خانه / مقالات / جادو و جادوگری / جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 7

جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 7

گرفتن مزد و آلوده شدن به تعویذ کردن

بخش هفتم:

گرفتن مزد و آلوده شدن به تعویذ کردن، سحر، جادو، فال دیدن، و… حرام و ناجایز است، چنانچه در حدیث به روایت ابوسعید (سعود) انصاری آمده است:

«أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی الله علیه و سلم نَهَى عَنْ ثَمَنِ الْكَلْبِ وَمَهْرِ الْبَغِىِّ وَحُلْوَانِ الْكَاهِنِ» بخاری

«رسول الله صلی الله علیه وسلم از (گرفتن) بهای سگ، پول به دست آمده از طریق زنا و گرفتن پول (شیرینی پاداش انعام و دستخوشی) در حق کهانت (کاهن) و جادو منع فرموده است».

همچنان میفرمایند:

«لاَ يَحِلُّ كلب وَلاَ حُلْوَانُ الْكَاهِنِ وَلاَ مَهْرُ الْبَغِيِّ». ابوداود والدر الثمین، ج ۱، ص ۸۱

«قيمت فروش سگ، آنچه از كهانت بدست مي آيد و پول زنا حلال نيست.»

متأسفانه بعضی تعویذ فروشی و سحر را شغل خود قرار داده و مانند کالا فروشان در این مورد دکان باز کرده اند و اموال آدم های بیسواد و جاهل را به فریب و باطل میخورند که همه این اعمال خلاف شریعت اسلام بوده قطعا حرام میباشند، و بر حکومت اسلامی لازم است که از آن جلوگیری کند. بدتر از آن کسانی اند که علاج سحر را با سحر میکنند. طبق فرمایش رسول الله صلی الله علیه وسلم، این عمل شیطان و شرک اکبر است و جایز نمیباشد، زیرا کاهنان و ساحران مؤمن نیستند و کذاب و فاجر هستند و ادعای برخورداری از علم غیب را با اعمال خود میکنند. از رسول کریم صلی الله علیه وسلم در بارۀ علاج سحر به وسیلۀ سحر پرسیده شده و ایشان در جواب فرمودند:

«هِيَ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ» رواه احمد

«این کار از عمل شیطان است».

علاج سحر، جادو، تعویذ، طلسم، حسد، چشم بد یا چشم زخم، و غیره با آیات قرآنی و احادیث نبوی صلی الله علیه وسلم و دیگر ادعیۀ ماثوره جایز است، چنانچه در بخاری آمده است که سعید بن مسیب (تابعی) بازکردن سحر را از مسحور و یا عدم قدرت یافتن مرد را از اتصال جنسی با همسرش به سبب سحر جائز قرار داده است. و همین قول شعبی و معتمد علیه از امام احمد، و از مزنی شافعی و ابوجعفر طبری میباشد.

الله سبحانه و تعالی ما انسانها را خلق کرده است و طبق قول او تعالی، ما را ضعیف خلق کرده، چنانچه میفرماید:

﴿وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا۲۸﴾ [النساء: ۲۸].

و رسول کریم صلی الله علیه وسلم هم فرموده است:

«كُلّ مُيَسرٌ لِمَا خُلِقَ لَهُ»

«هرکس برای انجام کاری آمادگی دارد که برای آن آفریده شده است».

پس ما هم در مقابل مشکلات و سختی ها باید صبر کنیم و از آزمایش الهی سربلند بیرون بیاییم؛ چه بسا تعویذ گران، کف شناسان، رمال ها و حقه بازهایی که بساط آنچنانی گسترده اند، با نوشتن طلسم خطوط عجیب و غریب یا اشیاء جلوگیری کننده و از جن و چشم بد و دفع بلا بسیاری از مردم را گمراه میکنند. آویزان کردن طلسم و جادو و یا هرچیز دیگری از قبیل آنها با اعتقاد به این که از بلا جلوگیری مینماید و یا موجب خوشبختی میشود و یا دردی را از کسی دوا مینماید، مانند سحر حرام است.

در قرن بیست و یکم، هم هستند کسانی که نعل اسب (خرمهره، گوش ماهی، صدف، و یا نخ سیاه و سفید بافته شده) را به منظور دفع بلا بر سر در منزل (و یا بر گردن و دست نوزادان و کودکان) خود آویزان مینمایند، سرِ گاو را در مزرعۀ خود نصب میکنند و مهره هایی آبی رنگ به منظور دفع چشمِ بد به گردن اطفال و اموال مورد علاقۀ خود آویزان مینمایند. هنوزهم در اکثر ممالک دنیا کسانی هستند که با استفاده از ناآگاهی مردم چیزهایی مینویسند و جدول ها و خطوط مستقیم و منحنی میکشند و طلسم هایی در آنها رسم و منقوش میکنند و افسون های گوناگونی به روی آن میخوانند و میپندارند کسی که این طلسم را بر خود آویزان نماید یا همراه داشته باشد، از شر جن، شیاطین، چشم بد و غیره مصئون (در امان) خواهد بود.

از عقبه پسر عامر روایت شده است که یک جماعت ده نفری نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم آمدند، پیامبر صلی الله علیه وسلم با نه نفر از ایشان بیعت کرد و از بیعت کردن با یکی از آنان خودداری فرمود.

گفتند: چرا با او بیعت نمیکنید؟

فرمود: او نوشته و طلسمی به بازو دارد. آن مرد آن طلسم را از بازوی خود درآورد، آنگاه پیامبر صلی الله علیه وسلم با او بیعت کرد و فرمود:

«مَنْ عَلَّقَ فَقَدْ أَشْرَكَ»

«کسی که چیزی را برخود (برای دفع بلا و جلب منفعت) ببندد، برای الله شریک قائل شده است.»

از عیسی بن حمزه روایت شده است:

نزد عبدالله بن حکیم رفتم که پوست بدنش قرمز شده بود، گفتم: چرا طلسم بر خود نمیبندی؟ گفت: به خدا پناه میبرم از این عمل، و در روایتی گفت: مرگ برای من بهتر از این کار است. چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:

«مَنْ عَلَّقَ شَيْئًا وُكِلَ إِلَيْهِ»

«کسی که برای دفع بلا چیزی بر خود ببندد، به همان چیز سپرده میشود. (یعنی خدا به او و سرنوشت او کاری ندارد)».

روایت شده است که همسر عبدالله بن مسعود رضی الله عنه نخی بر گردن آویزان کرده بود، و چون عبدالله وارد منزل شد، آن را دید و قطعه قطعه کرد، گفت: آل عبدالله از این که شرک بکنند، بی نیازند و بعد از آن گفت:

سمعت رسول الله ج يقول: «إن الرُّقَى والتَّمائِم والتِّوَلة شرْك»

«از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم. همانا افسون کردن و تعویذ بستن و طلسم آویزان کردن شرک است».

سپس به همسرش گفت:

بیگمان تو را آنچه رسول الله صلی الله علیه وسلم گفته است کافی میباشد و ایشان میگفتند:

«أَذْهِبِ الْبَاسَ رَبَّ النَّاسِ، اشْفِ وَأَنْتَ الشَّافِي، لا شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُكَ، شِفَاءً لا يُغَادِرُ سَقَمًا». (بخارى: 5675)

«ای پروردگار عالم، ناراحتی را از بین ببر، شفا ده که تنها شفا دهنده تویی، هیچ شفایی نیست جز شفای تو، شفایی ده که هیچ ناراحتی بعد از آن باقی نماند».

و رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند:

«لَا بَأْسَ بِالرُّقَى مَا لَمْ تَكُنْ شِرْكًا».

«در دم کردن باکی نیست به شرطی که در آن کلمات شرکیه نباشد».

از عایشه رضی الله عنها روایت شده است که چون کسی از آل بیت رسول الله صلی الله علیه وسلم مریض میشد به معوذات او را دم میکرد و در مرضی که در آن فوت کردند، پس من او را دم میکردم و به دست خودش جسدش (اندامش) را مسح مینمودم، زیرا دست ایشان از دست من بابرکت تر بود.

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند:

چون کسی از شما مبتلا بدرد شود، پس در جای درد دست خود را بگذارید سپس هفت بار بگوید:

«أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ».

بنابراین، معوذتین و آیه الکرسی و آیاتی که متعلق به موسی علیه السلام و ساحران فرعون میباشند و همچنان دو آیه در آخر سورۀ بقره بهترین علاج برای دفع سحر و غیره میباشند، و آیه های قرآنکریم برای مؤمنِ متوکل بر الله سبحانه و تعالی علاج و شفاء میباشند.

الله سبحانه و تعالی فرموده است:

﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ﴾ [الإسراء: ۸۲].

«و از قرآن آنچه برای مؤمنان شفابخش و رحمت است نازل میکنیم».

پس، شفای مریض یا مسحوری که بر او سحر شده، و یا چشم بد، حسد و کینۀ بر او اثر کرده، و یا طلسم و نفخ شده و بر لباس، مو و یا چیزی از بدن او جادوگر و یا به اصطلاح عام، ملاهای تعویذ گر دمیده باشند، فقط و فقط قرآن کریم و ادعیۀ مسنون از رسول کریم صلی الله علیه وسلم، کارگر می افتد و بس. در بخش های بعدی مفصلاً به شرح انواع مختلف سحر معاصر، چگونگی دمیدن آن بر مسحور، و راه های خلاصی از آن پیشکش می گردد.

 

ادامه دارد…

نوشته: احمد عارفی

منبع: سایت دعوتگر

ویراستار: سایت اصلاح نت

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 5

تنجیم از انواع سحر و جادو است بخش پنجم: تنجیم: چشم داشتن و ترصّد ستارگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *