مقالات

حقیقت زندگی

غفلت و سرگرمى، تجمل، تفاخر و تكاثر، دوران‌هاى پنج‌گانه عمر آدمى را تشكیل می‌‏دهند.

نویسنده» خانم جهان آفتابی

«اعْلَمُواْ أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکَاثُرٌ فِى الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلاَدِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ یَکُونُ حُطَاماً وَفِى الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَ انٌ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَآ إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ»(حدید/۲۰)

از آن جا كه حب و دلبستگی به دنیا سرچشمه­­‌ی هر گناه و رأس هر خطایی‌ست، الله تعالی در این آیه، ترسیم گویایى از وضع زندگى دنیا و مراحل مختلف و انگیزه‌های حاكم بر هر مرحله را ارائه داده است!

خداوند می‌فرماید:

غفلت و سرگرمى، تجمل، تفاخر و تكاثر، دوران‌هاى پنج‌گانه عمر آدمى را تشكیل می‌‏دهند.

نخست، دوران كودكى است كه زندگى در هاله‌‏اى از غفلت، بی‌خبرى، لعب و بازى فرو می‌رود.

سپس مرحله‌ی نوجوانى فرا می‌رسد و سرگرمى، جاى بازى را می‌گیرد و در این مرحله انسان به دنبال مسائلى است كه او را به خود سرگرم سازد و از مسائل جدى دور دارد.

مرحله‌ی سوم، مرحله‌ی جوانى، شور و عشق و تجمل‌پرستى است.

در مرحله‌ی چهارم، احساسات كسب مقام و فخر در انسان زنده می‌‏شود.

و سرانجام انسان در مرحله‌ی پنجم به فكر افزایش مال، نفرات و جمع‌آوری ثروت می‌افتد.

الله متعال، با ذكر یك مثال، آغاز و پایان زندگى دنیا را در برابر دیدگان انسان‌ها مجسم می­‌کند و می‌‏فرماید:

«كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا»

«همانند بارانى است كه از آسمان نازل می‌شود و چنان زمین را زنده می‏‌كند كه گیاهانش، زارعان و کشاورزان را در شگفتى فرو می‌‏برد، سپس خشك می‏‌گردد، به گونه‌‏اى كه آن را زرد رنگ می‏‌بینى، سپس درهم شكسته و خرد و تبدیل به كاه می‌شود».

(كفّار) در این جا به معنى كشاورزان است. زیرا اصل معنى كفر به معنى پوشاندن است و چون كشاورز بذر افشانى می‌­کند و آن را زیر خاك می‌پوشاند از این رو به او كافر می‏‌گویند.

در حقیقت این آیه همانند آیه‌ی ۲۹ سوره‌ی فتح است که سخن از رشد و نمو فراوان گیاه می‌كند و می‌فرماید :

«وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمً»

«و توصيف آن‌ها در انجيل همانند زراعتي است كه جوانه‏‌هاي خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته، تا محكم شده و بر پاي خود ايستاده است و به قدري نمو و رشد كرده كه زارعان را به شگفتي وامي دارد! اين براي آن است كه كافران را به خشم آورد، خداوند كساني از آن‌ها را كه ايمان آورده‏‌اند و عمل صالح انجام داده‏‌اند، وعده‌ی آمرزش و اجر عظيمي داده است.»

يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ: زارعان را به شگفتى در می‌‏آورد. ( یعنى به جاى كفار، زراع گفته شده است.)

واین هم بی‌دلیل و بی‌حکمت نیست. هیچ کلمه‌ای در قرآن بدون حکمت در کنار کلمات دیگر قرار نگرفته است و این مربوط به اعجاز بلاغی قرآن است.

چون در آیه‌ی قبلی سخن از کفار است که حقیقت دین را می‌پوشانند و حتی جلوه‌های أسماء الحسنی را در وجود خود و در تمامی کائنات با سرکشی و نادیده گرفتن حق و ناشکری می‌پوشانند. به همین دلیل در این آیه به جای زراع، کفار آمده است که مثالی عینی برای درک مفهوم کفر است.

سبحان الله!!!

تناسب و هماهنگی بین آیات و کلمات قرآن دل انسان را مجذوب زیبایی‌ها و شگفتی‌های خود می‌کند. آرى، مراحلى را كه انسان در طى هفتاد سال یا بیشتر طى می‌كند در چند ماه در گیاهان ظاهر می‌شود و انسان می‌‏تواند بر لب كشتزار بنشیند و گذشت عمر و آغاز و پایان آن را در دیدارى كوتاه بنگرد؛ خداوند سپس به بازده عمر و محصول نهائى آن پرداخته است و  می‌افزاید :

اما در سراى آخرت از دو حال خارج نیست: یا عذاب شدید است (برای دنیا‌پرستان) و یا مغفرت و رضا و خشنودى او(برای‌خدا‌پرستان) (وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ).

اما جمله‌ی پایانی آیه:

و زندگى دنیا جز متاع غرور و فریب چیزى نیست(وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ) الله، همه‌ی دنیا را متاع غرور نامیده است، مفهومش این است كه دنیا و نعمت‌هایش، وسیله و ابزارى است براى فریب‌كارى و غفلت؛ فریب دادن خویشتن و نیز فریب دیگران.  البته این در مورد كسانى است كه دنیا را هدف نهائى خود قرار می‏‌دهند و به آن دل می‌بندند. اما اگر مواهب و نعمت‌های این دنیای مادى وسیله‏‌اى براى رسیدن به ارزش‌هاى والاى انسانى و سعادت ابدی باشد، هرگز دنیای مورد نهی و نکوهش قرآن نیست، بلكه مزرعه‌ی آخرت است و پلى‌ست براى رسیدن به آن هدف‌هاى بزرگ و جاودان.

چیست دنیا از خدا غافل بدن

نی قماش و نقره و میزان و زن

مال را از بهر دین باشی حمول

نعم مال صالح خواندش رسول (مثنوی معنوی)

اگر این امکانات و نعمت‌های مادی، نردبانی برای رسیدن به کمال و اهداف الهی گردند، سرمایه‌هایی می‌شوند که الله، آن‌ها را از مؤمنان می‌خرد و در عوض بهشت جاویدان و سعادت ابدی به آن‌ها می‌بخشد.

«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (۱۱۱/توبه)

«در حقيقت ‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اين‌كه بهشت براى آنان باشد، خريده است. همان كسانى كه در راه خدا مى‌‌جنگند و مى‌‏كشند و كشته مى‌شوند [اين] به عنوان وعده‌ی حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده‌ی اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است. پس به اين معامله‏‌اى كه با او كرده‏‌ايد، شادمان باشيد و اين همان كاميابى بزرگ است.»

منبع: کانال تلگرامی: زن_زندگی http://@zan_zendegiii

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
خرید مدرک دیپلم خرید مدرک فوق دیپلم خرید مدرک لیسانس خرید مدرک دکتری خرید مدرک خرید مدرک دانشگاهی قانونی خرید مدرک دانشگاهی مدرک دانشگاهی قانونی مدرک دانشگاهی خرید مدرک معتبر خرید مدرک معتبر دانشگاهی مدرک معتبر مدرک معتبر دانشگاهی مدرک تحصیلی معتبر چگونه مدرک تحصیلی بگیریم از کجا مدرک تحصیلی بگیریم قیمت مدرک تحصیلی سایت خرید مدرک تحصیلی