شعبان

شب‌ برائت‌‌ از نظر‌ اکابر‌ امت (پانزدهم‌ شعبان)

تابعی جلیل القدر حضرت عطاء بن یسار (رض) می فرماید:
ما مِنْ لَیْلَهٍ بَعْدَ لَیْلَهِ الْقَدْرِ أَفْضَلُ مِنْ لَیْلَهِ النِّصْفِ من شَعْبَانَ.
(لطائف المعارف: ابن رجب حنبلی، ص ۱۵۱)
ترجمه: بعد از شب قدر، هیچ شبی از شب نیمۀ شعبان افضل تر نیست.

علامه ابن رجب حنبلی (رح) می فرماید:
لیْلَهِ النِّصْفِ من شَعْبَانَ کَانَ التَّابِعُوْنَ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ کَخَالِدِ بْنِ مَعْدَانَ وَمَکْحُوْلٍ وَ لُقْمَانَ بْنِ عَامِرٍ وَ غَیْرِهِمْ ،یُعَظِّمُوْنَهَا وَ یَجْتَهِدُوْنَ فِیْهَا فِی الْعِبَادَهِ وَ عَنْهُمْ أَخَذَ النَّاسُ فَضْلَهَا وَ تَعْظِیْمَهَا.
(لطائف المعارف، ابن رجب حنبلی: ص۱۵۱)
ترجمه: تابعین اهل شام، امثال امام خالد بن مَعْدَان و امام مَکْحُوْل، امام لقمان بن عامر و غیره تابعین بزرگوار رحمه الله علیهم شب نیمۀ شعبان را تعظیم نموده و در این شب به عبادت می کوشیدند. مردم فضیلت و تعظیم شب برائت را از ایشان اخذ کرده اند.

امام محمد بن ادریس شافعی (رح) می فرماید:
وبَلَغَنَا أَنَّهُ کَانَ یُقَالُ: إنَّ الدُّعَاءَ یُسْتَجَابُ فِی خَمْسِ لَیَالٍ فِی لَیْلَهِ الْجُمُعَهِ، وَلَیْلَهِ الْأَضْحَى، وَلَیْلَهِ الْفِطْرِ، وَأَوَّلِ لَیْلَهٍ مِنْ رَجَبٍ، وَلَیْلَهِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ… وَأَنَا أَسْتَحِبُّ کُلَّ مَا حُکِیَتْ فِی هَذِهِ اللَّیَالِیِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَکُونَ فَرْضًا.
(کتاب الام للشافعی: ج۱ ص۲۳۱، العباده لیله العیدین، السنن الکبرى للبیهقی: ج۳ ص۳۱۹)

ترجمه: بزرگان گفته اند که دعاء در پنج شب زودتر قبول می شود: شب جمعه، شب عید الاضحی، شب عید الفطر، اولین شب ماه رجب، و شب پانزدهم شعبان. و هرچه در مورد این شب بیان شده است من آنها مستحب می دانم نه فرض.

علامه زین الدین بن ابراهیم مشهور به ابن نجیم مصری حنفی (رح)می فرماید:
ومِنْ الْمَنْدُوبَاتِ إحْیَاءُ لَیَالِی الْعَشْرِ مِنْ رَمَضَانَ وَلَیْلَتَیْ الْعِیدَیْنِ وَلَیَالِی عَشْرِ ذِی الْحِجَّهِ وَلَیْلَهِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ کَمَا وَرَدَتْ بِهِ الْأَحَادِیثُ وَذَکَرَهَا فِی التَّرْغِیبِ وَالتَّرْهِیبِ مُفَصَّلَهً.
( البحر الرائق لابن النجیم: ج۲ ص۵۶)
ترجمه: عبادت ده شب پایانی رمضان، و شب های دو عید، ده شب (اول) ذی الحجه، شب نیمۀ شعبان همانگونه که در احادیث وارد شده است و علامه منذری به تفصیل در «الترغیب والترهیب» آورده از مستحبات می باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن