خانه / فقه و احکام / پرسش و پاسخ / حکم قرائت قرآن برای زن حائض

حکم قرائت قرآن برای زن حائض

من نذرکرده بودم که اگرحاجتم براورده شود هرماه یکبارقران کریم را ختم کنم ولی به دلیل عذر شرعی حدود7روزنمیتوانم قران بخوانم با این اوصاف نمیرسم کل قران را ختم کنم مگراینکه سریع وتند بخوانم که احساس گناه بوجود میاد که مفهوم ایات را نمیفهمم حالا سوالم اینست که حکم نذرم چیست؟ ایامیتوانم نذرم را عوض کنم مثلا دوماه یک بار ختم کنم؟

 

الحمدلله،

قرائت قرآن برای زن حائضه حرام نیست، آنچه که بر طبق رای جمهور علما جایز نیست؛ لمس مصحف است، یعنی زن حائضه یا مرد جنب نباید قرآن را لمس کند مگر آنکه از حائلی مانند پارچه استفاده کند.

و حدیثی که درباره نهی قرائت قرآن توسط زن حائضه و فساء آمده، ضعیف می باشد.

از ابن عمر رضی الله عنه روایت شده: « لا تقرأ الحائض ولا الجنب شیئا من القرآن».

یعنی: «زن حائضه و شخص جنب نباید چیزی از قرآن را تلاوت کند».

این حدیث ضعیف است، و امام احمد و امام بخاری آنرا ضعیف و حتی باطل دانسته اند. “المحرر” (74).

و شیخ الاسلام ابن تیمیه در مورد آن گفته: «به اتفاق اهل معرفت به علم حدیث، ضعیف است». “مجموع الفتاوی” (26/191).

و حافظ ابن حجر گفته: «تمام طرقش ضعیف است». “فتح الباری” (1/487).

همچنین علامه البانی در “تخریج مشکاة المصابیح” (439) گفته: حدیث منکر است.

شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می گویند: «مسلما زنان در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حیض افتاده اند ولی ایشان آنها را از قرائت قرآن نهی نکردند، همانگونه که از دعا و ذکر خواندن نیز نهی نکردند، بلکه حتی به زنان حائض امر می کردند که در روز عید همراه با تکبیر مردان مسلمان تکبیر گویند». “مجموع الفتاوی” (21 /460) .

و باز فرمودند: «در سنت نبوی هیچ مانعی برای قرائت قرآن توسط زنان وجود ندارد، و مسلما زنان در عهد رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حیض می افتادند، و اگر قرائت قرآن بمانند نماز خواندن بر آنها حرام می بود، قطعا پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا برای امتش بیان می فرمودند، و امهات المومنین را بدان آگاه می کرد و آنها نیز به مردم می رساندند، پس از آنجائیکه هیچیک از پیامبر صلی الله علیه وسلم حرمت قرائت قرآن برای حائض را نقل نکردند، پس جایز نیست که آنرا (بر زنان) حرام نمود». “مجموع الفتاوی” (26 /191).

علامه ابن عثیمین رحمه الله می گویند: «برای زن حائضه جایز است که قرآن را از روی کتاب تفسیر یا غیر تفسیر بخواند.. اگر از روی کتاب تفسیر باشد در اینحالت داشتن طهارت برای وی مشروط نیست، اما اگر از روی غیر کتب تفسیر باشد مثلا مستقیما از کتاب قرآن بخواند، در اینحالت باید بین او و مصحف حائلی باشد مانند دستمال یا دستکش یا همانند اینها، زیرا زن حائض و نیز کسانی که طهارت ندارند نباید مصحف را (مستقیما با دست) لمس کنند». “فتاوی نور علی الدرب” – لابن عثیمین (123 /27) .

خلاصه اینکه: قرائت قرآن برای زن حائضه جایز است، بشرطیکه قرآن را مستقیما با دست لمس نکنند، ولی می توانند با استفاده از حائلی مانند دستکش و یا تکه پارچه ای مصحف را بر روی شئی پاک بگذارند و سپس شروع بع تلاوت کنند و صفحات آنرا نیز با همان حائل ورق بزنند.

البته زن حائض می تواند از طریق مونیتور کامپیوتر یا موبایل شخصی خود نیز به قرائت قرآن بپردازد، که اگر از این طریق باشد هیچ نیازی به طهارت ندارد و حتی لمس صفحه نمایش آن نیز نیازی به داشتن طهارت ندارد و کاملا جایز است، زیرا صفحه نمایش حکم مصحف قرآن را ندارد.

از شیخ عبدالرحمن بن ناصر البراک سوال شد: حکم قرائت قرآن از روی دستگاه موبایل بدون طهارت چیست؟

ایشان در بخشی از پاسخ خود چنین گفتند: «…موبایل و دیگر دستگاههای مشابه که قرآن در آنها ضبط می شود حکم مصحف را ندارند؛ زیرا حروف قرآن این دستگاهها با حروف موجود در مصحف تفاوت دارد… و لذا لمس موبایل یا نواری که قرآن در آن ضبط شده جایز است، و قرائت از روی آن نیز جایز است، هرچند که بدون طهارت باشد، والله اعلم». منقول از سایت: “نور الاسلام”.

پس از ذکر این مقدمه در مورد نذر شما می گوئیم:

اولا: اگر این نذر را تنها در قلب خود آورده باشد، بعبارتی این نذر با زبان تلفظ نکرده باشید، در آنصورت نذر منعقد نشده و وفای به آن واجب نیست، ولی اگر با زبان تلفظ شده باشد، باید به آن عمل کند، زیرا نذر باید زبانی باشد.

مؤلف کتاب ” الإنصاف” می گوید: «و نذر بدون قول (زبانی) صحیح نیست، پس اگر کسی بدون تلفظ زبانی نیت (نذر در قلب) بیاورد، (آن نذر) صحیح نیست و نزاعی بر سر این مسئله (ما بین علماء) وجود ندارد».‏”الإنصاف” (11/118)‏.

دوما: اگر نذر را با زبان تلفظ کردید، در آنصورت نذر منعقد شده و با برآورده شدن حاجت اجرای آن بر شما واجب می گردد، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «من نذر أن ‏یطیع الله فلیطعه، و من نذر أن یعصیه فلایعصه» بخاری (6696)‏.

یعنی: «هر کس نذر کرد که خدا را اطاعت کند، ‏پس باید از او اطاعت کند، و هر کس نذر کرد که نافرمانی خدا کند، نافرمانی او را نکند».

بنابراین شما می توانید بدون نگرانی در طول ماه به قرائت قرآن بپردازید و در ایامی که در حیض هستید نیز برای شما جایز است که به قرائت قرآن بپردازید و منعی شرعی بر آن وارد نشده است.

شما نمی بایست که در روز اول چنین تکلیف سختی را بر خود واجب می کردید، متاسفانه بعضی از مردم – و غالبا زنان مسلمان – از اینگونه نذرها زیاد می کنند، اما باید بدانند که چاره ای جز وفا به نذر خود ندارند، و تغییر آن جایز نیست و دادن کفاره نیز – در نذور عبادی – نمی تواند وفای نذر را از دوش آنها ساقط نماید.

الله متعال به شما صبر و توانایی بدهد تا بتوانید هم به عهد خود پایبند بمانید و هم آنکه توفیق آنهمه اجر و ثواب بابت قرائت قرآن را بدست آورید، و باید بدانیم که قرائت قرآن اجر بزرگی دارد و میزان حسنات شما را بسیار سنگین خواهد نمود و قطعا در آخرت پشیمان نخواهید شد.

پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد قرائت هر سوره و آیه ای از قرآن چنین می فرماید: «مَنْ قَرَأ حَرْفاً مِنْ کِتَابِ اللهِ فَلَهُ حَسَنَةٌ، وَالحَسَنَةُ بِعَشْرِ أمْثَالِهَا، لاَ أقول: (ألم) حَرفٌ، وَلکِنْ: ألِفٌ حَرْفٌ، وَلاَمٌ حَرْفٌ، وَمِیمٌ حَرْفٌ».

یعنی: «هر کس، یک حرف از کتاب الهی، تلاوت نماید، یک نیکی برایش ثبت می‌شود. و آن نیکی، ده برابر می شود. من نمی گویم: «الف لام میم» یک حرف است؛ بلکه الف، یک حرف، لام یک حرف، و میم یک حرف دیگر است». روایت ترمذی و این حدیث، صحیح می باشد چنانچه در “صحیح سنن ترمذی” البانی آمده است.

و خداوند متعال وفا کنندگان به نذر را مدح کرده و فرموده است:

«یُوفُونَ بِالنَّذرِ وَ یَخافُونَ یَوماً کَانَ شَرُّهُ مُستَطِیراً» (انسان : 7).

یعنی: «به نذر خود وفا می‌کنند و از روزی می‌هراسند که شر و بلای آن گسترده و فراگیر است».

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

آیا انجیل یکی است یا چند تا ؟ (1)

پرفسور هایر – صاحب کرسی کتاب مقدس در دانشگاه کامبن هلند – در گفتگو با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *