خانه / مطالب ویژه / ردِ پای درآمد دینی – 2

ردِ پای درآمد دینی – 2

رهایش کنی (باز) زبان بیرون ‏آورد (پارس) کند، این وصف گروهی است که آیات ما را دروغ انگاشتند پس این ‏پندها را بر آنان برخوان تا ایشان اندیشه کنند.‏

مداح و روضه خوان تا کمی با دین آشنا می شوند برای هــــدایت مردم تقاضای پول ‏می کنند؟! آقا کاروان حج می برد تا مردم را راهنمــائی کند پول می گیرد! وهمه ‏پیامبران گفتندمابرای دین خدا کار تــجاری نمی کنیم . و خداوند هم خبرمی دهد که ‏‏:دنبال یک دسته نروید ، آنان که

اتَّبِعُوا مَن لَا یَسْأَلُکُمْ أَجْراً وَهُم مَّهْتَدُون (یس/21)‏

ازکسانی پیروی کنید که ازشما مزدی نمی طلبند و آنان راه نیافته اند.‏

خدا می گوید دنبال کسانی که برای دنیا و به نام دین کارمی کنند نروید ، دین ‏قالبِ درآمد و تجارت ندارد ، مردم هم کلام خدا را دوست ندارند و می گویند ازکجا ‏بیاورد و بخورد ؟! این اقتصادی ترین بخش درآمدی همه مذاهب جهان است .  ‏

موحدان واقعی نه تنها کار تجاری نمی کردند اگرچیزی هم به دست می آوردند یا ‏داشتند به پای دین می ریختند ،حتی پیامبر خدا در دوران مکه درفکر زر اندوزی ‏نیست و ثروت همسرش را هم به پای دین خدا می ریزد.در دوران مدینه هم پس از ‏پیروزی بر یهودیان و به دست آوردن زمین و ثروت  زنانش با یکدیگرگفتند :‏

ما ملکه اسلام شده ایم و از این به بعد چنین و چنان خواهد شد که پیک الهی پیام آورد . ‏

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ إِنْ کُنتُنَّ تُزِدْنَ الْحَیَوهَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ ‏سَرَاحاً جَمِیلاً (‌احزاب/28)‏

یعنی :ای پیامبر به زنانت بگو اگر به دنبال متاع دنیوی و زیورهای آن هستید(‌باپیامبرنمی ‏توانیدزندگی کنید) بیائیدتا شما را رها کنم بــه رهاکردنی نیک ( حقّ وحقوق شما را ‏پرداخته به خوبی و خوشی بروید)‏

وَ إِن کُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ اْلأخِرَه فَإِنَّ اللهَ أعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنکُنَّ أَجْراً عَظِیماً ‏‏(‌احزاب / 29 )‏

یعنی:اگرطالب خداوند و رسول او و سرای آخرت هستید (بدانیدکه)خداوند برای  نیکو ‏کارانتان اجر عظیمی فراهم دیده است. ‏

‏(حتی دراینجانمی گویدمحمّدکه قضیه جنبه شخصی پیدا کندمی گویدرسول او)‏

یعنی  دوران قدرت و ضعف این  عالِم دینی مساوی بود ، نه محافظ داشت و نه اسکورت ،‌ ‏نه دستش را  بوسیدند و نه درکاخ زندگی کرد . ‏

به قول مرحوم دکتر علی شریعتی:خدایامراازآنانی قرار ده که پول دنیارا می گیرند و برای ‏دین کار می کنند نه از آنانکه پول دین را می گیرند و برای دنیا کار می کنند . ‏

قرآن کریم قویاًمذهب تجاری راازدین الهی که منبع عمل است مجزامی کنددر ( ‏نجم/ 33 الی 39) تا همه بدانند عقیده وعمل دردین الهی قابل تجارت نیست . ‏

أَفَرَءَیْتَ الَّذِی تَوَلَّی = (ای رسول )آیا ندیدی آن کس را که از حقّ روی گردانید

وَ أَعْطَی قَلِیلاً وَ أَکْدَی = اندک صدقه ای به گدا داد وسنگدل شد . ‏

أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَیْبِ فَهُوَ یَرَی = آیا او علم غیب دارد ! پس (به احوال آن جهان) بیناست

أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِمَا فِی صُحُفِ مُوسَی = آیا پند داده نشدند به آنچه در صحف موسی آمده است

وَ إِبْرَاهِیمَ الَّذِی وَفَّی = وهمچنین در(صحیفه های ابراهیمی) که وفا گزارد؟

أَلَّا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَی = که هیچ بار برداری بار گناه دیگری را بر نمی دارد ( راه تجاری ‏قضیه را می بندد)‏

وَأَن لَّیْسَ لِلِإنسَانِ إِلَّامَاسَعَی= برای آدمی هیچ نصیبی نیست مگر کوشش خودش .‏

این قضیه ی فرد گناه کاری در زمان رسول خـدا (صلی الله علیه وسلم) بود که به فقرا پول می دادتا ‏شاید گناهانش آمرزیده شود طماعی به او گفت : نیم پولهایت را به من بده مــن بار ‏گناهانت را بر دوش می گیرم  که این آیات  نازل شد.‏

یعنی : ازیک طرف راه تجاری قضیه را می بندد واز طرف دیگر راه توبه و عمل را باز می ‏کند.‏

بـا وجـود چنین آیات کوبنده ای باز هم شما علمای مذهب  در تجارتِ نماز و روزه و حج ‏و روضه فعالید؟!

قرآن کریم با حمله به دکانِ علمای اهل کتاب می فرماید:‏

فَخَلَفَ مِن بَعْدِ هِمْ خَلْفٌ وَرِثُوالکِتَابَ = آنگاه در پی ایشان جانشینانی بد آمدند که کتاب « ‏آسمانی تورات » را به ارث بردند

یأَخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الْأَ دْنَی = (این علمای مذهبی)متاع این(دنیای)پست را به« رشوه » می ‏گیرند

وَ یَقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنَا وَ إِن یَأتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ یَأخُذُوه = ‏

ومی گویند(ما از دسته علما هستیم)بزودی آمرزیده می شویم و چـون بـار دیـگر مـتاعی( ‏هم ) مانند آن به سویشان آید باز می گیرند

أَلَمْ یُؤخَذْ عَلَیْهِمْ مِّیثَاقُ الکِتَابِ أَنْ لَّایَقُولُو عَلَی اللهِ إِلَّا الْحَقَّ=آیا در کتاب خدا(تورات) از ‏ایشان پیمان نگرفتیم که بر خدا جز حقّ نگوئید

وَ دَرَسُوامَافِیهِ =خود آنان می دانند(درس آن راخوانده اند) ‏

وَ الدَّارُ اْلأَخِرَهُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلَاتَعقِلُون=و سرای جهان دیگر برای پرهیزکاران بهتر ‏است آیا فکر نمی کنید؟!

وَالَّذِینَ یُمَسِّکُونَ بِالْکِتَابِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوهَ إِنَّا لَانُضِیعُ أجرَالمُصلِحِین (اعراف/169و170)=‏

‏ و کسانیکه به کتاب خدا تمسّّک کنند و نماز بپا دارند(یعنی باخدا ارتباط خالصانه داشته ‏باشند)بیگمان ما پاداش اصلاحگران را ضایع نمی کنیم.‏

به عبارت دیگر می فرماید: شما علمای مذهب به خاطر تجارت برمسند دین تکیه کردید و ‏عالمانه می دانستیدکه خطامی کنیدولی تصوّرمی کردیدکه خداشمارا می بخشد!‏

امروزچشم مبلغِ مذهبی به دست این وآن است،اودر این تفکّر حیران مانده !چه بگوید تا ‏دل مردم را به دست بیاورد !‌ او به دنبال موقعیت مناسب تری می گردد ، اگربه حقّی هم برسد ‏برزبان جــاری نمی کند تا‌ خود و‌ خانواده اش  در معرضِ شکست تجاری قرار نگیرند !‌ ‏لذا شجاعت لازم را ندارند که پیام خواسته کتاب خدا را برسانند! او را مذهب اجیرکرده ‏از این رو مطابق میل مذهب و خواسته پیروان سخن می گوید!‏

پیروان  روضه خوانان  و مداحان  در فرهنگ تربیتی یشان  دوست دارند، حالا که امور ‏معنوی وتقدسی را پذیرفته اند، اقتصاد بتواند در نجاتشان دخالت کند و  این همان اصل و ‏هدف عالِم مذهبی است که پیروانش تصوّر کنند عبادتشان با مهر و تسبیح ،‌ عود ،‌ عنبر و طلا ‏و آینه کاری ،‌ خاک و غبار حرم به ارزش می رسد! نماز و روزه و حجِّ او قابل ‌ معامله است ‏‏!‌ هر حرامی حلال و هر حلالی حرام میگردد! همه مشکلات  بدست آقا حل می شود!‏

در آیه 148 سوره اعراف می فرماید :‏

وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَی‏ مِن بَعْدِهِ مِنْ حُلِیِّهِمْ عِجْلاً جَسَداً لَهُ خُوَارٌ ‏

یعنی:قوم موسی پس ازرفتن او،اززیورهای شان گوساله ـ ای را ساختند که بانگی چون ‏صدای گوساله داشت .‏

أَلَمْ یَرَوْا أَنَّهُ لاَیُکَلِّمُهُمْ وَلاَ یَهْدِیهِمْ سَبِیلاً اتَّخَذُوهُ وَکَانُوا ظَالِمِین

یعنی:آیا ندیدندکه آن گوساله باآنان سخن نمی گوید و راهی به آنان نمی نمایاند ؟ او را ‏به{پرستش} گـــرفتند و ستمکار بودند .‏

‏( همه تواریخ نوشته اند یک عالم یهودی بود به نام سامری) یعنی جلو آمد ‏وکارتجاری کرد ، مرقد امام رضا با پیشنهاد علما توسط شاه عباس ساخته شد (یعنی ‏سامری های عصرخود) ثروتی را ازغارت وکشتارمسلمانان هرات آورده بود ،{این مربوط ‏به زمانی است که هنوززیارت گاه نشده بود قبرکمی برجسته بود درکنارقبرمأمون، ‏قدرمسلم فقرا  نمی توانند سازندگان کاخ ها باشند ، ولی شاهان و جباران می سازند و ‏بردگان زانو می زنند و مشتری دائــــــمی می شوند }و چون سرشان را گرم کردند ‏مـال و جان و ناموسشان را می برندکه دشتش به جائی بند نیست، شکایت به ساخته دست ‏ارباب می برد،و امروز هم ادامه دارد تمام مراکزدرآمدی ازراه دین را این قشرمی ‏سازند . حرم زینب درسوریه ، نجف و کربلا و کاظمین و… یک بارسرمایه گذاری و ‏یک عمربهره مندی ! ‏

علمای اهل سنت هم در بغداد قبر«ابو حنیفه» وعلمای افغان در افغانستان «مزار علی» را بنا ‏کردند .‏

اگرکسی بگوید مکه راهم مرتب با شرایط نیاز و علم جدید بازسازی می کنند به ‏آنان جواب می دهیم مکه وحج مکان تعین شده از طرف خالق است و قبور امام ‏زادگان و شاهان ساخته و دلخواه بشراست ، مگرآیه ای درقرآن سراغ دارید که ‏خداوند فرمان داده باشد به زیارت قبرفلان پیامبربروید و گنبد و بارگاه ‏بسازید؟!قبرهیچ پیامبری به غیراز قبررسول خدا مشخص نیست ، حتی یهودیان ‏هم نمی دانندقبرموسی کجاست،ولی قبرهمه جباران وشاهان وفرعون هاومقابرسرمایه ‏داران مشخص  است ، آیا هیچ فقیری دیده شده مقبره خانوادگی داشته باشد؟

نکته : علت انحراف انسان از توحید مداری بسوی شرک این بود که ، با ازدست دادن ‏بزرگان و نزدیکان ، سعی در  وحفظِ آثاروابزار باقیمانده ازآنان می کرد ، به تدریج آن ‏یاد واره ها حالت تقدس هم به خود می گرفت ، و می بینیم قرآن کریم می ‏فرماید:‏

وَقَالُوا لاَ تَذَرُنَّ آلِهَتَکُمْ وَلاَ تَذَرُنَّ وَدّاً وَلاَ سُوَاعاً وَلاَ یَغُوثَ وَیَعُوقَ وَنَسْرا(نوح/23) ‏

و گفتند: معبودانتان را رها نکنید،«ودّ» و «سواع»و«یعوث»و«یعوق»و«نسر» را ‏وامگذارید. ‏

اینها مجسمه بزرگان مذهبی آنان بود ، همان یاد بود ها که کم کم حالت قدسی ‏درمیان آنان پیدا کرده بود.

هرگاه مصلحی بامیزانی چون کتاب خدا جلو آید ،‌‌ علمای مذهب جنجال وهیاهوبه راه ‏می اندازند که دشمن خدا و رسول آمده! می ترسندکه اگر حقایق روشن گردد بازار ‏تجارتشان کساد  شود  . ‏

دیروزمسجدی می ساختندتا جایگاه استادان وشاگردان قرآن باشد وامروز مسجدی می ‏سازند که جایگاه مداح روضه خوان شود ! که گاهی به سوگ نشسته ، زمانی جشن ظهور ‏گرفته ، یکی انسان اهل تدبّر و تعقّل می سازد یکی مرد چماقِ بی مغزی راپرورش می ‏دهد  که خوب فریاد می زند و شعار می دهد ، او هم علم 21 تیغه محله را بالا می برد ‏وهم محکم ترین قمه ها را برفرقش فرود می آورد! ‏

مرد تکیه و حسینه و پای منبرامروزی ” نه ‌ عقل گراست “  و ” از اهل عمل “ او آموزش ‏شعاردیده ! او هم بلند صلوات می فرستد«مانندآنست که خدایش شنوا نیست» و هم ‏خوب اشک خود را درمی آورد آن قدر روضه و مداحی شنیده و اشک مصنوع ریخته که ‏حفظ است . او دیگر درمرحله ای ازتکامل رسیده که خودش می تواند خــوب روضه ‏بخواند و مداحی کند ، ومداح  نیز از این قشر بیرون آمده ، چون این اوقات صرف تعالیم ‏قرآن نشد ،‌ طبعاً مردم از کتاب خدا دور ماندند . روضه های مظلومیت اهل بیت ، بجای  ‏عزّت برای آنان ،‌ ذلّت و خواری به ارمغان آورد! که چــرا راه آنان را نمی روند ؟! آیا ‏مداح و روضه خوانی سراغ دارید که از ادبا و علما و شاعران بزرگی چون سعدی و ‏حافظ باشند ؟! ‏

خداوندخبرمیدهدآنانکه حرفهای غیرخدایی واراجیف را به مردم میفروشند

‏«مداحی،روضه، سینه زنی ،تعزیه … همه  پیوند اقتصاد و رزق مادی دارد ‏‏…»به همین جهت خداوند در سوره لقمان خریداران پیام خود و خریداران سخنان ‏یاوه را مجزا کرده ومی فرماید:‏

تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الحَکِیم= آیه های این کتاب حکمت آمیز است

هُدَیٌ وَ رَحْمَهً لِّلْمُحْسِنِین= راهنما و رحمتی برای نیکوکاران است

الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکَاهَ وَ هُم بِالأَخِرَهِ هُمْ یُوقِنُون = کسانی که نماز بـرپا می ‏دارند و زکات می پردازند و آنان به آخرت یقین دارند

أُوْلئِکَ عَلَی هُدًی مِّن رَّبِّهِم وَ أُوْلئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون= اینانند که از سوی پروردگارشان از ‏هدایت برخوردار شده( چون مشتریِ سخن خدا بودند) و اینان رستگارند(چون تجارت ‏دینی یعنی تجارت با خدا دارند)

وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشتَرِی لَهْوَالْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَهَا هُزُواً= ازمردم ‏کسی هست که خریدار سخنان بیهوده است(روضه برای مردم بخوانند) تا بی هیچ دانشی ‏مردم را از راه خدا گمراه سازد( چون حرفهای او پیام خدانیست)

أُوْلّئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِین(لقمان/2 الی 6)= اینانند که عذاب خوار کننده ای دارند(نتیجه ‏تجارت مذهبی) ‏

خیلی ها در دنیا به ناحقّ می برند و می خورند امّا بدترین شکل آن بنام خدا و دین ‏است و خداوند با حمله به علمای مذهب و هشدار به مؤمنین می فرمایید : ‏

إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَاأنْزَلْنَا مِنَ البَیَّنَاتِ وَ الْهُدَی مِنْ بَعدِمَا بَیَّنَّهُ لِلْنَّاسِ فِی الْکِتَابِ اُوْلَئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللهُ وَ یَلْعَنُهُمْ ‏اللَّعِنُون (بقره/159)‏

یعنی:کسانی که دلایل روشن وهدایتی راکه مـا نازل کرده ایم پس از آنکه آن را برای ‏مردم در کتاب آسمانی روشن ساخته ایم پوشیده می دارند ، اینانند که خداوند آنان ‏رالعنت می کند و لعنت کنندگان«از مردم و فرشتگان نیز» آنان را لعنت کنند .‏

به زبان دیگر مردم دائماً این دکانداران مذهبی را لعن و نفرین می کنند!‏

إِلَّا الَّذِینَ تَابُواْ وَ اَصْلَحُواْ وَبَیَّنُواْ فَاُوْلَئِکَ أتُوبُ عَلَیْهِمْ وَ أنَا التَّوَّابُ الْرَّحیم (بقره /160 )‏

یعنی:مگرکسانی که توبه کردند{خطاهای گذشته را}اصلاح کنند{حقیقت را برای مردم} ‏روشن کنند، پس اینانند که ازآنان در می گذرم و منم توبه پذیر مهربان .   ‏

چه کسانی به دنبال تجارت مذهبی هستندوچه کسانی در جستجوی تجارت دینی! خریدار ‏تجارت اخروی  خداست و مشتری تجارت دنیائی مراد های مذهبی !‏

الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِالَّیلِ وَ النَّهَارِ سِرّاً وَ عَلَانِیَه فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِم (بقره /274)‏

یعنی:کسانی که اموالشان را شب و روز پنهان و آشکار انفاق می کنند اجرشان نزد ‏پروردگارشان محفوظ است .‏

یعنی دین جایگاه تجارت و درآمد دنیائی ندارد نه تنها مال مردم را نمی گیرند بلکه ‏مال خودشان را هم میدهند و امید به تجارت اخروی دارند نه دنیائی .‏

إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللهِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوهَ وَ أَنْفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرَّاً وَ عَلَانِیَهً یَرْجُونَ تِجَارَهً ‏لَّنْ تَبُور (فاطر /29)‏

یعنی:کسانی هستندکه کتاب خدارامی خوانند(وبه آن  عمل می کنند)و نمازبپا داشته و از ‏آنچه روزیشان کرده ایم درپنهان وآشکارانفاق می کننداینان در این تجارت(هرگز) زیان ‏نمی برند.‏

تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ المَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفَاً وَ طَمَعَاً وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُون(سجده/16)‏

یعنی:(آنان که)پهلوهایشان را از خوابگاه ها تهی می کنندو پروردگارشان را بــا تــرس و ‏امید می خوانند و از آنچه روزی اشان کرده ایم انفاق می کنند

وَ مَن أَرَادَ الْأَخِرَهَ وَ سَعَی لَهَا سَعْیَهَا=و هر کس طالب آخرت باشد و سعی لازم راجهت ‏حصول به آن انجام دهد  ـ

وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَأُوْلئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُورا = ایمان هم داشته باشد از سعی این دسته قدردانی ‏می شود

‏{ کُلّاً نُّمِدُّ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّک(اسراء/19و20)= هردو تجارت دنیائی و اخروی را ‏ما امداد می دهیم} ‏

اوّل ـ مَن أَرَادَ الْأَخِرَهَ = اراده آخرت داشته باشد . ‏

دوّم ـ وَ سَعَی لَهَا سَعْیَهَا = سعی و کوشش لازم را بکار گیرد . ‏

سوّم ـ وَ هُوَ مُؤمِنٌ = ایمان هم داشته باشد .‏

فَأُوْلئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُورا = از این نوع تجارت قدردانی می شود .‏

یعنی در عالم آینده به مداح و روضه خوان و خطیب گفته شود.در دنیا شما روضه ‏خواندید هدفتان پول بود که گرفتید،یک عمر خیال می کردید مبلغ دین خدا هستید ،‌ ‏شما به دنبال خدا نبودید در جستجوی«ابتغای وجه» نصیب بردید و امروز بی نصیب مانده ‏اید . ‏

قُل إِنَّ الَّذِینَ یَفتَرُونَ عَلَی اللهِ الکَذِبَ لَایُفْلِحُون= بگوآنان که برخــــدادروغ می بندند، ‏هرگز رستگار نمی شوند .‏

مَتَعٌ فِی الدُّنیَا ثُمَّ إلَینَا مَرجِعُهُمْ ثُمَّ نُذِیقُهُمْ العَذَابَ الشَّدِیدَ بِمَاکَانُواْ یَکْفُرُون(یونس/69و70)= ‏بهره ای در دنیا می برند ، امّا به سوی ما باز می گردند ، آنگاه طعم عذاب سخت را به سزای ‏کفرشان به آنان می چشانیم .‏

حال ببینیم اعمال به قول قرآن کریم درمیزان چگونه باید باشد :‏

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَی

ای مؤمنان،صدقه هایتان رابا منّت (نهادن) و آزار(رساندن) ازبین نبرید .‏

کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلاَ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ

همچون کسی که مالش را برای نمایاندن به مردم  انفاق می کند و به خدا وروز قیامت ‏ایمان ندارد.‏

فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لاَ یَقْدِرُونَ عَلَی‏ شَیْ‏ءٍ مِمَّا کَسَبُوا وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ ‏الْکَافِرِین (بقره/264) ‏

یعنی:پس داستان اومانندداستانِ سنگ صافی است که بر روی آن خاکی(پاشیده ‏باشند)آنگاه باران درشت دانه ای بدان رسیده وصافش کند،ریاکاران برچیزی ‏ازدستاوردشان دست نیابند،وخداوندگروه کافران را هــــدایت نمی کند.(ریا ‏درعبادت)‏

درمنطقِ میزان، مؤمن یا مسلمان تسلیم پیام شده و دو بعدی کارمی کند تا ‏کارمادیش هم جنبه عبادی بگیرد، مانند پزشکی که درحین کارمادی کردن ‏فقرنیازمند را در نظرمی گیرد و ویزیت ازاونمی گیرد. (کارش هم عبادت می شود)‏

مَن کَانَ یُرِیدُ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا = هرکس که اراده زندگانی دنیا و تجمّل آن را داشته ‏باشد.‏

نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا=(پاداش)کارهایشان رادرآنجا (دنیا)به تمام وکمال می رسانیم .‏

وَهُمْ فِیهَا لاَ یُبْخَسُون (هود/15)= و آنان درآنجا کاستی نبینند.(کارش جنبه دنیائی داشته)‏

أُولئِکَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِیهَا وَبَاطِلٌ مَا کَانُوا یَعْمَلُون ‏‏(هود/16) ‏

اینان کسانی هستندکه درآخرت جزآتش(جهنم) ندارندو آنچه درآنجا(دنیا) کرده ‏بودند بربادرفته و آنچه را انجام می دهند باطل است. ‏

اوّل آیه به اهل ایمان نصیحت می کند که اعمالتان مطابق میزان باشد اگرنباشد ‏هیچ سودی نمی برید ، یعنی اعمال مؤمنین باید در دنیا دو بعدداشته باشد.   ‏

مانندانسانی که درخواب است وخواب می بیندکسی علمی به او می آموزد وقتی برمی ‏خیزدآن علم باقی است وبرایش قابل استفاده است،ولی اگردرخواب دید ثروت ‏زیادی پیدا کرده وبسیار خوشحال شده چون برخیزد هیچ چیزی ندارد ، یعنی ‏اگرانسان مطابق خواسته میزان با نیات خیرکسب فضائل کند.درآینده ‏به درد او خواهد خوردوپاداش می گیرد، و این سنت پیامبرخدا بودکه مردم را مطابق ‏میزان راهنمائی می کرد تا برای فردایشان کِشتی داشته باشند ولی اعمالی که مطابق ‏میزان نباشد با تمام شدن دنیاتمام می شوند،چون برای دنیاکوشش می کردند، سینه ‏زدن یا حسین یا حسین گفتن ، جشن تولّد برای امام گرفتن ، قیمه وپلو خوردن و ‏شربت نذر کردن برای غیرخدا، مطابق میزان نیست ،(حَبِطَ مَا صَنَعُوا فِیهَا)کارهای ‏دنیوی همه ازبین می روند ، هیچ چیزندارد .‏

مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُو یَعْمَلُون ‏‏(نحل/96)‏

آنچه نزدشماست ازمیان می رود وآنچه نزد خداست (فرستادید) باقی می ماند و به ‏بردباران پاداششان را به (حسب) نیکوترین ِ آنچه می کردند می دهیم(توشه آخرت ‏در مراسمی که اینان بپا می کنند، نیست )‏

إِنَّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتَی‏ وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْ‏ءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ ‏‏(یس/12)‏

یعنی :بی گمان مائیم که مردگان را زنده می گردانیم و آنچه (ازکارهای نیک ‏وبد)ازپیش فرستاده و(حتّی)ردِ (گامهایشان)رامی نویسیم وهمه چیزرادرکتابی ‏روشنگر برشمرده ایم .‏

یعنی پرونده انسان مسدود نمی شود ممکن است آثار آن پشت سرهم ادامه داشته باشد ‏آنچه اینان به عنوان اعمال دینی به مردم می دهند اگر مطابق میزان الهی نباشد هم ‏خودشان را باگرفتاری های اخروی مواجه می کنند هم کسانی را که تشویق می کردند ‏‏.‏

الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَواباً وَخَیْرٌ أَمَلاً ‏‏(کهف/46) ‏

یعنی :مال وفرزندان زینت زندگانی دنیاست،و(نیکیهای) ماندگارِ شایسته به نزد ‏پروردگارت نیک پاداش ترو امید بخش تراست . ‏

همه اعمال نیک انسان  جزء (وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَات) است . ‏

جایگاه درآمدهای دینی درکدام قسمت آئین نامه الهی است که عده ای بجای کار، ‏ازراه حرف،مجلل ترین نوع زندگی را داشته و مردم بارزندگی آنان رابردوش ‏بگیرند؟!  ‏

سایت نوار اسلام

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

نابترین سخنان کوتاه (33)

‏1601.‏    بهترین وسیله برای جلب محبت دیگران ، نیکی در باره آنها ست‎. ‎روسو ‏1602.‏    …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *