پاسخ به شبهات

تهمتی بسیار بزرگ بر پیامبر بزرگ اسلام و تهمتی بزرگ بر دین اسلام

تهمتی بسیار بزرگ بر پیامبر بزرگ اسلام و تهمتی بزرگ بر دین اسلام.

آیا پیامبر ما محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم به خاطر هوس رانی با عایشه صدیقه در خردسالی ازدواج کرده است؟؟؟!!!

و آیا دین اسلام به چنین ازدواج هایی دستور داده است؟؟؟!!!

و آیا تعدد ازواج پیامبرمان بر مبنای هوسرانی بوده است؟؟؟!!!

دوست ما در فوق سوال مهمی کرده اند که امروزه در جامعه جهانی و در فضای مجازی و غیره به خاطر بد جلوه دادن چهره پیامبر عزیزمان و قوم پیامبر عظیم الشان ایشان یعنی قوم عرب در مورد آن با شایعه سازی و نشان دادن عکسهای مختلف با زوایای مختلف به تبلیغات بزرگی دست زده شده است
و آن سوال و شایعه اینکه

آیا در جایی از دین اسلام به ازدواج با دختران کم سن و سال توصیه شده است؟

چون الان عکسهایی را تو شبکه های اجتماعی و مجازی میگذارند و میگویند ازدواج با دختر ۱۰_۱۱ سال به پیروی از سنت پیامبر درست و سنت یا مستحب است!!!

جواب:

شبهه ای که به نسبت چنین ازدواجی به نسبت سنت بودن یا نبودن آن پیش آمده است، برمی گردد به نکاح پیامبرمان در سن ۶ سالگی با عایشه صدیقه رضی الله عنها
و آورده شدن حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها در سن ۹ سالگی به خانه پیامبر عزیزمان محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم.

یعنی نکاح آن حضرت صلی الله علیه وسلم با عایشه صدیقه در ۶ سالگی وی در مکه مکرمه بوده است و آورده شدن ایشان به خانه پیامبرمان در سن ۹ سالگی در مدینه منوره بوده است.

اما جواب چنین موردی که آیا چنین نکاحی را میتوان سنت یا مستحب دانست یا خیر

لازم به یادآوری است که طبق تصریح احادیث و روایات اسلامی ازدواج پبامبرمان با عایشه صدیقه به دستور الله متعال بوده است.

چنانکه در واقعه تهمت به صدیقه و بررسی حالات ایشان از افراد خانواده حضرت زید بن ثابت پرسیدند که یا رسوال الله آیا شما خود عایشه را انتخاب کردید یا الله متعال؟

پیامبرمان جواب دادند که الله برایم انتخاب کرده است.

اما

قضیه ازدواج پیامبرمان صلی الله علیه وسلم با عایشه صدیقه رضی الله عنها از این قرار است که حضرت خدیجه رضی الله عنها در محاصره شعب ابی طالب وفات نمودند و به جنت الله متعال نقل مکان نمودند

رسول الله صلی الله علیه وسلم از این ضایعه صدمه شدیدی را متحمل شدند و بعد از مدتی ابتدا با بیوه زنی به نام حضرت سوده دختر زمعه رضی الله عنها ازدواج کردند.
در این بین اشخاصی از یاران مخلص پیامبرمان پیشنهاد ازدواج مجدد به ایشان را دادند و برای این مورد عایشه صدیقه یعنی دختر حضرت صدیق اکبر رضی الله عنه را پیشنهاد نمودند و بعد از تایید ربانی که چهره عایشه صدیقه از عالم غیب به ایشان به عنوان زوج آینده وی نشان داده شده بود این نکاح صورت گرفت و بعد از سه سال در مدینه منوره ایشان را به خانه پیامبر عظیم الشان اسلام تحویل دادند.

لذا نکاح مذکور به حکم الله تعالی بنا به حکمتهایی بوده است،

همچنانکه دیگر ازدواجهای پیامبرمان نیز همگی با زنهای بیوه بوده و در آنها نیز مقاصد بزرگی در پیشبرد دین اسلام مد نظر پیامبرمان بوده است و تنها ازدواج پیامبرمان با یک دوشیزه همین مورد بوده است و بس.
و اگر چنین چیزی یعنی نکاح کردن با دختران خردسال سنت یا مستحب می بود مسلما صحابه کرام و اشخاص خیرالقرون آن را حکم شرعی دانسته و به آن عمل میکردند!!!

حال آنکه هیچکس از امت اسلام به چنین چیزی قائل نیست.

لذا شخصی که چنین ازدواجی را سنت یا مستحب دانسته و آن را حکم دین اسلام میداند از ابتدایی ترین احکام فقه اسلام نیز خبر ندارد.

چرا که سنت به اموری گفته میشود که پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم آن را در زندگی خود در اکثر اوقات انجام داده باشد

و مستحب به آن عملی گفته میشود که پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم گاها وقت به وقت آن را انجام داده باشند

و شما متوجه هستید که پیامبر بزرگوار ما محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم با آنکه قدرت داشتند بارها از از اینگونه ازدواج ها بکنند فقط و فقط در عمر خویش یکبار چنین نکاحی کرده اند و همانطور که در فوق به آن اشاره شد آن هم بنا به حکم الهی و برای حکمتهایی بوده است که در آن به نفع جامعه اسلام می اندیشیدند.

یکی از حکمتهای چنین ازدواجی

در بیان یکی از این حکمتها فهم این مورد نیز میتواند مورد قبول واقع شود که برای حفظ
و ضبط نحوه زندگی و اقوال پیامبرمان، شخصی در خانواده ایشان لازم بود که از ذکاوت و تیز هوشی بالایی برخوردار باشد تا بتواند زندگی نبوت را از نظر عملی و اقوالی به خوبی و کاملا حفظ کند
و این صفات در دیگر ازواج مطهرات به علت های مختلف به صورت کامل نمودار نبوده و این صدیقه طاهره بود که در اکثر موارد احکامات شرع اسلام از علوم نبوت بهره ای وافر یافته بودند به گونه ای که بزرگ پایه ترین اصحاب از نظر علمی نیز در وقت ندان
ستن مسئله ای به عایشه صدیقه رضی الله عنها مراجعه می کردند و در نزد ایشان علمی در آن مورد پیدا میکردند که به عنوان نمونه میتوانه به حدیث

اذا التقی الختانان

و حدیث

الماء من الماء

اشاره کرد که در این مورد دلیل بسیار واضحی است.

امام علم رجال و طبقات، حافظ ابو عبدالله شمس الدین ذهبی (متوفای ۷۴۸ه ق) در کتاب معروفش در تذکره الحفاظ می گوید:

او یعنی عایشه صدیقه رضی الله عنها در طلیعه فقهای صحابه قرار داشت. فقهای صحابه به او مراجعه می کردند.

از قبیصه بنت ذویب مروی است که عایشه رضی الله عنها دانشمندترین مردم بود و بزرگان صحابه از وی مسایل می پرسیدند.

ابو موسی رضی الله عنه می گوید: برای ما ( صحابه رسول الله صلی الله علیه وسلم) در هر حدیثی اشکالی پیش می آمد به ایشان رجوع می کردیم

لذا ازدواج مورد نظر به حکم الله و بنا به مصلحتهایی برای احیای جامعه اسلامی بوده است

و اشخاصی که چنین ازدواجی را سنت یا مستحب دانسته و با این بینش با پخش عکس های دروغ و راست که امروزه قوم عرب چنین ازدواج هایی میکنند، میخواهند که مسئولیت آن را به گردن دین اسلام و پیامبرمان بیاندازند و نام قوم عرب را بدنام کنند.

لذا باید یقین کنیم، آنهایی که چنین ازدواجی را سنت پیامبر اسلام می دانند سخت در اشتباه بزرگی هستند.

بلکه در ازدواج شرعی کفو بودن زوجین یعنی همطراز بودن زوجین از نقطه نظرهای مختلف مد نظر دین اسلام میباشد که آن خود بحث جداگانه ای هست که لازم است در مورد آن نیز مطالب مفیدی برای فضای مجازی و غیره نوشته شود.

و سخن آخر اینکه باید دانست که تمام ازدواج های پیامبر عزیزمان بنا به مصلحت و حکمتهایی بوده است که در آنها مقصد ایشان پیشبرد اهداف الهی بوده است.

حرف به درازا کشید
در اینجا با اظهار یک نفر از سیره نگار غرب انگلیسی زبان جناب آر. وی.سی.بادلی(R.V.C.Bobdley) که واقعا با جرات و انصاف، حکمت تعدد ازدواج پیامبرمان را مورد نقد قرار داده است برای خواننده عزیز عرضه می کنیم.
نویسنده مزبور در کتاب خود (زندگی پیامبر محمد) چنین می گوید:

هیچ دلیلی وجود ندارد که حیات خانوادگی محمد (صلی الله علیه وسلم) را با موازین و مقیاسهای غربی (یا امروزی) بسنجیم و از دیدگاه قوانین و رسومی که مسیحیت در غرب پیاده نموده نسبت به آن حکم کنیم، زیرا،مردم عرب که غربی و مسیحی نبودند، آنها در یک منطقه و زمان خاص می زیستند که نظام اخلاقی مخصوصی بر آنان حکومت می کرد. گذشته از این، هیچ جوازی ندارد که ما نظام اخلاقی (آمریکا) یا (اروپا) را بر نظام اخلاقی عرب ها مقدم بداریم. غربیها برای این که نظام اخلاقی و روش زندگی خود را بر سایر نظام ها و روش ها برتر قرار دهند، هنوز خیلی نیاز به تحقیق و تلاش دارند، آنها قطعاً باید از طعنه زدن و انتقاد بر ادیان و تمدن های دیگر بر حذر باشند. پایان کلام

الله قبول کند.

یا الله این بنده ضعیف تو برای صیانت آبرو و دفاع از حیثیت حبیب تو قلمی و قدمی برداشتم و تو میدانی که من آن را برای رضای تو نوشتم.

پس به فضل و کرم خود و به محبتی که به محمدمصطفی صلی الله علیه وسلم دارید شفاعت آن را در روز قیامت برای من و خانواده ام نصیب بفرما.
نویسنده: حافظ آمان الله آخوند یلمه ترکمن.

التماس دعا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
خرید مدرک دیپلم خرید مدرک فوق دیپلم خرید مدرک لیسانس خرید مدرک دکتری خرید مدرک خرید مدرک دانشگاهی قانونی خرید مدرک دانشگاهی مدرک دانشگاهی قانونی مدرک دانشگاهی خرید مدرک معتبر خرید مدرک معتبر دانشگاهی مدرک معتبر مدرک معتبر دانشگاهی مدرک تحصیلی معتبر چگونه مدرک تحصیلی بگیریم از کجا مدرک تحصیلی بگیریم قیمت مدرک تحصیلی سایت خرید مدرک تحصیلی