خانه / فرهنگ و جامعه / فکر و دعوت / جهان بینی اسلامی

جهان بینی اسلامی

به  اساس بینش اسلامی این جهان مخلوق الله متعال است ، همه اجزای آن تحت اداره و مشیت او هستند یک لحظه هم از امر او سرپیچی کرده نمتوائند اوامر تکوینی الله متعال بالای تمام موجودات این هستی قابل تطبیق است، رب العلمین این جهان نظام زنده گی خاص دارد که باید مطابق آن در حرکت باشد، هریک از مخلوقات جهت هدف خاصی آفریده شده و آن  را دنبال مینمایند .

انسان که گل سر سید تمام موجودات هستی است ، نیز برای هدف خاص آفریده شده است، چانچه متعال فرموده است:

(وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (56)) ذاریات

جن وانس را نیا فریدم جز برای آنکه مرا بپرستند.

برای اینکه انسان بتواند هدف آفرینش خویش را بر آورده سازد، الله نمام کون وهستی را برای او مسخر ساخته است، چنانچه فرموده است:

(كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (28)) بقره

او ذاتی است که آنچه در زمین است همه را برای شما آفریده است

 

معیار های جهان بینی اسلامی

معیار مساعدت و شقاوت در جهان بینی اسلامی اطلاعت از فرامین الهی و پیامبر بزرگوارش است، چنانچه الله متعال فرموده است:

(قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى (123) وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى (124) قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (125) قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى (126)) طه

فرمود همه گی از آن جا فرود آیید در حالی که بعضی از شما دشمن بعض دیگر است، اگربرای شما از جانب من رهنمودی رسد هر کس از هدایتم  پیروی کند نه گمراه می شود ونه تیره بخت هر کس از یاد من روی بگرداند در حقیقت زنده گی تتک و سختی خواهد داشت و روز رستاخیز او را نایینا حشر می کنیم، می گوید:پروردگارا چرا مرا نابینا حشر کردی با آنکه بینا بودم، می فرماید، همان طور که نشانه های ما بر تو آمد وآن را به فراموشی سپردی امروز همان گونه فرا موش می شوی، معیار برتری و امتیاز ، تقوی و اهلیت کاری است، چنانچه الله متعال فرموده است:

يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13)) حجرات

ای مرمد! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما ر اقبیله ها  ساختیم تا یکدیگر را بشناسید، گرامی ترین شما نزد الله متعال با تقواترین شماست،هر اینه خداوند دانا وآگاه است، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است:

« يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَلاَ إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ وَإِنَّ أَبَاكُمْ وَاحِدٌ أَلاَ لاَ فَضْلَ لِعَرَبِىٍّ عَلَى أَعْجَمِىٍّ وَلاَ لِعَجَمِىٍّ عَلَى عَرَبِىٍّ وَلاَ لأَحْمَرَ عَلَى أَسْوَدَ وَلاَ أَسْوَدَ عَلَى أَحْمَرَ إِلاَّ بِالتَّقْوَى أَبَلَّغْتُ »

مسند الإمام أحمد بن حنبل، مؤسسة قرطبة – قاهره ج 5 ص 411.

ای مردم! بدائید که پرورگار تان یکیست و پدر تان یکنفر است بدانید که هیچ فضیلتی عربی بر عجمی و عجمی بر عربی ندارد ، سرخ هیچ پوست بر سیاه پوست وسیاه بر سرخ برتری ندارد، مگر هیچ جرم بدون سزانیست ، در برابر قانون همه یک سان اند، پیامبر صلی الله وسلم فرموده است:

«وَايْمُ اللَّهِ لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَرَقَتْ لَقَطَعَ مُحَمَّدٌ يَدَهَا »

المستدرک علی الصحیحین، بیروت، لبنان، طبع اوّل 1990 ج 1 ص 421

سوگند به الله اگر فاطمه دختر محمد دزدی کند محمد دستش را قطع میکند.

اسلام دین میانه  است و جهان بینی اسلامی برا ساس آن استوار است،انسان مر کب از جسیم و روح است جهان بینی اسلامی از انسان می خواند که تعادل را درمیان خواسته های روحانی و جسمانی ر عایت کند، هیچ یکی را به نفع دیگری قربان ننماید. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است:

«احْرِزْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَدًا وَاعْمَلْ لآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَدًا»

بغية الباحث عن زوائد مسند الحارث، طبع اوّل، مدینه منوره 1992 ج 1 ص 983

برای دنیای خود چنان کار وتلاش کن که گویا همشه زنده هستی و برای آخرت خود قسمی کارکن شاید فردا بمیری ، تر حم وعطوفت بر زدستان حتی حیوانات از خواستهای این جهان بینی است پیامبر بزرگوار اسلام فرموده است:

«لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَرْحَمْ صَغِيرَنَا، وَيَعْرِفْ حَقَّ كَبِيرِنَا»

مسند احمد و ادب المفرد للبخاری

از جمله ما نیست آنکه بر خورد سالان ما ترحم نه نماید و حقوق بزرگ سالان ما را نداند.

«وَإِذَا ذَبَحَ أَحَدُكُمْ فَلْيُحْسِنْ ذَبِيحَتَهُ وَلْيُحِدَّ أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُ وَلْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ »

سنن کبری للبیهقی، طبع اوّل، هند 1344 ج 2 ص 491

هرگاه حیوانی را ذبح میکردید بطریقهء نیکو ذبح کنید کارد تان را نیز نموده ذبیحه تان را راحت بسازید.

 

ویژه گی های جهان بینی اسلامی

جهان بینی اسلامی دارای ویژه گی های که آنرا از دیگرجهان بینی ها جدا می سازد اینکه در ذیل از آنها تذکر می رود:

 

 ربانی بودن

نخستین ویژه گی جهان بینی اسلامی ریائیت  است که معنای آن منسوب به رب، یعنی الله متعال می باشد، انسان هنگامی ربانی  گفته می شود که پیوند ناگستنی به الله متعال داشته باشد.

ربانی بودن جهان بینی اسلامی به معنی ر بانی بودن برنامه و هدف آن است، بواسطه برنامه ربانی انسان را به هدف ربانی میرساند.

 

ربانی بودن هدف

معنی ربانی بودن هدف اینست که آرمان و مقصد نهایی دین مقدس اسلام برقرار ساختن رابطه انسان با الله متعال و کسب رضایت اوست برگشت انسان به سوی الله متعال حقیقت مسلم است، چنانچه فرموده است:

« وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى (42)» نجم

حقیقناً پایان کار به سوی پروردگار نوست.

همچنان فرموده است:

«يَاأَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ (6)» إنشقاق

ای انسان توبسختی در تلاش هستی به سوی پروردگار خود و او را ملاقات خواهی کرد.

چه زبیاست که انسان پرودگارش را ملاقات نماید حال  آنکه او از انسان راضی باشد.


برگرفته از کتاب: جهان بینی اسلامی عبد الواحد جهید

منبع: http://islahnet.com/

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

اعتیاد به پورنوگرافی و راه درمان آن

نوشته : دکتر جاسم مطوع / ترجمه : علی رشیدی گفت : به تازگی ازدواج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *