) زیان نمی برند

یعنی نتیجه اعمالشان راموکول به قیامت کرده نه دنیا

تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ المَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفَاً وَ طَمَعَاً وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُون(سجده/16)

یعنی:(آنان که)پهلو هایشان را از خوابگاه ها تهی می کنندو پروردگارشان را بــا تــرس و امید می خوانند و از آنچه روزی یشان کرده ایم انفاق می کنند

وَ مَن أَرَادَ الْأَخِرَهَ وَ سَعَی لَهَا سَعْیَهَا = و هر کس طالب آخرت باشد و سعی لازم را جهت حصول به آن انجام دهد

وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَأُوْلئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُورا = ایمان هم داشته باشد از سعی این دسته قدردانی می شود

{ کُلّاً نُّمِدُّ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّک(اسراء/19و20)= هردو تجارت دنیائی و اخروی را ما امداد می دهیم}

ای پدر: این ها فرمول هائی است که خالق هستی در اختیار پیروان کتابِ خود قرار می دهد که مذهبی ها از آن محرومند دینداران در کسب امور دنیائی فعال هستند اما نه به بهای از دست دادن آخرت ، و خداوند جهت نیل به سعادت سه راه در پیش روی دینداران قرار داده

اول ـ مَن أَرَادَ الْأَخِرَهَ = اراده آخرت داشته باشد .

دوم ـ وَ سَعَی لَهَا سَعْیَهَا = سعی و کوشش لازم را به کار گیرد .

سوم ـ وَ هُوَ مُؤمِنٌ = ایمان هم داشته باشد  .

فَأُوْلئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُورا = از این نوع تجارت قدردانی می شود .

ای پدر:

دیروزپرده داری کعبه را قریشیان مذهبی عهده دار بودند و به این ترتیب نبض تجارت مکه را انحصاراً در اختیار داشتند .

امروز هم صدها کعبه ساخته شده به دست حکام جبار و شراکت علمای مذهب (قبور امام زادگان را علمای مذهبی ساختند نه پیامبران و اولیای خدا ) بازهم متولّیان اصلی و سهامداران ، شما علمای مذهبی هستید!

ای پدر:آیات فراوانی در رابطه با تجارت و اقتصاد نازل شده چرا خداوند یک آیه در مورد تأمین اقتصاد جیب علما و مدعیان هدایت مردم نازل نکرده است!؟

چرا در کعبه قبور گرانقیمت نمی فروشند؟!

چرا حرمی نساختند که می توانست هزاران برابر بیشتر ازحرم مشهد در آمد داشته باشد؟!

چرا در آنجا خرید و فروش نماز و روزه نیست ؟!

چرا کسی در آنجا به امرصیغه اشتغال ندارد!؟

چرا کسی غیراز شیعه آنجا روضه نمی خواند؟!

چراکسی دکان زیارت خواندن بازنکرده ؟!

ای پدر : چند روز پیش محلی را دیـدم کـه این تـابـلو بر سر در آن جلب نظر می کرد «مرکز تعلیم و آموزش مداحی ائمه (علیه السلام ) »یعنی ما باتزکیه نفس کاری نداریم ما شاغلین بیشتری نیاز داریم با سواد و بی سوادکه با مدح و روضه و شعار و شعر مردم را فریب دهند ! صدا می خواهیم و بازار گــــرمی ! شور و هیــجان بیشتر و در آمــد بیشتر ( چنانکه برای مداح اکو در بهشت زهرا قبض می فروشند!)

 

منبع: سايت نوار اسلام

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

نابترین سخنان کوتاه (33)

‏1601.‏    بهترین وسیله برای جلب محبت دیگران ، نیکی در باره آنها ست‎. ‎روسو ‏1602.‏    …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *