فکر و دعوت

دین و حقوق انسان ( ۴ از ۵ )

با تامل و بررسى منصفانه سيرت بر هيچ كس پوشيده نمى ماند كه رعايت حقوق در حوزه انديشه و عمل و با حضور اسوه ى نيكوى رسول خدا صلى الله عليه وسلم چنان در ميان بهترين جماعت زمينيان نهادينه گشته بود كه گستره ى آن مرز انسانها را در نورديده و حيوانات و گياهان را نيز شامل مى گشت.

🌸 با تامل و بررسى منصفانه سيرت بر هيچ كس پوشيده نمى ماند كه رعايت حقوق در حوزه انديشه و عمل و با حضور اسوه ى نيكوى رسول خدا صلى الله عليه وسلم چنان در ميان بهترين جماعت زمينيان نهادينه گشته بود كه گستره ى آن مرز انسانها را در نورديده و حيوانات و گياهان را نيز شامل مى گشت. چند نمونه:
با توجه به اينكه توجه به حقوق بعد از برخوردارى از قدرت سياسى سخت تر و مهمتر مى باشد، مثالها را از عهد مدنى انتخاب مى نماييم.
🔷 وثيقه ى مدينه كه به تعبیر پروفسور محمد حميدالله، اولين قانون اساسى مكتوب مى باشد بعد از تشريف فرمايى رسول خدا صلى الله عليه و سلم به مدينه و استقرار حكومت ايشان نوشته شد. در اين قرارداد مدنى حقوق دينى ، سياسى و اجتماعى همه ى شهروندان تعيين گرديد. تمامى كسانى كه در مدينه زندگى مى كردند – مسلمانان، يهوديان و مشركان – به عنوان شهروند و به صورت جدا ذكر و بر حقوق شهروندى آنها تاكيد گشت. هيچكس به زور مجبور به پذيرفتن دين اسلام نگشت و بر حسن رفتار نسبت به هم توصيه گرديد. و تصريح شد اگر دشمن خارجى به مدينه حمله كند يهوديان بايد به مسلمانها كمك كنند و همچنين مسلمانها وظيفه دارند از يهوديها حمايت كنند.
🔷 پيامبرِ عدل و مساوات، اجراى حدود را بدون توجه به جايگاه اشخاص اجرا مى نمود. ام المومنين عايشه رضى الله عنها در حديثى كه امام بخارى آن را نقل كرده است نقل مى كند كه زنى داراى موقعيت اجتماعى از قبيله بنى مخزوم دزدى كرد. دستور داده شد كه دست او را قطع كنند. افرادى به وساطت و شفاعت از رسول خدا صلى الله عليه وسلم خواستند تا از اجراى حكم منصرف شود، رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: إِنَّمَا أَهْلَكَ الَّذِينَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ كَانُوا إِذَا سَرَقَ فِيهُمُ الشَّرِيفُ تَرَكُوهُ، وَإِذَا سَرَقَ فِيهُمُ الضَّعِيفُ أَقَامُوا عَلَيْهِ الْحَدَّ. ” مسلما چيزى كه باعث هلاكت پيشينيان گرديد اين بود كه هر گاه فردى داراى وجاهت و موقعيت دزدى مى كرد او را رها مى كردند و هرگاه فرد ضعيف و بى پناهى دزدى مى كرد حد را بر او اجرا مى كردند. ”
🔷 رسول الله صلى الله عليه وسلم در تطبيق لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ. [البقرة: 256] ( در پذيرش دين هيچ اجبارى وجود ندارد. ) در داستانى موثق و مستند كه امام بخارى آن را نقل كرده است به بهترين وجه حق انسانها را در آزاد بودن در پذيرش دين به نمايش گذاشته اند. روزی رسول خدا-صلّی الله علیه وسلّم- شمشیر را در کنار درختی نهاده و استراحت مى نمود. یکی از دشمنان فرصت را غنیمت شمرده شمشیر را برداشت و آن را بالا برد تا با آن پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- را بکشد. رسول خدا-صلّی الله علیه وسلّم- از خواب بیدار شد. آن مَرد گفت: «مَن یَمنَعُکَ مِنّی؟»؛ الان چه کسی از تو دفاع می‌کند؟ پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- فرمود: الله. شمشیر از دست مرد افتاد. در روایت امام احمد اضافه شده است: پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- شمشیر را برداشت و فرمود: «مَن یَمنَعُکَ مِنِّی؟» مرد گفت: از انسان بزرگواری چون تو امید عفو و بخشش دارم. رسول خدا-صلّی الله علیه وسلّم- او را به اسلام دعوت کرد او مهلت خواست تا بیشتر اندیشه کند و بعد‌ها مسلمان شد.
🔷 امام بخارى روايت مى كند كه سهل بن حنيف و قيس بن سعد در قادسية نشسته بودند، جنازه اى را از آنجا عبور مى دادند و اينها به احترام برخواستند. كسانى اعتراض كردند كه صاحب جنازه از اهل ذمه و نامسلمان است چرا به احترام ايستاديد؟ فقال: إن النبي مرت به جنازة، فقام، فقيل له: إنها جنازة يهودي قال: “أَلَيْسَتْ نَفْسًا؟! در جواب گفت: جنازه اى بر پيامبر گذشت و پيامبر به احترام ايستاد. گفتند: اين جنازه مربوط به فردى يهودى است. رسول خدا فرمود: آيا انسان نيست؟ اين درسى آموزنده است تا در تعامل خود با ديگران و رعايت حقوق به جاى پر رنگ نمودن هويتها با نگاهى معرفت شناختى انسانيت را اصل قرار بدهيم.

🔷 از مناظر دلربا كه در پازل سراسر زيباى حيات رسول خدا صلى الله عليه وسلم در باب حقوق انسانها خودنمايى مى كند، صحنه ى فتح مكه است. روزى كه رسول خدا صلى الله عليه وسلم در اوج عظمت و اقتدار خود مكه را فتح نمود. كسانى كه از آغاز رسالت با او جنگيده بودند و تمامى راههاى غير انسانى را براى شكست او تجربه كرده بودند امروز در مقابل او ايستاده اند. آنها نمى دانند كه رسول خدا صلى الله عليه و سلم با آنها چه برخوردى خواهند داشت. رسول گرامى اسلام كه منبع جود و رحمت هستند همه را مخاطب قرار داده مى فرمايند: اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاءُ. برويد همه ى شما آزاد هستيد.

🔶 در حديثى كه امام بخارى و امام مسلم آن را نقل كرده اند رسول خدا داستان مردى را كه به سگ تشنه اى آب داده بود حكايت نموده و او را ستود و فرمود كه اين مرد مورد مغفرت قرار گرفت. صحابه سوال كردند: يا رسول اللّه، وإن لنا في البهائم أجرا؟ “. فقال: ” في كل كبِد رطبة أجرٌ. اى رسول خدا آيا در كمك كردن به حيوانات نيز پاداش قرار دارد؟ رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: در خدمت به هر موجود زنده اى پاداش وجود دارد.

سعدالدین صدیقی🌱
@saadsedighi

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
خرید مدرک دیپلم خرید مدرک فوق دیپلم خرید مدرک لیسانس خرید مدرک دکتری خرید مدرک خرید مدرک دانشگاهی قانونی خرید مدرک دانشگاهی مدرک دانشگاهی قانونی مدرک دانشگاهی خرید مدرک معتبر خرید مدرک معتبر دانشگاهی مدرک معتبر مدرک معتبر دانشگاهی مدرک تحصیلی معتبر چگونه مدرک تحصیلی بگیریم از کجا مدرک تحصیلی بگیریم قیمت مدرک تحصیلی سایت خرید مدرک تحصیلی