Uncategorized

داشتن تقوی عامل بقاءِ آرامشِ روانی است

﴿بخش سیزدهم﴾:
آرامش یک خانواده وابستگی به تقوای بزرگان خانواده، و آرامش یک روستا وابستگی به دینداری و تقوای ساکنین روستا دارد.
بحران معنوی یک خانواده زمانی آغاز میگردد که بزرگان خود شان به گناهان رو آورده، صغار و زیر دستان را از منکرات و گناهان منع نمیکنند.
این زمانیست که قلب ها را زنگار گناه سیاه و آسمانِ خانه را ابر زشتی ها و پلیدی ها فرامیگیرد.
قرآن کریم به چهار آرامش روانی یعنی ایمان، تقوا، عبادت و نماز اشاره نموده است.
داشتن تقوی عامل بقاءِ آرامشِ روانی است و از طرف دیگر تقوی در پیشگیری از مبتلا شدن به آسیب های روانی مهمترین تأثیر را دارد.
افسردگی حاد، اضطراب، تنش، استرس، از بیماری های روانی دوران معاصر است که ساختار وحدت یافته ی شخصیت انسان را از بین می برد، قدرت سازگاری فرد را در رابطه باخود، با جامعه، با محیط و با خالقش را بسیار کاهش می دهد، موجب اختلال در ساختار تفکر، در رفتار و عواطف می گردد.
برای اینکه انسان در معرض این چنین بیماری های خطرناک قرار نگیرد بهترین راه پیشگیری است.
آرامش روانی اصطلاحی است برای پیش گیری اولیه از مبتلا شدن به انواع بیماری های روانی به کار می رود.
دزد، رهزن، قطاع الطریق، قاتل و آدم ربا از این آرامش برخوردار نیستند، چون ماده ی تقوای در آنها غائب است.
زانی، شرابخوار، قمار باز و رشوه خوار اگر تقوای الهی میداشتند، هرگز به گناهان کبیره و خوار کننده دست نمیزدند.
قرآن کریم برای رسیدن به آرامش روانی مجموعه ی راهکارهای در هم تنیده ای شناختی، عاطفی، رفتاری، ارائه می دهد.
در رأس همه ای این راهکارها اصل ایمان مطرح است.
ایمان به عنوان مجموعه ساختار قانونمند از تصدیق قلبی، اقرار زبانی و رفتار کارکردی سنگ بنای اولیه سلامت روانی و آرامش جان را به دنبال می آورد.
از گزاره های مهمِ قرآنی که در رسیدن به ثبات روانی بسیار حائز اهمیت است تقوی است.
تقوی به معنی حفظ کردن نفس از آلودگی ها و بدی ها و گناهان است. به عبارت دیگر، معنای لغوی تقوی پیشگیری از انحراف از راه درست و نیز پیشگیری از خطاکردن است.
با توجه به اینکه درجه تقوا نسبت به ایمان بالاتر است کسانی که اهل تقوا هستند نه تنها به آسیب های روانی مبتلا نمی شود بلکه نسبت به آسیب ها مصونیت دارند.
ولی در جامعه ای که اکثریت از خالق شان فرار میکنند، و علاقه ی وحشتناکی به زشتی ها، بدی ها و پلشتی ها دارند، چگونه میتوانند نسبت به آسیب ها مصونیت داشته باشند؟
در تقوای ویژگی است که گرِهی از مشکل باز می کند، موجب ثبات در امور اجتماعی می گردد و آرامش روانی را هم به دنبال دارد.
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا (طلاق ۴)
و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان می‌سازد!
.تقوا راه نجات است.
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا (طلاق ۲)
و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند،
معمولا کسی که احساس می کند در بن بستِ زندگی گرفتار است دچار اضطراب می گردد. اما کسی که دریابد که الله سبحانه و تعالی برای وی راه نجاتی قرار داده است احساس آرامش می کند.
یکی دیگر از دلایل که تقوی سبب آرامش روانی است، این است که تقوی موجب بازداری از بدی ها و رسیدن به پاداش های نیک می گردد.
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئَاتِهِ وَیُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا (طلاق ۵)
و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند گناهانش را می‌بخشد و پاداش او را بزرگ می‌دارد!
نشانه ی تقوا، پارسایی و نشانه ی پارسایی هم خویشتن داری در هنگام شبهات و چیزهای مشکوک است.
بی تردید، حذر، هنگام وجود شبهات، ثمره ی صداقت پروای انسان از خالقش خواهد بود.
و هر کس از پروردگارش پروا داشته باشدف قطعاً از پایمال کردن هر نوع حقی و ستم روا داشتن به هر انسانی و یا ترویج فساد و تباهی، خود را باز می دارد.
و در این جا، خوف به تقوا تعبیر می شود، همان گونه که تقوا به خوف، چون میان این دو ارتباط مستقیم وجود دارد.
پس هر کس خواهان تقوا باشد به گناه نزدیک نمی شود و از آن دوری می گزیند.
و معمولاً کسی از چیزی بترسد، حذر می کند و می پرهیزد و از جمله ی آنچه که ثمره ی تقوا در ارتباط میان مردم پیوند دارد، این که تقوا در رجمت و مقدمه ای برای استحکام بخشی مساوات حقیقی پایدار در میان مردم خواهد بود.
تقوا سرچشمه ی زلالِ نیت مومنان نسبت به پروردگار مهربان شان است.
پس، بایستی نیت را با خالق یکتا و مهربانی صاف و خالص ساخت تا در سایه ی آرامش، زاده ی تقوای زندگی را پیش برد.
اگر تقوای داشتیم این همه آسیب ها و مصیبت ها بر ملت نمیبارید، پس همان است که گفته آمدیم:
﴿تقوای نداریم که آرام نداریم﴾!
مطالعه ی بخش های بعدی این مضمون بی نهایت مهم را از این صفحه فراموش نکنید.
عزیزان گرانقدر:
لطفاً این مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.
جزاکم الله خیراً!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن