خانه / مقالات / جادو و جادوگری / جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 2

جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 2

سحر لغة و اصطلاحا، حقیقت سحر، فرق معجزه و سحر، کاهن

بخش دوّم

 

سحر در لغت

سحر در لغت عبارت است از کار با ظرافت که سببش پوشیده باشد، و حقیقت سحر بنا به تفسیر علامه موفق در کتاب الکافی:

عبارت است از جادوها و دود و دم‌ها و گره‌هایی که در قلب‌ها و بدن‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث بیماری و قتل و ایجاد تفرقه بین مرد و زن می‌شود.

به عبارت دیگر، سحر عمل شیطانی و عبارت است از دود و دم‌ها و تعویذات شیطانی که در جسم مسحور تأثیر می‌گذارد، و اسباب قتل و یا بیماری را فراهم می‌سازد، و یا بین زوجین و دوستان تفرقه ایجاد می‌کند، و یا اطفال را به امراض مختلف با استفاده از نفوذ جنیات در داخل جسم آنها، و زندگی در بدن انسانها بشکل طفیلی، دچار میسازد (البته، به اذنِ الله سبحانه و تعالی).

این عمل کفر و ناپسند و مرض اجتماعی شنیعی است که ریشه‌کن ساختن و از بین‌بردنش واجب است، تا مسلمانان از شر آن راحت شوند. بیشتر آنچه در بین این امت پیدا می‌شود اخباری است که از اشیاء مفقود و غایب جنیات به دوستان خود (انسان‌ها) خبر می‌دهند و افراد جاهل آن را کشف و کرامت می‌پندارند، و بسیاری از مردم به این صورت فریب خورده و فکر می‌کنند کسی که چنین اخباری را نقل می‌کند، ولی (دوست) خداست، در حالی که این افراد دوستان شیطان هستند. و رفتن نزد چنین افرادی که ادعای کهانت دارند گناه کبیره است، که حتی سرحد انسان را به شرک می کشاند. یگانه چیزی که در مقابل سحر برای مداوای بیمار تأثیر گذاراست، قرآئت کلام الهی است، چنانچه الله تعالی می فرماید:

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآَنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ». الأسرا ۸۲

«و ما آیاتی از قرآن را فرو می فرستیم که مایهٔ بهبودی و رحمت مومنان است، ولی بر ستمگران جز زیان نمی افزاید»

ظاهر آیه این است که از قرآن آیاتی هست که خواندن آن سبب شفا و رحمت می باشد. علما گفته اند:

(مِنْ) برای بیان جنس است. یعنی جنس قرآن شفا و رحمت است، تردیدی نیست که آیاتی هست که بر این امر دلالت می کند که از آن برای شفا استفاده شود.

درمفردات راغب اصفهاني (كه مخصوص كلمات قرأن است) به سه معناي سحر اشاره شده است:

  • فريب و پندارهاي بدون حقيقت و واقعيت، همانند شعبده بازي و تردستي؛ جادوی جادوگران فرعون از همين نوع بوده است .

{ قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى}. طه :66.

(موسي ) گفت : شما اول (شروع كنيد و آنچه داريد جلو) بيندازيد. (آنان طنابها و عصاهاي خود را انداختند موسي) چنان به نظر رسيدش كه بر اثر جادوي ايشان، به ناگاه  طنابها و عصاهاي آنان (مار شده اند و مي خزند و) تند راه مي روند .

{ قَالَ أَلْقُوْاْ فَلَمَّا أَلْقَوْاْ سَحَرُواْ أَعْيُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ}. أعراف :116.

هنگاميكه (وسايل جادوگري خود را) بينداختند مردم را چشم بندي كردند و ايشان را به هراس افكندند .

  • جلب شيطانها به روشهاي خاص وكمك گرفتن از آنها:

هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ (221) تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ (222) يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ (223). شعراء.

آيا به شما خبر بدهم شياطين بر چه كسي نازل مي شوند (و القا وسوسه مي كنند) بر كساني نازل مي گردند كه كذاب و بس گناهكار باشند (چرا كه كاهنان و غيبگويان دروغگويان و پلشت مي باشند) (به شياطين ) گوش فرا مي دهند، و بيشتر شان دروغگويند (او از پيش خود چيزهاي بهم مي بافند.)

ممكن است با وسايلي ماهيت و شكل اشخاص و موجودات را تغير دهند، مثلا صورت انسان را به وسيلۀ تغییر دادند، ولي اين نوع، خيال و پنداري بيش نيست وواقعيت ندارد.

  • در لسان العرب آمده است: سحر عبارت از هر آنچه كه مأخذ، منشأ و عوامل آن ظريف، مرموز، نامرئي و پنهان باشد. لسان العرب ‍:4/347، نشر  دار الصادر ، بيروت)

 

سحر در اصطلاح علماء شریعت عبارت است از:

طلسم و تعویذات و دود و دمهایی که افراد شیاد و دجال با شیطان انجام میدهند.

در لسان العرب آمده است: سحر عملي است كه با انجام دادن آن ساحر به شيطان نزديك مي شود. «السحر عمل يتقرب فيه الي الشيطان». لسان العرب: 4/347، نشر  دار الصادر ، بيروت

در عمدة القاري چنين آمده است: « فَهُوَ أَمر خارق للْعَادَة صَادِرٌ عَن نَفس شريرة لَا يتَعَذَّر معارضته »؛ سحر عملي است خارق العاده كه از فردي شرير انجام مي گيرد و مقا بله با آن مشكل نيست.( عمدة القاری شرح صحیح البخاری: باب السحر)

حقیقت سحر

از آنجايي كه سحر داراي معاني مختلفي است و سحر كردن به روش هاي متعددي صورت مي گيرد علماء در باره حقيحت سحر اختلاف دارند. علامه ابن حجر در فتح الباري: گروه معتزله معتقدند كه سحر حقيقت و واقعيت ندارد.

همچنين ابن حزم ظاهري و از شوافع ابواسحاق استرآبادي و از احناف ابوبكر رازي نيز بر همين باورند كه سحر حقيقت ندارد. و آنچه را كه ساحر انجام مي دهد، وهم، گمان و خيال افكني است. و براي اثبات نظريهء خود از آيات ذيل و امثال آن استدلال مي كنند:

{ فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى}. طه :66.

چنان به نظرش رسيد كه بر اثر جادوي ايشان، بناگاه طنابها و عصاهاي آنان (مار شده و مي خزند و) تند راه مي روند.

{ فَلَمَّا أَلْقَوْاْ سَحَرُواْ أَعْيُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ}. أعراف:161

هنگامي كه جادوگران (وسايل جادوگري خود را) بينداختند مردم را چشم بندي كردند.

اما نظر عموم علما اين است كه سحر واقعيت دارد.( فتح الباري: 10/ 182، دار احياء التراث العربي)

علامه ابن قدامه مي فرماييد: سحر داراي حقيقت است، باعث مرگ مي شود و انسان را مريض مي كند و قدرت همبستري را از بين مي برد، در ميان زوجين جدايي مي افكند و ميان افراد جامعه تشتت و اختلاف ايجاد ميكند. المغني:10/104، دار الفكر

جمهور اهل سنت مي گويند جادو واقعيت دارد و تنها تخيل محض نيست.

فرق معجزه و سحر:

معجزه از جانب خداوند براي تصديق ادعاي پيامبران به آنها اعطا مي شود. معجزات اموري خارق العاده داراي حقيقت هستند كه باطن و ظاهر آنها با هم همآهنگي دارد و اسباب طبيعي در آنها هيچگونه نقش و دخالتي ندارد و اگر تمام مردم روي زمين به سعي و تلاش برخيزند تا مانند معجزات را ارايه دهند عجز و ناتواني شان در اين مورد نمايانتر مي شود و هر چقدر در آن دقت كنند به صحتش بيشتر يقين مي كنند. اما جادو از كسي سر ميزند كه با ارتكاب گناه و معصيت و توهين به مقدسات اسلامي و دوري از ايمان، ‎شياطين را خشنود و آنها را مطيع و فرمانبردار خود می سازد و جادوي اينها در نهاد خود هيچ حقيقتي ندارد و قادر به شكستن قانون طبيعي جهان نيست، بلكه سحر آنها نوعي خيال افكني، ظاهر آرايي، دروغ بافي و حيله هاي ظريفي است و هر فردي با تلاش، قادر به انجام آنها است و مي تواند به سطح آن جادوگر برسد و شايد بتواند بهتر از آنها خيال پردازي و شعبده بازي كند.

جادوگران افرادي فاسق، ماجراجو وفتنه انگيز هستند و در ميان افراد جامعه جنگ و درگيري و عداوت و دشمني ايجاد مي كنند و براي جامعه مشكل ساز هستند. اما اگر از فرد متقي و متمسك به سنت نبوي  امر خارق العاده اي صادر شود، كرامت آن شخص پرهيزگار محسوب مي شود. صاحب كرامت كسي است كه هميشه متوجه خدا بوده و نيتش خوب باشد و زماني كه كرامت از او ظاهر شود، شكر خدا را بجا مي آورد و كرامت خود را مخفي نگه مي دارد و با بيان و توضيح آن اظهار فضل و بزرگي نمي كند و به تقوي و فروتنيش افزوده مي شود.

كاهن:

يعني غيبگو و منجم؛ كهانت متضاد با توحيد است و كاهن، مشرك محسوب مي‌شود. زيرا او با اختصاص دادن پارۀ از عبادات به جنها،‌ موفق مي شود جني را به خدمت گمارد كه آن جن بعضي از اخبار پوشيده را به اطلاع وي مي‌رساند.

كهان در اصل لقب مرداني بود در زمان جاهليت كه مردم آنها را انسانهاي نيك و متدين مي‌دانستند و خيال مي‌كردند كه آنها غيب مي‌دانند، بدين خاطر از آنان مي‌ترسيدند و آنها را مقدس پنداشته و تعظيم مي كردند.

راه دست يابي جنها به مسائل غيبي، عبارت است از استراق سمع، كه قبل از بعثت رسول الله صلي الله عليه وسلم به كثرت اتفاق مي‌افتاد و در زمان بعثت ايشان به هيچ وجه، استراق سمعي صورت نگرفت تا كتاب خدا،‌ كه در حال نزول تدريجي بود از هر گونه دستبرد و گزند، محفوظ بماند. اما پس از درگذشت رسول الله صلی الله علیه و سلم مجدداً زمينۀ استراق سمع براي جنها فراهم گرديد. با اين تفاوت كه در آسمان نگهبانان زيادي گماشته شد و شهابها براي پرتاب بسوي كساني كه قصد استراق سمع دارند، ‌مهيا شدند، بنابراين اكنون آن استراق سمعي كه قبل از بعثت رخ مي داد، اتفاق نمي افتد بلكه خيلي كمتر شده است.

پس كاهن و عراف دو كلمه‌ي مترادف مي‌باشند همچنين منجم و كسيكه با ترسيم خطوط، روي زمين مدعي تشخيص امور است، نيز يكي هستند. در حديثي كه به نقل از بعضي از زنان رسول الله -صلي الله عليه وسلم- نقل گرديد، آمده است كه هر كس نزد كاهن و عرافي برود و او را تصديق نمايد نمازش تا چهل روز قبول نمي‌شود. البته اين بدان معني نيست كه بايد قضاي اين نمازها را بجاي آورد. بلكه هدف اينست كه در مقابل گناه سنگيني كه مرتكب شده است، ثواب نمازهاي چهل روزش باطل مي‌شود. و اين بيانگر خطر اين گناه بزرگ است. پس نبايد نزد كاهنان و غيبگويان رفت، حتي براي اطلاع نيز نبايد در مجلس آنان حضور پيدا كرد.

 

ادامه دارد…

نوشته: احمد عارفی

منبع: سایت دعوتگر

ویراستار: سایت اصلاح نت

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 21

سحر محبت بخش بیست و یکم: در بخش های قبلی در مورد سحر تفریق و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *