مطالب ویژه

تکفیر بین بازیچهء إسراف و یاوه گیی إنکار (2)

تحقیق و تدقیق از : داکتر محمد الله صخره

 تکفیر میان إعمال و إهمال نصّ

 نصّی اگر حکمی را ارایه میکند مانند نصِّ «اقیموا الصلوة» در اقامهء نماز, و نصِّ «آتو الزکوة» در دادن زکوة, و نصِّ« فمن شهد منکم الشهر فلیصمه» در فرضیتِ روزه, و نصِّ« و لِله علی الناس حج البیت لمن استطاع الیه سبیلا» در فرضیت حج. و نصّ «انما المؤمنون إخوة» در افادهء اخوت اسلامی – که این نصوص به کرّات و مرّات تکرار و تاکید شده اند و کیفیت اداء عملی ان از موارد اتفاق میان صحابه بوده است که در طول قرون مسلمانان بر همان نقل اداءِ شعائر و مناسک و روابط میکنند -,عمل به ان فرض است. و کیفیت عمل به ان در دو مورد ظاهر میشود یکی عملِ فردی است, که هر فرد مسلمان هر یکی از این احکام را در زندگی شخصی خود عملی سازد . مورد دیگر تنفیذ رسمی ان است و این ازوجایب حاکم مسلمان است که تسهیلاتی را در زمینهء اداء فروض عملی ایجاد و قوانینی را در ممانعتِ محرّماتِ قطعی تصویب نماید

و رابطهء اخوت میان رعیت را اگر متحد اُلقطُر اند رعایت و اگر بر مبنای ضرورت مختلف القطر اند مد نظر گیرد

 هر حاکمی که به حد ادنای این دست یازد حاکم مسلمان و حکم وی اسلامی محسوب میشود مجادله با چنین حاکم بر اساس اینکه حد اعلی را رعایت نکرده است باید بر اساس فقاهت صورت گیرد و تکفیر وی شرعا غیر متحقق الوقوع است هر چند که تکفیر کنندگان در تکفیر وی بکوشند

اما اگر إهمالِ نصّ صورت گیرد و منظور ما از نصوص همان نصوص قطعی است که قطعیت ان میان امت ثابت است. این اهمال خالی از این نیست که بر اساس تکاسل است یا بر اساس تعمد. تکاسل عبارت از سهل انگاری و تنبلی در اداء فروض است که به مرحلهء انکار وجوب نرسیده باشد بنا بر این ترکِ تنفیذِ نصّ معصیت است و متصف به معصیت عاصی است و میان عاصی و کافر در عقیدهء اسلامیان فرق است. اولی فی الجمله از اهل ایمان است و بر همان اساس برپایانِ زندگی وی با اداءِ جنازه مهر صحت ظاهری نهاده میشود فلهذا تکفیر عاصی شرعاً غیرمتحقق الوقوع است اما اگراهمال عمدی باشد و منظور از عمدی یعنی عدم اعتنای قلبی به ان باشد و نصوص شرعی را غیر صالح دانستن باشد بدون خلاف بین امت این از موارد کفر محسوب میشود و تکفیر وی شرعاً متحقق الوقوع است ولی تا زمانیکه انرا عملاً در جامعهء مسلمان ابراز نکرده است تجسس بر وی روا نیست

اما اگر حاکم بر إهمال عمدی نصِّ قطعی اقدام کند یعنی مرز انچه حد ادنی نامیدیم را بشکند و این إهمال را با غیر صالح دانستن نصّ قطعی اعلام دارد کفر وی شرعاً متحقق الوقوع است .

اما مورد قیام بر علیه وی که قیام بالسیف نامیده میشود یعنی قیام مسلحانه متفق علیه نیست بلکه مختلف فیه است وموارد اتفاق و خلاف در این مسأله را چنین بجوییم . نصح چنین حاکم و تلاش برای تغییر وی مورد اتفاق است چون وی شرعا با کفر منعزل گردیده است ولی از اینکه حاضر به انعزال نیست قیام بر علیه وی متوقف بر توافرِ مصالحِ امت است.

ادامه دارد…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
خرید مدرک دیپلم خرید مدرک فوق دیپلم خرید مدرک لیسانس خرید مدرک دکتری خرید مدرک خرید مدرک دانشگاهی قانونی خرید مدرک دانشگاهی مدرک دانشگاهی قانونی مدرک دانشگاهی خرید مدرک معتبر خرید مدرک معتبر دانشگاهی مدرک معتبر مدرک معتبر دانشگاهی مدرک تحصیلی معتبر چگونه مدرک تحصیلی بگیریم از کجا مدرک تحصیلی بگیریم قیمت مدرک تحصیلی سایت خرید مدرک تحصیلی