خانه / فرهنگ و جامعه / فکر و دعوت / علت دشمنی مسیحیت با اسلام

علت دشمنی مسیحیت با اسلام

صاحب‏ نظـــــران در باره علت دشمنــــى مسیحــــیت و غرب با اسلام نظر یه ‏هاى متفاوتى ذکر کرده‏اند. برخى این دشمنى را به عوامل سیاسى مربوط نموده‏اند و برخى آن را حاصل و پیامد جنگ‏ هاى صلیبى مى‏دانند. پروفسور ساثرن بر این عقیده است که بیم و تنفر جهان مسیحى از اسلام زائیده نادانى مسیحیان بوده است. وى مى‏گوید: که چهار قرن نخستین تاریخ اسلام را باید عصر نادانى جهان مسیحی از اسلام دانست زیرا در این مدت اروپائیان عملاً چیزى از اسلام نمى‏دانستند و تنها کوشش مى‏کردند که در فروغ گفته ‏هاى انجیل آن را مورد تفسیر و بررسى قرار دهند. این نویسنده اندیشه ‏گران غربى آن روز گار را به مردى نادان همانند مى‏داند که در زندانى به سر مى‏برد و شایعاتى از بیرون زندان مى‏شنود و کوشش میکند که با کمک باور هاى پیش‏ ساخته بدانچه میشنود شکل دهد.

1- اگر چه عـــــوامل فوق در سبب این کینه ‏تـــوزى مؤثر بوده‏ اند لیــکن همان‏گونه که کارل بکر مستشرق آلمانى نیز معتقد است دشمنى از زمانى به وجود آمد که اسلام پدید آمد و سپس گسترش یافت و سد محکمى در برابر نفوذ مسیحیت ایجاد کرد و به تدریج به سرزمین‏ هاى مسیحى‏نشین سرایت کرد.

2- دین اسلام پس از شکست مقاومت ‏هاى مشرکان و یهودیان و حاکمیت یافتن بر جزیرة العرب به تدریج در سیر گسترش خود به سر زمین‏ هاى مسیحى‏ نشین راه یافت و در میان مردم آن نواحى نفوذ کرد لذا غلبه نخستین اسلام و مسلمانان بر مناطق مسیحى از انگیزه ‏هاى مهم دشمنى مسیحیان با اسلام گشت.

3- بنابر این نمى‏توان گفت دشمنى صلیبیون غرب با اسلام تنها باز تاب جنگ ‏هاى صلیبى است بلکه انگیزه صلیبى ‏گرى از جنگ‏ هاى صلیبى سابقه بیشترى دارد. اندیشه صلیبى‏ گرى بر اساس کشمکش میان اسلام و مسیحیت استوار بوده است. این فکر از جنبش اسلام براى فتح کشور ها در همان عصر اول اسلامى پدید آمد در صورتى که جنگ ‏هاى صلیبى تا قرن یازدهم میلادى هنوز آغاز نشده بود. در واقع مى‏توانیم آغاز جنگ ‏هاى واقعى صلیبى را مربوط به اوایل قرن هشتم میلادى بدانیم که سپاه اسلام در پاى دیوار هاى قسطنطنیه غرب را به اشغال تهدید مى‏کرد در زمانى که اسلام از اسپانیا به سوى دشت‏ هاى فرانسه پیش آمد و مسیحیت و ملل شمال اروپا را در معرض تهدید قرار داد با پیروزى مسلمانان در جنوب اروپا مسیحیت به اهمیت خطرى که اسلام موجب آن بود پى برد.

4- ارنست بارکر جنگ ‏هاى صلیبى را جلوه‏اى از نزاع متوالى بین کلیسا و تمدن مردم مسیحى شرق و ایمان و تمدن کشور هاى اسلامى مى‏داند که با جنگ هر قل هراکلیوس در یرموک که در سال 636 میلادى از نیروى خلیفه عمر(رض) شکست خورد آغاز گردید ولى پایان آن به درستى قابل تعئین نیست این نزاع و در گیرى در یک وقت مذهبى و در هنگام دیگر سیاسى بوده است در یک طرف نژاد رمانس و اسلاو قرار داشته و در طرف دیگر ترک و عرب بوده‏اند.

5- یکى دیگر از نویسندگان حتى جنگ‏ هاى صلیبى را فصل میانه آن کشاکشِ از شرق و غرب محسوب مى‏نماید که جنگ‏ هاى تروا و جنگ‏ هاى ایران کهن مقدمه آن و عرصه ‏جویى دولت ‏هاى استعمارگر اروپاى غربى فصل آخر آن به شمار مى‏رود لذا جنگ ‏هاى صلیبى را عکس‏ العمل اروپاى مسیحى بر ضد آسیاى مسلمان مى ‏داند که از سال 12 ق / 633م، نه تنها در شام وآسیاى صغیر بلکه در اسپانیا و سیسیل نیز وضع هجومى داشت.

6- از پایان صده هفتم تامیانه ‏هاى صده پانزدهم میلادى اسلام در چهره ‏هاى گوناگون عربى ‏گرى، عثمانى‏گرى، شمال افریقایى یا اسپانیایى خود بر اروپاى مسیحى چیره بود و همواره آن را مورد تهدید قرارمى‏داد. در طول این صده ‏هاى متمادى تنها نیروى اسلام بود که اروپا را در زمینه ‏هاى سیاسى، فکرى و اقتصادى به شیوه‏اى جدید تهدید مى‏کرد.

7- اما با توجه به این که سر زمین ‏هاى اسلامى در همسایگى و حتى در رأس قلمروهاى مسیحى قرار داشت لذا مسیحى ‏گرى حاکم بر غرب نمى ‏توانست به دیده دوستى به اسلام و مسلمانان بنگرد. به گفته گاردنر قدرتى که در اسلام نهفته بود اروپا را به وحشت انداخت و سبب شد مبلغان مسیح دشمنى بین کلیسا و اسلام را امرى دینى بدانند و به آن دامن بزنند.

================

جریان های ضد اسلامی مسیحیت، نوشته: فقیر الله صمیم

 منبع: سایت اصلاح نت

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

اسلام دین هر زمان و هر مکان

نویسنده: انیسه«غزنوی» اسلام دین جهانی است که با هر زمان و مکان ساز گار است. …

یک دیدگاه

  1. ان شا الله به یاری خدا و امام زمان روزی برسد که کل نسل مسیحیان و یهودیان از زمین پاک و نابود شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *