فکر و دعوت

فرستادگان الله تعالي و نشانه‌هاي پيامبري‌شان

حکمت از فرستادن پيامبران عليهم‌السلام:

سؤال: چرا الله متعال پيامبران را فرستاده است؟

جواب:‌

1- الله متعال پيامبران عليهم‌السلام را فرستاده است، تا مردم پروردگار و آفريدگارشان را به صورت صحيح بشناسند و او را به گونة درست عبادت و پرستش نمايند.

الله متعال مي‌فرمايد:

{وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ} [الأنبياء:25]

(ما پيش از تو هيچ پيغمبري را نفرستاده‌ايم، مگر اين كه به او وحي كرده‌ايم كه: معبودي جز من نيست، پس فقط مرا پرستش كنيد).

2- الله متعال تمام چيزهاي را که در وجود شما است با حکمت آفريده است، پس چشم، بيني، دهان، گوش و حتي کوچک‌ترين رگي که در وجود شما است عبث و بيهوده آفريده نشده است، و ترديد نيست که تمامي وجود شما بر اساس حکمت آفريده شده است نه بيهوده و عبث.

الله متعال در اين زمينه مي‌فرمايد:

{أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ. فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ} [المؤمنون:115-116]

(آيا گمان برده‌ايد كه ما شما را بيهوده آفريده‌ايم و  به سوي ما برگردانده نمي‌شويد. خداوندي كه فرمانرواي راستين است و هيچ معبودي جز او نيست و صاحب عرش عظيم است، برتر از آن است [كه جهان هستي را بيهوده و بي‌هدف آفريده باشد]).

و اما شما هرگز حکمت اين آفرينش را نمي‌دانيد مگر به وسيلة تعليمات و آموزش‌هاي که انبيا عليهم‌السلام از جانب پروردگارتان آورده‌اند.

ساکنان کنوني روي زمين صد سال پيش در عالم غيب بودند، سپس به دنيا آمدند، و به احتمال زياد اکثر ايشان تا صد سال آينده از دنيا مي‌روند.

هيچ انساني نمي‌داند که چرا به اين دنيا آمده است، و براي چه از اين دنيا خارج مي‌شود، مگر به وسيلة آموزش‌هاي پروردگار عالم، همان ذاتي که انسان‌ را زنده به دنيا آورده و بعد از مدتي او را مي‌ميمراند. الله متعال جهت آموزش اين امور مهم، خطرناک و سرنوشت‌ساز که ما بدون کمک او آنها را نمي‌دانستيم، پيامبران عليهم‌السلام را فرستاده است.

پروردگاري که ما را آفريده، نيک مي‌داند که وضعيت زندگي ما با چه چيزهاي اصلاح مي‌شود، و چه چيزي نفس‌هاي ما را تزکيه و اخلاق ما را پاکيزه مي‌سازد. لذا ما را به وسيلة فرستادگانش به تمام چيزهاي که باعث سعادت دنيا و آخرت مان مي‌شود رهنمون نموده است. چنان چه مي‌فرمايد:

{كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ } [البقرة:151]

(و همچنين پيغمبري را از خودتان در ميان‌تان برانگيختم كه آيات ما را بر شما مي‌خواند و شما را پاكيزه مي‌دارد و به شما كتاب [قرآن] و حكمت [اسرار و منافع احكام] را مي‌آموزد. و به شما [به همراه كتاب و حكمت] چيزي ياد مي‌دهد كه نمي‌توانستيد آن را بياموزيد).

3- الله عزوجل پيغمبرانش را فرستاده تا بشريت را از اختلافات اساسي در زندگي‌شان رهانيده و ايشان را به سوي حقي که آفريدگارشان اراده نموده است رهنمون شوند.

الله متعال مي‌فرمايد:

{وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ} [النحل:64]

(ما كتاب [قرآن] را بر تو نازل نكرده‌ايم مگر بدان خاطر كه چيزي را براي مردمان بيان و روشن نمايي كه در آن اختلاف دارند، و هدايت و رحمت براي مؤمنان گردد).

4- پيامبرانش را فرستاده تا دينش را بر روي زمين اقامه کنند و از او حفاظت نمايند، و بندگانش را از تشتت و پراکندگي باز دارند و به آن چه که الله جل‌جلاله فرستاده است حکم نمايند.

الله تعالي مي‌فرمايد:

‌{شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ} [الشورى:13]

(خداوند آييني را براي شما بيان داشته و روشن نموده است كه آن را به نوح توصيه كرده است و ما آن را به تو وحي و به ابراهيم و موسي و عيسي سفارش نموده‌ايم که دين را پابرجا داريد و در آن تفرّقه نكنيد و اختلاف نورزيد).

{إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا} [النساء:105]

(ما كتاب بر حق را بر تو نازل كرده‌ايم تا ميان مردمان طبق آن چه خدا به تو نشان داده است داوري كني، و مدافع خاينان مباش).

5- فرستادگانش را فرستاده تا انسان‌هاي مؤمن را بشارت دهند به پاداشي که الله متعال براي بندگان فرمانبردارش آمده نموده است. و بيم دهند کفار را از سرانجام شوم‌شان؛ و اين که هيچ‌گونه عذري براي بندگانش نماند و اقامة حجت از جانب پروردگارشان شده باشد. چنان چه مي‌فرمايد:

{رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا} [النساء:165]

(ما پيغمبران را فرستاديم تا [مؤمنان را به ثواب] مژده‌رسان، و [كافران را به عقاب] بيم‌دهنده باشند، و بعد از آمدن پيغمبران حجّت و دليلي بر خدا براي مردمان باقي نماند و خدا چيرة حكيم).

6- ارائة اسوة نيکو براي آدميان در سلوک استوار، اخلاق برتر، عبادت درست و استقامت و پايداري در راه هدايت الهي.

الله متعال مي‌فرمايد:

{لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا} [الأحزاب:21]

(سرمشق و الگوي زيبايي در [شيوه پندار و گفتار و كردار] پيغمبر خدا براي شما است. براي كساني كه اميد به خدا داشته، و جوياي قيامت باشند، و خداي را بسيار ياد كنند).

و اين دانش و تعاليم عالي پروردگار عالم، ممکن نيست که انسان‌ها تنها به وسيلة عقل و خردشان به آن برسند؛ بلکه از طريق وحي الهي آن را فرا مي‌گيرند.

دلايل و نشانه‌هاي صدق رسالت پيامبران:

سؤال: دلايلي را که الله متعال براي پيامبرانش ارزاني نموده تا مردم ايشان را تکذيب ننمايند چيست؟

جواب: ادله و براهيني که قرآن‌کريم آنها را به نام (آيات)‌ ياد نموده است که به معناي علامات، دلايل و بينات مي‌باشد و پيامبران الهي به وسيلة آن مورد تصديق قرار مي‌گيرند. و مردم آنها را به نام (معجزات) ياد مي‌کنند.

سؤال: معجزه چيست؟

جواب: معجزه عبارت از دليل روشن و نشانه‌اي است که بشر از آوردن مثل آن عاجز است؛ الله متعال بر دستان نبي مرسل خود جاري مي‌سازد که اين دلالت به صدق نبوت پيامبر و ثبات رسالتش مي‌کند.

گويا اين که پيامبر براي مردم مي‌گويد: اي مردم الله متعال مرا به سوي شما فرستاده و براي من از قدرتش نشانه‌هاي اعطا نموده که ادعاهاي مرا تصديق مي‌کند، و هيچ کس قادر نيست که اين علامات و نشانه‌ها را و يا شبيه آنها را بياورد جز الله عزوجل، تا اين که شما گمان نکنيد که من بر الله متعال افترا و دروغ مي‌بندم.

الله تعالي مي‌فرمايد:

{لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ} [الحديد:25]

(ما پيغمبران خود را همراه با دلايل متقن و معجزات روشن روانه كرده‌ايم، و با آنان كتاب‌ها و موازين [شناسايي حق و عدالت] نازل نموده‌ايم تا مردمان دادگرانه رفتار كنند).

سؤال:‌ مثال معجزاتي که الله متعال فرستادگانش را بدان تاييد نموده است چيست؟

جواب: از جمله مثال‌هاي که الله متعال در کتابش ذکر کرده حادثه‌اي است که بر سيدنا ابراهيم عليه‌السلام همراه با قومش اتفاق افتاده است.

الله متعال در اين مورد مي‌فرمايد:

{قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِينَ. قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ} [الأنبياء:68-69]

([برخي به برخي رو كردند و] گفتند: اگر مي‌خواهيد كاري كنيد ابراهيم را سخت بسوزانيد و خدايان خويش را مدد و ياري دهيد. [آتشي را برافروختند و ابراهيم را در آن انداختند و] ما به آتش دستور داديم كه اي آتش سرد و سالم شو بر ابراهيم).

و از آن جمله داستان موسي عليه‌السلام است، که الله متعال اين گونه آن را براي ما بيان مي‌نمايد:

{وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ فِي تِسْعِ آيَاتٍ إِلَى فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ} [النمل:12]

(و [اي موسي!] دست خود را به گريبان خويش فرو ببر كه سفيد و درخشان به در مي‌آيد، بدون آن كه عيبي در آن وجود داشته باشد، از جمله نُه معجزه‌اي است كه تو آنها را به فرعون و قوم او نشان خواهي داد. ايشان واقعاً جماعت طغيان‌گر و نافرمانبرداري هستند).

از جملة اين نُه معجزه، حادثه‌اي است که بر قوم فرعون در برابر تکبر و کفرشان رخ داده است.

الله متعال مي‌فرمايد:

{فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ} [الأعراف:133]

(پس سيل، ملخ، شپش، بقه، و خون را بر آنان فرستاديم كه هر يك معجزة جداگانه و روشني بود، امّا آنان تكبّر ورزيدند، چرا كه انسان‌هاي گناهكاري بودند).

و از جملة اين معجزات که الله متعال براي ما در کتابش بيان نموده است سيدنا عيسي عليه‌السلام مي‌باشد.

الله متعال مي‌فرمايد:

{إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَى وَالِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ} [المائدة:110]

(در آن هنگام خداوند [خطاب به عيسي] مي‌گويد: اي عيسي پسر مريم! به ياد آور نعمت مرا كه بر تو و مادرت ارزاني داشتم؛ بدان گاه كه توسّط جبرييل تو را نيرو بخشيدم و ياري دادم، ميان گهواره با مردم سخن مي‌گفتي و در ميان‌سالي، آن گاه كه نوشتن و دانش سودمند و تورات و انجيل را به تو آموختم. و آن گاه كه به دستور من چيزي از گِل به شكل پرنده مي‌ساختي و بدان مي‌دميدي و به فرمان من پرنده‌اي مي‌شد، و كورمادرزاد و مبتلاي به بيماري پيسي را به فرمان و قدرت من شفا مي‌دادي، و آن گاه كه مردگان را به فرمان من [زنده] بيرون مي‌آوردي، و آن گاه كه شرّ بني اسراييل را از سر تو كوتاه كردم در آن موقع كه دلايل و معجزات بدانان مي‌نمودي و كافران ايشان مي‌گفتند: اينها جز جادوي آشكار، چيز ديگري نمي‌باشد).

در نتيجة تحريف و تغييري که در دين عيسي عليه‌السلام به وجود آمد، انسان‌هاي جاهل و نادان از دلايل قوي رسالت عيسي عليه‌السلام گمان کردند که آنها به دست کس ديگري جز الله متعال و فرزند او ظاهر نمي‌شود؛ البته – به زعم آنان- و خدا از آن چه آنان مي‌گفتند بلندمرتبه‌تر است.

و اما معجزات و دلايل آشکار رسالت سيدنا محمد صلي‌الله‌عليه‌وسلم در بحث آينده خواهد آمد.

خلاصة بحث:

  • الله متعال پيامبرانش را فرستاده تا او را براي مردم معرفي کنند؛
  • انسان‌ها را به عبادت و پرستش وي فراخوانند؛
  • حکمت از آفرينش آنان را براي‌شان بيان دارند؛
  • آنان را از اختلافات هلاک‌کننده نجات دهند؛
  • دين الهي را در بين شان اقامه نمود، در ميان‌شان به آن چه الله تعالي فرو فرستاده است حکم کنند؛
  • مؤمنان را به آن چه الله متعال از نعمت‌ها براي‌شان تهيه ديده است مژده دهند؛
  • کافران را از عواقب شوم کفرشان بيم دهند و بترسانند؛
  • دلايل الله جل‌جلاله را در ميان مردم برپا کنند تا گنهکاران در روز قيامت بهانه نياورند؛
  • بالاخره الگوهاي نيکويي براي مؤمنان باشند.
  • الله متعال فرستادگانش را با دلايل و براهين واضحي تأييد نموده است که در قرآن‌کريم از آنها به نام آيات و بينات تعبير شده، و مردم آنها را معجزات مي‌گويند؛ اين معجزات گواه بر صدق رسالت، و اثبات پيامبري انبيا عليهم‌السلام و نشانة اين است که آنان تبليغ‌کنندگان دين خداوند هستند.

 

=====================================================

عقيدة اسلامي

نويسنده: عبدالمجيد زنداني

مترجم: نعـمت الله سبحاني

منبع: http://islahnet.com/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
خرید مدرک دیپلم خرید مدرک فوق دیپلم خرید مدرک لیسانس خرید مدرک دکتری خرید مدرک خرید مدرک دانشگاهی قانونی خرید مدرک دانشگاهی مدرک دانشگاهی قانونی مدرک دانشگاهی خرید مدرک معتبر خرید مدرک معتبر دانشگاهی مدرک معتبر مدرک معتبر دانشگاهی مدرک تحصیلی معتبر چگونه مدرک تحصیلی بگیریم از کجا مدرک تحصیلی بگیریم قیمت مدرک تحصیلی سایت خرید مدرک تحصیلی