دارالافتاء اهل سنت

حکم هاشور و تاتو و تاثیر آن بر غسل

آیا هاشور و تاتو و سایه ‌ابرو، از لحاظ غسل و نماز و به خاطر این که جنبه آرایش دارد، مشکلی ندارد؟ (لطفاً هر دو جنبه در نظر گرفته شود) هاشور، سایه و تاتو: (به این صورت است که توسط یک دستگاه که روی آن سوزن یک سر و دوسر و سه سر نصب شده است رنگ به داخل پوست با ضربه زدن سوزن منتقل می‌شود البته موهای ابرو سرجای خود هست ولی اطراف ابرو قاب گرفته شده و داخل ابرو پر می‌شود و نمای آن به این صورت است که ابرو پر به نظر می‌رسد ولی رنگ-های آن متفاوت است. از مشکی تا رنگ عسلی روشن…)

الجواب و منه الصدق و الصواب
این مسئله‌ی فوق از دو جنبه قابل بررسی است؛ فقها و صاحب‌نظران دینی در مورد حکم شرعیِ استفاده از این نوع آرایش‌ها اظهار داشته‌اند که اگر خانمی با مشکل شکستگی، کم‌پشتی و کچلیِ ابرو مواجه بود که باعث تنفر دیگران از وی می‌شد و نیاز شدیدی به استفاده از این نوع آرایش‌ها داشت، در این صورت بنا بر اصل ضرورت می‌توان از هاشور و تاتو کار گرفت، در غیر این صورت که صرفاً جهت زیبایی انجام شود، ناجایز و حرام می‌باشد.

واما از لحاظ غسل باید گفت شستن تمام موهایی که در صورت وجود دارد، در وضو و غسل الزامی می‌باشد، اما با توجه به اینکه این نوع آرایش‌ها (هاشور، تاتو) بیشتر حالت زیرپوستی دارد و رنگ را در خود حلول می‌دهد و دور کردن آن نیز بسیار مشکل است و باعث عدم رسیدن آب به پوست نمی شود، لذا وضو و غسل همراه با آنها درست است.
کما فی فتاوی الهندیه:
ویغسل شعر الشارب والحاجبین وما کان من شعر اللحیه على أصل الذقن ولا یجب إیصال الماء إلى منابت الشعر إلا أن یکون الشعر قلیلا تبدو منه المنابت. کذا فی فتاوى قاضی خان…؛ ولو ألزقت المرأه رأسها بطیب بحیث لا یصل الماء إلى أصول الشعر وجب علیها إزالته لیصل الماء إلى أصوله کذافی السراج الوهاج. {کتاب الطهاره، الفصل الأول فی فرائض الوضوء، الباب الثانی فی الغسل ۱/۵۳-۶۵- ط: دارالفکر}

و فی ردالمحتار:
(قوله: أن المسترسل)… وأما النابت على الخدین فیجب غسل ما دخل منه فی دائره الوجه دون الزائد علیها؛ ولذا قال فی البدائع: الصحیح أنه یجب غسل الشعر الذی یلاقی الخدین وظاهر الذقن لا ما استرسل من اللحیه عندنا. {کتاب الطهاره، أرکان الوضوء ۱/۳۳۴- ط: دارالثقافه و التراث}

و فی الفقه الاسلامی و أدلته:
الوشم حرام أیضاً: وهو أن تغرز إبره أو نحوها فی الجلد على ظهر الکف والمعصم أو الوجه أو الشفه وغیر ذلک، حتى یسیل الدم، ثم یحشى محل الغرز بکحل ونحوه، فیخضر.
والنمص: وهو نتف الشعر من الوجه حرام أیضاً إلا إذا نبت فی وجه المرأه شعر کثیر کلحیه وشارب، فیندب إزالتهما. {الحظر و الاباحه، المبحث الرابع الوشم و النتف ۴/۲۶۸۲- ط: دارالفکر}

و فی ردالمحتار:
و النهی عن النمص: (محمول على ما إذا فعلته لتتزین للأجانب، وإلا فلو کان فی وجهها شعر ینفر زوجها عنها بسببه، ففی تحریم إزالته بعد، لأن الزینه للنساء مطلوبه للتحسین، إلا أن یحمل على ما لا ضروره إلیه لما فی نتفه بالمنماص من الإیذاء. { کتاب الحظر والإباحه، فصل فی النظر والمس ۹/۴۴۵- ط: داراحیاء التراث}

و کذا فی فتاوی حقانیه:
سوال: آجکل بعض خواتین زیبائش کے لیے مصنوعی طریقه سے بھنویں(ابرو) بناتی هیں جس میں چهوٹے بلکه بعض بڑے بالوں کو کسی طریقه سے نکال دیتی هیں، کیا ان کی لیے ایسا کرنا جائز هے یا نهیں؟ الجواب: رسول الله صلی الله علیه و سلم نے ایسی عورت پر لعنت فرمائی هے جو اپنے بدن کو گو ندتی هے یا اپنے بالوں کے ساتھ دوسرے بال لگاتی هے، چونکه زیب و زینت کے لیے بھنویں بنانے میں بهی ان امور کا ارتکاب هوتاهے اس لیے خواتین کو ایسا کرنے کی اجازت نهیں هے.{ کتاب الکراهیه و الاباحه، باب اللباس ۲/۴۲۲- ط: المطبعه العربیه}

و فی آپ کے مسائل:
سوال: بھنووں کےبال بڑھ جانے پر یابے زیب هونے پر کٹواۓ یا موچنے سے اکھیڑے جا سکتے یا نهیں؟ جواب: بال بڑھ جائیں تو ان کو کٹوانا تو جائز هے، مگر موچنے سے اکھیڑ نادرست نهیں.{ جسمانی وضع قطع ۸/۳۴۷- ط: مکتبه لدھیانوی}

کانال دارالافتای مجازی اهل سنت

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر حکم خالکوبی در فقه امام شافعی برای اقایان چیست؟تاثیرش بر نماز و غسل و …

    1. و علیکم السلام ورحمة الله و برکاته

      اهلا و سهلا برادر عزیز.

      برادر عزیز، این مسئله ربط خاصی به مذهب خاصی ندارد، چون احادیث وارده در این مورد واضح و آشکار و عام است، بهتر است شما به لینکهای که در پایین خدمت شما گذاشته می شود، وارد شده معلومات کافی بدست بیاورید:

      قسمت اوّل:
      http://www.islahweb.org/node/975

      قسمت دوّم:
      http://www.islahweb.org/node/1002

      قسمت سوّم:
      http://www.islahweb.org/node/1036

      قسمت چهارم:
      http://www.islahweb.org/node/1059

      قسمت پنجم:
      http://www.islahweb.org/node/1103

      با تشکر

  2. سلام من میخوام خط لب دائم بزارم حکمش چیه غسل ونمازم صحیح یانه میگن تاتوحرامه.میشه برام توضیح بدین؟

    1. در سن هفت سالگی دچار حادثه ای شدم که بر اثر آن قسمتی از ابرویم عیب دار شد، یعنی در آن قسمت مویی باقی نمانده و اکنون بدون موست، پزشک متخصص به من گفت که کاشت مو را فقط برای سر انجام می دهند نه ابروها، پزشک دیگری به من پیشنهاد کرد که از تاتوی دائم استفاده کنم، اما می دانم که خالکوبی دائم حرام است، رأی شما در این باره چیست؟ آیا برای علاج عیب نیز حرام است؟

      الحمدلله،

      اگر خالکوبی بقصد برطرف کردن عیب عارضی بر بدن باشد، عیبی که مثلا بر اثر آتش سوزی یا بیماری یا تصادف و غیره بوجود آمده باشد، بنظر می رسد که بدون ایراد است.

      زیرا از رسول خدا صلی الله علیه وسلم روایت است که ایشان : « لَعَنَ الْوَاشِمَةَ وَالْمُوتَشِمَةَ إِلَّا مِنْ دَاءٍ» مسند أحمد (1123) و نسائی (5104) وصححه الألبانی فی صحیح النسائی .

      یعنی : «پیامبر صلی الله علیه وسلم زنی که خالکوبی کند و کسی که خواهان آن است را لعن و نفرین کردند، مگر بخاطر (معالجه) بیماری باشد».

      و باز امام احمد در مسند خود به شماره (3935) از ابن مسعود رضی الله عنه روایت کرده که گفت : «سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَهَی عَنْ النَّامِصَةِ وَالْوَاشِرَةِ وَالْوَاصِلَةِ وَالْوَاشِمَةِ إِلَّا مِنْ دَاءٍ». یعنی : «شنیدم که رسول خدا صلی الله علیه وسلم از گرفتن ابرو، و باریک کردن دندانها، و پیوند زدن مو، و خالکوبی نهی کردند مگر به دلیل بیماری باشد».

      علامه احمد شاکر در تحقیق خود بر مسند احمد گفته : اسناد آن صحیح است. همچنین محققین مسند (شعیب أرنؤوط و همکارانش) گفتند : اسناد آن قوی است.

      بنابراین استفاده از خالکوبی دائم یا موقت برای برطرف کردن عیب عارضی بر ابرو جایز است، و یا رنگ مکان آسیب دیده با رنگی مشابه رنگ موی ابرو .. البته به شرطیکه با استعمال مواد شیمیایی ضرری بر شخص وارد نشود، زیرا بسیاری از پزشکان گفتند خالکوبی مسبب امراض پوستی است.

      منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

      والله اعلم

      وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

      سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

      IslamPP.Com

      1. با توجه به اینکه خالکوبی دائمی هم از نظر شرعی و بهداشتی مشکل داشته و برای بدن ضرر دارد، اخیرا روشی از خالکوبی متداول شده که بنام خالکوبی موقت اسم برده می شود که از برچسپ هایی برای ایجاد آن استفاده می شود، خالکوبی های موقت بطور معمول تا بیش از چند روز بر روی قسمت طرح شده بدن باقی می ماند و بعد از حدود چند روز آرام آرام این طرح ها از بین خواهند رفت، البته در صورت نیاز با روش خاصی فورا این طرحها را پاک می شوند، خلاصه اینکه امکان پاک کردن آن بطور کامل وجود دارد، حکم آن چیست؟

        الحمدلله،

        از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت است که ایشان : « لَعَنَ َالْوَاشِمَةَ وَالْمُسْتَوْشِمَةَ» بخاری (4886) و مسلم (2122-2125).

        یعنی : «پیامبر صلی الله علیه وسلم کسی را که زنان را خالکوبی می کند و زنی که خواستار خالکوبی است را لعن فرمودند» و در آخر حدیث آمده : « الْمُغَیِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ » «همان کسانی که آفرینش الهی را تغییر می دهند».

        «در خالکوبی دائم ابتدا نقش را با سوزنی بر پوست حک می‌کنند تا اندکی خون بیاید، سپس ماده رنگی را بر این زخم قرار می‌داده‌اند تا به تدریج جذب پوست شود. ماده رنگی می‌تواند شامل نیل، سرمه، دوده چراغ، آب تره یا هر رنگ طبیعی ماندگار دیگر بصورت مایع یا جامد باشد که به آن خالکوبی گوشتی می گویند. و در روش های جدید ازسوزن های معروف به سوزن سرطلایی استفاده می شود، در ابتدا طرح خالکوبی را با خودکار بر روی بدن می کشند، سپس سوزن سرطلایی را درون جوهر (جوهر خودنویس ropid) می زنند و به آرامی به زیر پوست بدن وارد می کنند» بنقل از : ” ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد”.

        البته بین خالکوبی دائم که طرح و رنگ پوست را بصورت ثابت تغییر می دهد، با خالکوبی موقت که قابل پاک شدن است، فرق وجود دارد، اولی (یعنی خالکوبی دائم) حرام و گناه کبیره است، اما آرایشی که موقت باشد، جایز و مباح است.

        خالکوبی موقت (یا تاتوی موقت) – هرچند بهتر آنست که آنرا خالکوبی ننامیم و آنرا رنگ کردن بنامیم مثل حنا زدن به دست – اگر مثل صورتی باشد که در متن سوال بیان شد، در آنصورت با رعایت شروط زیر مباح و جایز است :

        1- رسم و طرح آن باید موقت و غیر دائم باشد، و محو شود.

        2- رسم آن نباید بر شکل ذوی الارواح (حیوان و انسان) باشد.

        3- نباید این زینت را نزد مرد نامحرم و بیگانه ظاهر کند.

        4- نباید به پوست او آسیب و ضرر برساند.

        5- نباید از زنان کافر و یا فاجر تقلید کند و خود را شبیه آنها گرداند.

        6- رسم و طرح آن نباید نماد و یا شعار یک دین یا عقیده یا مکتب منحرف و فاسد باشد.

        7- اگر فردی برای او خالکوبی کرد : آن فرد باید زن باشد و در مواضع عورت او نباشد.

        هرگاه تمام این شروط رعایت شدند، در آنصورت مانعی بر آن نیست.

        علامه صنعانی در کتاب ” سبل السلام ” ( 1 / 150 ) می گوید : «در بعضی احادیث علت (نهی) خالکوبی را تغییر خلقت خداوندی برشمرده است، ولی در مورد رنگ زدن با حنا و امثال آن این علت موجود نیست، و اگر (بالفرض) شامل (این علت نهی) شود، باز به اجماع (علماء) حناء زدن خاص است (یعنی مستثناء شده)، زیرا در عصر پیامبر صلی الله علیه وسلم (زنان حناء) می زدند (و ایشان از انجام آن نهی نمی کردند)».

        از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : در بین مردم بویژه زنان مد شده که بعضی مواد شیمیایی و گیاهان طبیعی را مورد استفاده قرار می دهند که رنگ پوست را تغییر می دهد، بگونه ایکه پوست تیره بعد از بکاربردن آن مواد شیمیایی و گیاهان طبیعی روشن می شود، آیا انجام آن منع شرعی دارد؟

        پاسخ دادند : «اگر این تغییر ثابت (و دائم) باشد، پس حرام و حتی از گناهان کبیره است، زیرا تغییر خلقت آن نسبت به خالکوبی بیشتر است، حال آنکه ثابت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم : زنی که مو پیوند می کند و آنکه خواهان آن باشد، و زنی که خالکوبی می کند وآنکه خواهان آن باشد، لعن و نفرین کرده است، چنانکه در صحیحین از ابن مسعود رضی الله عنه آمده ..

        و آنچه در سوال ذکر شده بیشتر از (خالکوبی) موجب تغییر خلقت خداوندی است..

        اما اگر تغییر ثابت (و دائم) نباشد، مثل حناء و امثال آن؛ مانعی ندارد، زیرا محو می شود، و در واقع مثل کحل زدن و سرخ کردن گونه و لب ها است، واجب آنست که از تغییر خلقت خداوندی پرهیز نمود و برای مردم بیان کرد، وگرنه شر و بدی رواج می یابد و بعدا بازگشت از آن سخت خواهد شد».”مجموع فتاوی الشیخ العثیمین” ( 17 / جواب سؤال 4 ).

        و باز از جناب علامه سوال شد : حکم خالکوبی موقت چیست؟ که در واقع برچسپ هایی بر اشکال مختلف هستند که بر عضو بدن می زنند و بعد از چند روز محو می شود.

        پاسخ دادند : «اگر اشکال آن؛ تصویر حیوان باشد، حلال نیست بلکه حرام است، و اگر اشکال درختان و سایر نقوش باشد ایرادی ندارد، و بنظر من ترک آن بهتر است، زیرا استفاده از آن، هزینه های زن (و نفقه اش) را بالا می برد (درحالیکه نیاز به این مخارج نیست) پس ترک آن بهتر است» مجلة الدعوة العدد 1741 7/2/1421هـ ص/36.

        نکته : بعضی از پزشکان متخصص معتقدند که خالکوبی موقت بدن ضرر نیست، و مشکلاتی مانند تاول، سرخی، حساسیت به نور خورشید، ضایعات قرمز برجسته و زخم دایمی از عوارض خالکوبی موقت خصوصا با حنا است، حتی محققان می گویند : استفاده مکرر از تاتوی موقت موجب ایجاد سرطان پوست میشود. بنقل از “اینترنت”.

        هرگاه ثابت شود که خالکوبی موقت موجب بروز امراض پوستی و غیره می شوند، در آنصورت استفاده از آن جایز نیست، زیرا مسلمان شرعا نمی تواند کاری کند که به خود یا دیگران زیان وارد کند، پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند : « لا ضَرَرَ وَلا ضِرَارَ». یعنی : « در اسلام ضرر رساندن بخود و دیگران جایز نیست» ابن ماجه (784) وصححه الألبانی.

        منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

        والله اعلم

        وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

        سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

        IslamPP.Com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
خرید مدرک دیپلم خرید مدرک فوق دیپلم خرید مدرک لیسانس خرید مدرک دکتری خرید مدرک خرید مدرک دانشگاهی قانونی خرید مدرک دانشگاهی مدرک دانشگاهی قانونی مدرک دانشگاهی خرید مدرک معتبر خرید مدرک معتبر دانشگاهی مدرک معتبر مدرک معتبر دانشگاهی مدرک تحصیلی معتبر چگونه مدرک تحصیلی بگیریم از کجا مدرک تحصیلی بگیریم قیمت مدرک تحصیلی سایت خرید مدرک تحصیلی