خانه / مقالات / جادو و جادوگری / جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 5

جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 5

تنجیم از انواع سحر و جادو است

بخش پنجم:

تنجیم: چشم داشتن و ترصّد ستارگان و محاسبۀ مواقیت و سیر آنها و اطلاع یافتن بر احوال عالم بدین وسیله. لغتنامه دهخدا.

به اوضاع و احوال ستاره ها پرداخت تا از آن به چگونگی جهان پی ببرد. معجم المعانی عربی – فارسی

مُنَجِّم: ستاره شناس، آنکه از روی حساب ستاره ها ادعای پیشگویی و طالع بینی نماید. این دانش را «علم التّنجیم» نامند. معجم المعانی عربی – فارسی

آنکه مواقیت و سیر ستارگان را اندازه گیرد، برای دانستن احوال عالم. لغتنامه دهخدا

اطلاع یافتن از بعضی مغیبات گاهی ممکن است به صورت کشف باشد و گاهی از جانب شیاطین و گاهی به وسیلۀ فال و جدول‌ها و روش‌هایی که کاهنان استفاده می‌کنند و یا از راه تنجیم و کهانت و جادوگری و غیره، و چنین اعمالی از روش‌های جاهلیت می‌باشد و منظور از جاهلیت در اینجا هرکسی که از پیروان پیامبران نباشد، مانند فلاسفه و کاهنان و منجمین و نیز جاهلیت قبل از بعثت پیامبر صلی الله علیه وسلم، زیرا آنها از کتاب‌های آسمانی و آنچه بر پیامبران نازل شده است، بی‌خبرند.

از انواع جادو یکی تنجیم است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:

«مَنِ اقْتَبَسَ عِلْمًا فِی النُّجُومِ فَقَد اقْتَبَسَ شُعْبَةً مِنَ السِّحْرِ زَادَ مَا زَادَ». مسند امام احمد – از حدیث عبدالله بن عباس.

کسی که یک باب از علم نجوم را فرا گیرد، به تحقیق که به یک رشته از علم جادو چنگ زده است و هرچه بیشتر بیاموزد بیشتر چنگ زده است.

البته این علمی است که توسط آن غیب گوئی میکنند، و اخبار دروغ و ضد و نقیص را از آن اشتقاق میکنند، نه آن علم نجومی که ذریعۀ آن کهکشان را مطالعه میکنند.

تصدیق سحر، جرم بسیار بزرگ است و تکذیب جادوگران و منجمان و نیز جلوگیری از آنها واجب می‌باشد، زیرا آنها با جادوهای خود مردم را گمراه و آنها را تسخیر نموده و عقایدشان را فاسد می‌کنند، و جادو بنا به صراحت قرآن و حدیث کفر، و کشتن جادوگران واجب است. کسی که جادوگران را تصدیق کند بدین معنی است که در مقابلِ الله سبحانه و تعالی ایستاده و اعلام جنگ با او تعالی نموده است. آنچه مرا رنج میدهد، ضعف ایمان و تقوای علما و مسلمانانی است که خود شان را موحد و شخصیت برازندۀ دینی لقب داده اند، اما هیچ اقدام جدی برعلیه جادوگران و ساحران نکرده اند، و حتی بعضی از این علمای نام نهاد از جادوگران میترسند، تا مبادا به آنها ضرر برسانند. جامعۀ مسلمان به چنین موحد و عالمی که نتواند ملت را از شرِّ ساحران خلاص کند، ضرورتی ندارد.

جادوگر شکست پذیر و جادو باطل است، لیکن پیامبران با معجزات بر حق شان از جانب الله سبحانه و تعالی مؤید و منصوراند به این علت در هر زمانی بر علماء و مبلغین واجب است که با متانت و جدیت در مقابل جادوگران بایستند و از عمل شان جلوگیری کنند، و حد شرعی را بر آنها جاری نمایند، تا مسلمانان و جوامع اسلامی از شرشان راحت گردند، و سکوت و تسامح نسبت به جادوگران هرگز درست نیست. اکثریت تعویذها و طومارهای امروزه را که باز کنی، در آنها طلسم ها و جداول شیطانی با کلمات غریب و الفاظ رمزی و بی معنا بین جادوگران و شیاطین را مشاهده خواهی کرد.

ای وای به حال این ملت که با پای خود نزد ساحران رفته، فریب این زندیقان را که بنام ملا مشهوراند، خورده، و زندگی خود و خانواده های شان را به نابودی می کشانند. جادوگران آن الفاظ را میخوانند و دم میکنند و یا مینویسند و با همکاری شیاطین مقاصدشان را در انسانهای غافل و جاهل و ضعیف الایمان برآورده میکنند، در حقیقت این طلسم ها و تعویذات باطل و دود و دم ها بذات خود هیچ تاثیری ندارند، بلکه شرکیات و کفریات و تعلقات شان با شیاطین باعث میشود که الله تعالی به صورت امتحان و آزمایش بعضی از اختیارات را به آنها بدهد تا بتوانند به اذن او تعالی (قضا و قدر) به بعضی از بندگانش ضررهایی را برسانند همانطور که قرآن میفرماید:

﴿وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِۦ مِنۡ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ﴾. بقرة: ۱۰۲

«جادوگران نمیتوانند با جادوی خود به هیچکس زیان برسانند، مگر اینکه با اجازه و خواست خدا باشد».

الله سبحانه و تعالی جادو را مشروع نکرده است، و کسی را به آن دستور نمیدهد، بلکه این تقدیر محض است که الله تعالی بنابر حکمت هایی از قبیل امتحان و آزمایش برای بعضی بندگان مقدر کرده است، تا بدین صورت بر بعضی دیگر تسلط یابند، و این چنین تقدیری یک نوع عقوبت است.

 

علما سحر را به دو نوع تقسیم کرده اند:

سحر حقیقی و سحر تخیُّلی

  • سحر حقیقی:

در ذات انسان تأثیر گذار است کسی را مریض میکند، و یا اسباب قتلش را فراهم میسازد و یا بین دو دوست تفرقه و یا بین دو دشمن دوستی بوجود میآورد که آن را صرف و عطف میگویند، گرچه تأثیرگذاری این سحر به اذن و ارادۀ الله سبحانه و تعالی است، لیکن نتیجۀ افعال جادوگران است.

  • سحر تخیُّلی:

این نوع سحر را قمره نیز مینامند، که نتیجۀ چشم بندی و تردستی ساحر است.

جادوگران با همکاری شیاطین کارهای عجیبی را به چشم مردم نمودار میکنند، مثلاً کارد را به بدنشان فرو میبرند و یا آتش را میبلعد و یا در وسط آتش قدم میزنند و در آنها اثر نمیکند. این کارها فقط ظاهر حال است و اصلاً واقعیت ندارد. قرآن کریم پیرامون این موضوع چنین میفرماید:

﴿سَحَرُوٓاْ أَعۡيُنَ ٱلنَّاسِ وَٱسۡتَرۡهَبُوهُمۡ وَجَآءُو بِسِحۡرٍ عَظِيمٖ﴾. أعراف ۱۱۶.

«مردم را چشم بندی کردند، و ایشان را به هراس انداختند، و جادوی بزرگی از خود نشان دادند».

جادوهای قوم فرعون نیز از همین نوع (سحر تخیُّلی) بود، زمانی که عصاها را انداخته بودند، موسی علیه السلام خیال میکرد که اژدهایی است که به سوی او میشتابد، در حالی که آنها عصاهای عادی بودند، لیکن قوم فرعون داخل عصاها را از جیوه (سیماب) پر کرده بودند، تا عصاها را به حرکت درآورند و یا این که یک نوع تردستی محض بود. چنانکه بعضی جادوگران کاغذ عادی را به شکل نوتِ پول ظاهر میکنند و شما آن را پول میپندارید، یا تکۀ آهن یا چوبی را ظاهر میکنند و گمان میکنید که پول است. و لیکن چون از نظر شما پنهان شوند به حالت طبیعی خودش بر میگردد. و یا حشراتی مانند، ملخ و غیره را طوری نمایان میکنند که شما آنها را گوسفند و قوچ میپندارید، لیکن چون از شما پنهان شوند، به حالت طبیعی خودشان بر میگردند. این چنین کارها جادوهای تخیُّلی و چشم بندی بوده و هیچ حقیقتی ندارند.

و نیز مانند بعضی نمایش های از قبیل راه رفتن بر روی ریسمان و یا دم تیز کارد و یا خوابیدن زیر موتر (ماشین) و عبور موتر از روی وی و یا با چکش به سر کسی زدن و… که این چنین حرکات چشم بندی و بدور از واقعیت می باشند. الله سبحانه و تعالی در بسیاری از آیات قرآن کریم موضوع جادو را بیان میکند، زیرا خطر آن بسیار سنگین است، به همین علت در سوره های اعراف، طه و شعراء داستان موسی علیه السلام و قوم فرعون را از ابتدا تا انتهاء بطور کامل بیان میکند.

نیز وقتی یهود تورات را تحریف نموده و تغییر دادند، الله سبحانه و تعالی آنها را به عقوبتی گرفتار کرد که وحی و توراتی که الله تعالی به موسی علیه السلام نازل فرمود، آن را سحر و جادو دانستند. این سنت الهی است که هرکس حق را بداند و به آن عمل نکند، الله سبحانه و تعالی آن را به عقوبت گرفتار میکند، تا راه باطل را انتخاب کند. امتحان و ابتلای زن و شوهر به وسیلۀ جادو این است که بغض و عداوت را در بین زن و شوهر بوجود میآورد، و میفرماید:

﴿وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِۦ مِنۡ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ﴾

«جادوگران به هیچ کس بدون اجازه خداوند نمیتوانند ضرر برسانند».

الله سبحانه و تعالی ذاتی است که تقدیر خیر و شر، ایمان و کفر، مرض و صحت و همه چیز به ارادۀ اوست، گاهی به خاطر امتحان و یا عقوبت ضررهایی را مانند جادو برای انسان مقدر میکند، و گاهی به عنوان رحمت و پاداش اعمال صالحه منافع را برای او مقدر میسازد.

تنها چیزی که شفا و رحمت بر عالمین است، آیات قرآن کریم می باشد. آیات قرآنی با ادعیۀ که رسول کریم صلی الله علیه وسلم در کتب معتبر احادیث به امتش توصیه کرده توسط یک شخص پاک نفس بایستی بالای بیمار و مسحور خوانده شود که این عمل را رقیۀ شرعی میگویند. در رقیۀ شرعی از تعویذ، طومار، و غیره استفاده نمیشود، فقط آیات و ادعیۀ قرآنی قرائت میشود. راقی (دم کننده)، یا رقیه کننده شخص مؤمن و پاکدامن باشد، و بداند سحر، جادو، چشم بد یا عین، جنون (عاشق شدن جن بالای انسان، و معکوس آن)، یا سحر سیاه، طلسم های شیطانی، انتقام جنیات، و غیره را تشخیص بدهد که بیمار از کدام آن رنج میبرد. بعداً آیات مناسب را بالای مریض رقیه (دم) کرده، هردو، بیمار و راقی (دم کننده) از الله تعالی شفا برای بیمار و رهائی از طلسم و شیاطین را طلب کنند.

 

ادامه دارد…

نوشته: احمد عارفی

منبع: سایت دعوتگر

ویراستار: سایت اصلاح نت

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 6

دلایل جن زدگی و سحر بخش ششم: همانطوری که گفته آمدیم، در بعضی حالات سحر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *