خانه / مقالات / جادو و جادوگری / جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 8

جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 8

از بین بردن سحر و جادو

بخش هشتم:

مسلمان، فقط با یک وسیله میتواند پیشرفت مادی و معنوی را برای خودش و خانواده اش هموار کند و راه پیشرفت مادی و معنوی را بر افق بیکران هستی باز کند. آن اینکه دوباره به انوار عالی قرآن و سنت که از مشرق زمین طلوع کرده است و همچنان روشنایی خود را بر همگان عرضه میدارد، رو بیاورد و از آن استفاده نماید. تا زمانی که ایدئولوژی و عقیدۀ یک ملت درست نشود و نحوۀ تفکر آن نسبت به جهان تغییر نکند و در راستای کمال قرار نگیرد، آن ملت سیادت و بزرگی پیدا نمیکند و موجب پیشرفت مادی و معنوی اجتماعش نمیگردد.

رقیه و رقی:

لفظ ﴿رُقَی﴾ عبارت از قرائت آیات قرآن بر مریض یا فرد گزیده شده با چیزی یا مس شده توسط جنیات است، همراه مالیدنِ دست و دمیدن بر او.

امام نووی و «حافظ بن حجر» بر مشروعیت «رقی» با شرایط ذیل اتفاق نظر دارند:

  1. کلام رقیه باید حاوی کلام الله سبحانه و تعالی یا اسماء و صفات او تعالی باشد.
  2. به زبان عربی باشد، یا به شیوۀ که فهم معنای آن و تمایز آن ممکن باشد.
  3. این اعتقاد وجود داشته باشد که رقیه ذاتاً مؤثر نیست، بلکه شفا به وسیلۀ الله سبحانه و تعالی است.

از جمله دعاهای حفظ و مراقبت که نبی اکرم صلی الله علیه و سلم به ما یاد داده است در ارتباط با کودکان است که از ابن عباس رضی الله تعالی عنهما آمده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم دعای حفظ و مراقبت را به «حسن و حسین» رضی الله عنهما میخواند، و میفرمود:

«أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ.» ترمذي کتاب الطب، باب 18 ص 396، بخاري 1/477

 من شما را در پناه کلمات بي عيب الله تعالي مي سپارم، از هر شيطان موذي و از هر نظر بد.

از این رو صحابه و تابعین به شدت منکر این تعویذات و طلسم ها بودند، تا آنجا که خدیجه رضی الله عنها مردی را دید که ریسمانی از این نوع بر گردن خود آویخته بود، این آیه را قرائت کرد:

«وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ۱۰۶» يوسف: ۱۰۶

«و بیشترشان به خدا ایمان نمی آوَرَند جز این که با او چیزی را شریک میگیرند.»

از سعید بن جبیر رضی الله عنه روایت شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«مَنْ قَطَعَ تَمِيمَةً مِنْ الْإِنْسَانِ كَانَ كَعِدْلِ رَقَبَةٍ». رواه ابن أبي شيبة في المصنف

«هرکس خرمهرۀ را از گردنِ فردی جدا کند، گویا یک بنده را آزاد کرده است».

بنابراین، صحیح آن است که طلسم ها به طور کلی ممنوع باشند، چنانکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در مقام نفرین به دارندگان طلسم ها میفرماید:

«مَنْ عَلَّقَ تَمِيمَةً فَلاَ أَتَمَّ اللَّهُ لَهُ وَمَنْ عَلَّقَ وَدَعَةً فَلاَ وَدَعَ اللَّهُ لَهُ». رواه احمد

«کسی که طلسم یا بازوبندی به خود بیاویزد، خدا کار او را تمام نکند، و هرکه خرمهره یا نظرقربانی جهت رفع چشم زخم به گردن آویزد، به مقصود خود نرسد».

چنانچه کسی به بیماری و یا ناراحتی دیگر دچار گردید چارۀ جز بردن ایشان نزد داکتر و یا طبیب وجود ندارد، زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم میفرماید:

«تَدَاوَوْا عِبَادَ اللَّهِ، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلا وَضَعَ لَهُ دَوَاءً» (رواه احمد، و اصحاب سنن، وابن حبان، حکم، و ترمذی).

«بندگان خدا، امراض خود را مداوا کنید، زیرا خداوند مرضی پدید نیاورده، جز آن که دوایی برای آن قرار داده است».

بنا به نقل صحیح بخاری پیامبر صلی الله علیه و سلم میفرماید:

«الشِّفَاءُ فِي ثَلَاثَةٍ فِي شَرْطَةِ مِحْجَمٍ أَوْ شَرْبَةِ عَسَلٍ أَوْ كَيَّةٍ بِنَارٍ وَأَنَا أَنْهَى أُمَّتِي عَنْ الْكَيِّ». بخاری: 5681

«شفای بیمار در سه چیز است:

  • نیشترزدن و حجامت
  • خوردن عسل.
  • داغ کردن و سوزاندن محل درد، من امتم را از داغ کردن منع می کنم».

این نوع مداوا شامل معالجاتی میگردد که در عصر ما از طریق خوردن دارو یا عمل جراحی و یا سوزاندن به وسیلۀ برق و… انجام میشود.

بنابراین، پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم شفای بیماران را در تمائم و قرائت افسون اوراد نامشروع و امثال آن قرار نداده است، بلکه درمان و معالجه را از همان راه طبیعی علوم طبی مقرر فرموده اند که یا از طریق دهان با خوردن دارو و امثال آن و یا تزریق دارو و به وسیلۀ پیچکاری به سایر قسمت های بدن است. نیشترزدن و حجامت نیز امروزه شامل انواع عمل جراحی میگردد، و همچنین سوزاندن و داغ کردن امروزه به معنای زیر برق گذاشتن و امثال آن میباشد. اینها همه درمان هایی است که اسلام بدان قائل است، و پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم بدان دستور داده و در مداوای خود نیز از آنها استفاده کرده است. چنانچه در مواردی به حجامت پرداخته و به داکتر و طبیب مراجعه نموده، و اصحاب و امتش را به معالجه و مداوا دستور فرموده است. پس شایسته است که ما نیز تابع سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم باشیم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم میفرماید:

«لِكُلّ دَاءٍ دَوَاءٌ».

«هر دردی درمانی دارد»

مسلمان، باید اولتر از همه، عقیده اش را درست کند، به الله تعالی ایمان داشته باشد، تا به تعویذ و خرمهره و… و برای خودش دست دعا را بلند کند تا در مسیرِ رضای خالقش، او را موفق گرداند، و توفیق دستیابی به حقایق را برای او مهیا سازد، و او را فقاهت در دین و فهم و معرفت اسلامی عطا فرماید، تا راه راست (صراط مستقیم) و مسیر واقعی را از انحراف و کج روی باز شناسد که او شنوا و نزدیک به ما است.

زمانی که مسلمان دچار بیماری شود برایش جایز است که در جستجوی یک شخصی بگردد که دارای صلاح، تقوا، رزق حلال و پاک بوده و امید اجابت دعایش برود و از این شخص بخواهد تا او را رقیه کند. اگر امروزه کسی به احوال مردم نظری بیافگند مشاهده میکند که بسیاری از آنها به طرف هر شخصی که ادعای تعویذ دهی و طالع بینی را بکند، میشتابد. به طرف کسانی میشتابند که اهل صلاح نیستند بلکه چه بسا شعبده باز و کاهن میباشند، و این بدان جهت است که جهل عام شده و بسیاری از مردم مسألۀ دین شان را ساده پنداشته اند. بنابر این بسیاری از مردم در کار دین شان دقت و عمق نظری نکردند، لذا این امر، یک زمینۀ وسیع و یک میدان بازی یا برای بعضی افراد فاسد فراهم آورده تا اینکه ادّعای رقیه یا تعویذ شرعی بنمایند، در حالی که آنان هرگز شایستگی این کار را ندارند.

لذا ای مسلمان بر ارتقاء نفست بوسیلۀ خویشتن تمسک بجوی و بدان که الله سبحانه و تعالی میفرماید:

«وَقَالَ رَبُّكُمُ ٱدۡعُونِيٓ أَسۡتَجِبۡ لَكُمۡ». غافر: ۶۰

« پروردگار تان فرمود، مرا با خلوص دل بخوانید تا دعای شما را اجابت کنم».

اینکه عذر می آورید که گناهکار و مقصر هستید و میترسید که مبادا دعایتان اجابت نشود این یک امر پسندیده است. لیکن این حسن کامل نمیشود مگر اینکه با ترس و امید همراه باشد تا اینکه همه احوال و اعمال بنده مطابق شرع صحیح باشد. پس همان گونه که از گناهانت میترسی، امیدوار رحمت الله سبحانه و تعالی باش و هنگامی که بنده نسبت به پروردگارش حسن ظن داشته باشد و اعمال نیکو انجام بدهد و با انجام اعمال نیک در اصلاح احوال خویش بکوشد و ازگناهان توبه نماید، الله تعالی نیز بر او، به دیدۀ رحمت مینگرد.

 

ادامه دارد…

نوشته: احمد عارفی

منبع: سایت دعوتگر

ویراستار: سایت اصلاح نت

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

جادو، جادوگری، فال بینی، تعویذ و علاج آنها – 5

تنجیم از انواع سحر و جادو است بخش پنجم: تنجیم: چشم داشتن و ترصّد ستارگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *