خانه / فرهنگ و جامعه / فکر و دعوت / فتنهء سلاح برای حرکت اسلامی – 3‏

فتنهء سلاح برای حرکت اسلامی – 3‏

  • باید آماده سازی سالم و ریشه ای باشد:

بدیهی است که در اسلام کیفیت بر کمیت حق تقدّم دارد. آنچه اهمیت دارد نحوه و نوعیت است نه شمارهء انبوه افراد.

الله چه نیکو آفریده است:

كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ. بقره: 249

چه بسیارند گروه های اندکی که به فرمان خدا، بر گروه های فراوانی چیره شده اند.

باز می فرماید:

وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ (25). توبه

خداوند شما را در مواقع زیادی یاری کرد و در جنگ حنین بدانگاه که فزونی خودتان شما را به اعجاب انداخت، ولی آن لشکریان فراوان اصلاً به کار شما نیامدند، زمین با همه وسعتش بر شما تنگ آمد و از آن پس پشت کردید و پای به فرار نهادید.

فرایند آماده سازی در اسلام به مثابهء یک عکس العمل نیست که در اثر مواقع و شرایط خاصی پدید آید و یا اینکه سبک مغزی و بی پروایی و خودرائی برخی افراد مقتضی آن باشد و یا اینکه امور عاطفی و احساسی خارج از حوزهء عقلانیت دست اندرکار آن باشند، بلکه فرایند آماده سازی به مثابهء روشی ریشه دار و تکامل یافته با سیما و خطوط ویژهء خود و همآهنگ با نشانه ها مراحل و اهداف مشخص خویش می باشد. این فرایند در دین الله دارای قواعد و مبانی ویژه ای است که باید آنها را جستجو نمود و بدانها التزام و تعهّد داشت و چنگ زد.

امام حسن البنّا شهید در “کنفرانس پنجم” به همین معنای واضح و روشن اشارت نموده و فرموده است:

برادران مسلمان! بویژه ای کسانی که روح سلحشوری شما را فراگرفته، و در بدست آوردن نتیجه، دچار شتابزدگی شده اید! این سخن بلند و پر طمطراق را از فراز این منبر در این کنفرانس از من بشنوید! گامهای مسیر شما ترسیم شده اند ومرز های آن مشخص گردیده اند… من هیچگاه از این مرزها و خطوط، که کا ملا بدان دل بسته ام، و قانع شده ام که بهترین راه رسیدن به هدف است، تخلف نخواهم ورزید.

آری! شاید این راه ممتد و طولانی باشد، اما راه دیگری جز آن وجود ندارد. بدون تردید، مردانگی از طریق شکیبایی، فعالیت مستمر و تلاش و کوشش مداوم آشکار می شود. هرکس از شما می خواهد، میوه را قبل از رسیدن و غنچه را قبل از شکفتن بچیند، من یکی به هیچ وجه با او نیستم، بدین جهت، بهتر است او از این دعوت منصرف شود و دست بکشد و به دعوت و جنبش دیگری بپیوندد. هرکس در کنار من، شکیبایی و تحمّل به خرج دهد تا بذر کاشته شده سربزند، درخت بروید، میوه برسد و زمان برداشت فرا رسد، بدون تردید پاداش او نزد الله متعال خواهد بود. مسلماً الله پاداش نیکوکاران را از ما دریغ نخواهد داشت: یا پیروزی و رهبری، یا شهادت و خوشبختی…

برادران!شما خواهان رضایت و خوشنودی و پاداش الله هستید، قطعاً تا زمانی که در کار خود مخلص باشید، این چیز برایتان تضمین شده است. الله مسئولیت نتایج فعالیت ها را بدوش شما ننهاده است، بلکه از شما خواسته با آمادگی کامل و از روی صداقت و اخلاص، عمل نمایید. پس از این، یا ما در کار خود دچار خطا خواهیم شد که اجر مجتهدان را به خود اختصاص خواهیم داد و یا اینکه راه درست را می پیماییم و به هدف نائل می شویم که مسلّماً اجر آنهایی را بدست خواهیم آورد که با اجتهاد خود راه درست پیموده اند. وانگهی تجارب و اندوخته های گذشته و کنونی، ثابت نموده اند که خیر و برکت تنها در راه شما نهفته است و جز با طرح ها و نقشه های شما، محصولی وجود نخواهد داشت و ثوابی جز در عمل شما نهفته نخواهد بود. پس با کوشش ها و تلاشهایتان ریسک نکنید و با شعار موفقیت خود شرطبندی ننمایید، بکوشید که الله متعال با شما است و هیچگاه از اعمال شما نخواهد کاست و براستی که موفقیت و پیروزی از آن اهل عمل و کوشش است:

وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ. بقره: 143

و خدا اعمال شما را ضايع نميگرداند بيگمان خدا نسبت به مردم بس رؤوف و مهربان است.

  • باید از پاسخگویی به عکس العمل ها پرهیز نمود:

چون نتیجهء آن برای دین و دنیا، مفسدت انگیز است. این مقوله دارای چند خاستگاه می باشد:

  • شاید قدرت و توانایی جنبش هنوز کامل نشده، از این رو احتمال آن می رود، جنبش در یک نبرد نابرابر و نامناسب نابود و تصفیه گردد.
  • گاه احتمال آن می رود، حجم توانایی های دشمن به نسبت ما چند برابر باشد، لذا باید از رویارویی مستقیم با آن پرهیز نمود، بلکه می بایست ساخت توانایی ها را رشد و توسعه داد و در انتظار فرصت دیگر نشست. در چنین شرایطی تنها چیزی که سودمند به نظر می رسد مانور دادن و از خدعه و نیرنگ استفاده نمودن است.
  • گاه دشمنان متعدد در مصاف هم قرار می گیرند، دشمنانی که تضعیف هر کدام به مصلحت دیگری است، نه به سود اسلام. بدینجهت برافروختن آتش جنگ در میان آنان سودمندتر و نزدیک تر به ترفندهای دشمن ستیزی است.

لازم به ذکر است که هیچگاه بر عکس العمل ها، عقلانیت و تعادلگرایی تسلّط ندارد، بلکه بیشتر عاطفه گرایی و بی رویه بودن، محرّک آنها است که بی تردید پیامد آن، چیزی جز شکست مسلمانان نبود.

  • ریسک ننمودن و در معرض نابودی قرار ندادن مسلمانان در زمان نابرابری نیروها:

در شرح «المقنع» آمده است: جایز نیست مسلمانان از صحنهء جنگ هر چند تصور کنند، دارند نابود می شوند، بگریزند، چون الله فرموده است:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا زَحْفًا فَلَا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَارَ (15). انفال

ای مؤمنان! هنگامی که با انبوه کافران روبرو شدید، پشت نکنید (فرار ننمایید).

البته مشروط بر اینکه تعداد کفّار بیشتر از دو برابر مسلمانان نباشد.

الله می فرماید:

فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ. انفال: 66

اگر از شما صد نفر شکیبا باشند، بر دویست نفر غلبه می کنند.
ابن عباس گفته است: هر کسی از مقابل دو نفر بگریزد، گناه فرار شامل حال او میشود. و اگر از مقابل سه نفر فرار کند، گناه فرار از صحنهء جنگ شامل او نمی گردد… شرح المقنح: 3: 316.

در پایان، بحث از بحران اسلحه خودم را از ذکر یگ نکته ناگزیر می بینم و آن اینکه این بحران شگافهای  در پیکرهء جنبش اسلامی پدید آورده، که قابل التیام نیست. وانگهی منجر به افت ده ها جوانی شده، که قبل از ایمان سلاح بدوش گرفته اند و پیش از آنکه درس اطاعت و نظم بگیرند، آموزش استفاده از قدرت دیده اند. بدین جهت، سلاح بر آنها حاکم گشته، و مظاهر فریبنده، و نماد های غیر منضبط و خارج از حوزهء عقلانیت قدرت، آنان را دریک پرتگاه هولنا ک، انداخته است.

 

پایان

 

 

انگیزه های سقوط در نیمه راه مبارزه

نوشته: استاد فتحی یکن

ترجمه: داود ناروئی

منبع: سایت اصلاح نت islahnet.com

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

اخوّت و صمیمیّت

اخوّت، برادری و صمیمیّت، از مهمترین ویژگی های نسل بی نظیر قرآنی بوده است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *