خانه / مطالب ویژه / حکم خروج بر حاکم کشوری (مسلمان و یا غیر مسلمان)‏ – 10

حکم خروج بر حاکم کشوری (مسلمان و یا غیر مسلمان)‏ – 10

كشتن شورشگران، حكم نهائي

با توجه به رواياتي كه بيان شد، روشن است كه خروج بر عليه حاكم به هيچ عنوان جايز نيست و هيچگونه توجيه شرعي ندارد حتي اگر اين حاكم معصيت خداوند را هم انجام دهد.

حال سؤال اين است كه اگر شخصي بر عليه حاكم شوريد و از فرمان او اطاعت نكرد، آيا از نظر روايات كدام حكم جزائي براي او در نظر گرفته شده است يانه؟

در بخشی از روايات صحيح، حكم نهايي براي خروج كنندگان عليه حاكم را كشتن آنها بيان كرده است:

  • مسلم نيشابوري در صحيح خود روايتي را آورده است که اگر کسي اراده تفرقه را داشته باشد در هر جايگاهي که باشد قتلش جايز؛ بلکه واجب است:

عن زِيَادِ بن عِلَاقَةَ قال سمعت عَرْفَجَةَ قال سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم يقول إنه سَتَكُونُ هَنَاتٌ وَهَنَاتٌ فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يُفَرِّقَ أَمْرَ هذه الْأُمَّةِ وَهِيَ جَمِيعٌ فَاضْرِبُوهُ بِالسَّيْفِ كَائِنًا من كان. صحيح مسلم

عرفجه گفته است كه از رسول خدا صلي الله عليه و سلّم شنيدم مي فرمود: در آينده اتفاقاتي خواهد افتاد؛ پس کسي که در امور اين امت قصد تفرقه داشته باشد در حالي‌كه امت بر آن اجتماع دارند، او را با شمشير گردن بزنيد، حال اين شخص هر کسي که مي‌خواهد باشد.

 

  • از طريق ديگر روايت عرفجه به اين عبارت نقل شده است:

عن عَرْفَجَةَ قال سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يقول من أَتَاكُمْ وَأَمْرُكُمْ جَمِيعٌ على رَجُلٍ وَاحِدٍ يُرِيدُ أَنْ يَشُقَّ عَصَاكُمْ أو يُفَرِّقَ جَمَاعَتَكُمْ فَاقْتُلُوهُ. صحيح مسلم

 عرفجه مي‌گويد: از رسول خدا صلي الله عليه و سلّم شنيدم كه مي فرمودند: هر کس به سوي شما آيد در حالي كه همه شما بر يك شخص اتفاق نظر داريد و او بخواهد در بين شما جدايي بياندازد و جماعت شما را پراكنده شود، پس او را بکشيد.

 

  • طبري و برخي ديگر روايتي را از عبد الله بن عمير اشجعي نقل كرده است كه آن را در زمان شورش عليه عثمان رضی الله عنه در مسجد بيان كرده است:

عن عبدالله بن عمير الأشجعي قال قام في المسجد في الفتنة فقال أيها الناس اسكتوا فإني سمعت رسول الله يقول من خرج وعلى الناس إمام والله ما قال عادل ليشق عصاهم ويفرق جماعتهم فاقتلوه كائنا من كان. تاريخ الطبري، الفتنة ووقعة الجمل و التمهيد والبيان في مقتل الشهيد عثمان

عبد الله بن عمير اشجعي در زمان فتنه (محاصره عثمان) در مسجد ايستاد و گفت: اي مردم ساكت باشيد، من از رسول خدا صلي الله عليه وسلم شنيدم كه مي‌گفت: هر كسي خروج كند در حالي‌كه مردم پيشوايي دارد (و به خدا سوگند كه رسول خدا امام عادل هم نگفت)، تا جماعت شان را پراكنده كند،‌ او را بكشيد اين شخص هر شخصي كه مي‌خواهد باشد.

 

  • در روايت ديگر آمده است كه اگر كسي بخواهد در مقابل امامي كه مردم با او بيعت شده است،‌ قيام كند، بايد گردن او را زد.

اين روايت در سنن ابو داود با سند صحيح نقل شده است:

عن عبد اللَّهِ بن عَمْرٍو أَنَّ النبي صلى الله عليه وسلم قال من بَايَعَ إِمَامًا فَأَعْطَاهُ صَفْقَةَ يَدِهِ وَثَمَرَةَ قَلْبِهِ فَلْيُطِعْهُ ما اسْتَطَاعَ فَإِنْ جاء آخَرُ يُنَازِعُهُ فَاضْرِبُوا رَقَبَةَ الْآخَرِ قلت أنت سَمِعْتَ هذا من رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قال سَمِعَتْهُ أُذُنَايَ وَوَعَاهُ قَلْبِي…. سنن أبي داود

رسول خدا صلي الله عليه وسلم فرمود: كسي‌كه با امامي بيعت كند و با او دست بيعت بدهد، و تا پاي جان بر سر اين بيعت بايستد، بايد تا اندازده توانش از او اطاعت كند؛ پس اگر شخص ديگري بيايد و در امر امامت با او منازعه كند، گردن او را بزنيد. عبد الرحمن بن عبد مي‌گويد: از عبد الله بن عمرو سؤال كردم آيا اين سخن را از رسول خدا شنيدي؟ گفت: به گوشهاي خودم شنيدم و با قلب خود حفظ كردم….

نسائي اين روايت را با تفصيل بيشتري با همين سند نقل كرده است:

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدِ رَبِّ الْكَعْبَةِ ، قَالَ : انْتَهَيْتُ إِلَى عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو وَهُوَ جَالِسٌ فِي ظِلِّ الْكَعْبَةِ وَالنَّاسُ مُجْتَمِعُونَ …

« وَمَنْ بَايَعَ إِمَامًا فَأَعْطَاهُ صَفْقَةَ يَدِهِ وَثَمَرَةَ قَلْبِهِ فَلْيُطِعْهُ مَا اسْتَطَاعَ فَإِنْ جَاءَ أَحَدٌ يُنَازِعُهُ فَاضْرِبُوا عُنُقَ الآخِرِ » السنن الكبرى

الباني اين روايت را صحيح مي‌داند.

 

در نتيجه:

باتوجه به روايات صحيحي كه تا اين قسمت بيان شد، روشن مي‌شود:

خروج بر حاکم نه تنها حرام بلکه موجب خروج از ملت اسلام و در حقيقت ارتداد مي‌شود و در قيامت نيز بدون دستاويز و حجت خواهد بود.

 

ادامه دارد….

جمع و ترتیب: سایت اصلاح نت

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

درمان بیماری‌ها با سیاه‌دانه

نویسنده: حيدر رحمانپور ۱٫درمان سرگیجه ودردهای گوش: هر روز صبح یک قطره روغن سیاه دانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *