خانه / فقه و احکام / قربانی و عید قربان

قربانی و عید قربان

در عید قربان یكی از مراسم مذهبی و اسلامی این است كه قربانی به بارگاه الهی تقدیم نماییم. كلمه‌ی قربانی عربی است به معنی نزدیك كردن، یعنی: مردم چنان كاری را انجام دهد كه به آقایش نزدیك شود. اگر غلام بخواهد كه قرب ونزدیكی آقایش را حاصل كند و دل او را به خود متمایل گرداند كه به او لطف و خوبی نشان دهد، پس چنان كاری را انجام می‌دهد كه برای آقایش خوب باشد. در این مدت قربانی كردن همان چیزی است كه الله تعالى را از ما خوش می‌گرداند و ما و شما به بارگاه الهی جزو همان كسانی قرار می‌گیریم كه به بارگاه الهی نزدیك هستند. پس نزدیكان الهی همان كسانی خواهند بود كه عبادات الهی را خالص، فقط به خاطر رضای خدا انجام می‌دهند.

نماز عید واجبی شرعی است. ما و شما در شبانه‌روز پنج وقت نماز فرضی را به جا می‌آوریم و بعد از نماز عشا سه ركعت نماز وتر می‌خوانیم كه واجب می‌باشد.. در روز عید، دو ركعت نماز مانند وتر واجب هستند. پایه و درجه آن نماز و وتر تفاوتی ندارد، اما در آن روز یك نوع سرور و خوشی و شادمانی‌ای دست می‌دهد كه بزرگ، كوچك همه همت می‌كنند و در عیدگاه جمع می‌شوند. متأسفانه برای نماز جماعت كه فرض است و درجه‌اش از وتر و نفل خیلی بالاتر است، از خود سستی نشان می‌دهند. كاش همت و توجه مسلمانان به طرف فرایض، اگر از هجوم بردن برای نماز عید بیش‌تر نمی‌بود، ولی مثل آن می‌بود.

اگر چه نماز عید یك بار خوانده می‌شود، اما مزد و پاداش نمازهای پنج گانه فرضی خیلی بالاتر است. هدف این نیست كه برای نماز عید توجه و اهتمام نشود، هدف این است كه فرایض و نمازهای پنج وقت را خیلی مهم بگیرید. برخی هستند كه تنها نماز عید را می‌خوانند اما از نمازهای پنج وقت غافل هستند.

نماز عید واجب است و باید به طرف آن توجه داشته باشیم و بعد از نماز عید بر ما قربانی لازم است و در حقیقت این است كه ما جان و مال خود را به بارگاه الهی تقدیم نماییم؛ زیرا غلام هستیم و همه چیز غلام، متعلق به آقا است. ولی الله تعالى در شبانه‌روز، تقریباً دو ساعت از وقت ما را به خودش اختصاص داده كه در آن نمازهای پنجگانه ادا شود، و ۲۲ ساعت را برای ما كه غلام او هستیم، آزاد گذاشته كه بروید  و كارهای خودتان را انجام دهید. یازده ماه بخورید، در یك ماه، شب‌ها هم بخورید، فقط روزش را روزه بگیرید. مال و ثروتی را كه الله تعالى به شما داده، سی و نه قسمتش را خودتان مصرف كنید و یك قسمت آن را برای خدا بدهید. در محصولات زمین ده یك را بدهید. در زكات حیوانات نیز مقدار معینی را بدهید. به هر حال الله تعالى كل مال و كل وقت ما را از ما نمی‌خواهد. در این روز كه شادمانی می‌كنید، الله تعالى می‌فرماید كه شما یك قربانی صدقه نموده به بارگاه الهی تقدیم دارید. حضرت ابراهیم علیه السلام خوابی دید كه من دارم پسرم را ذبح می‌كنم. الله تعالى گفت: همان چیزی را كه از همه نزدت محبوت‌تر است، به بارگاه الله قربان كن. او نگاه كرد، دید از همه، فرزندش را بیش‌تر دوست دارد كه در سن كهولت به وی عطا شده بود و فرزند دیگری هم ندارد. به پسرش گفت: ای فرزند من خوابی دیده‌ام – خواب‌های پیامبران و دستوری از جانب الله هستند – كه ترا به بارگاه الله قربانی می‌كنم. پسر – كه پیامبر زاده بود – گفت: «یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ» [الصافات/۱۰۲]. ای پدر! هر چه به شما دستور داده شده، را انجام بده. اگر در آن‌جا آن پسر ذبح می‌شد، بر ما و شما لازم می‌شد كه یك فرزند را به بارگاه الهی قربانی نماییم. ولی الله تعالى رحم كرد، و قوچی را به عنوان عوض و فدیه برای آن پسر فرستاد كه ابراهیم قربانی كند. لذا بر ما هم همین لازم است.

از پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم سوال كردند: مَا هَذِهِ الْأَضَاحِیُّ؟[۱]  قربانی چه چیز است؟ نبی اكرم صلى الله علیه وسلم فرمودند:سُنَّةُ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ. این روشی است كه پدربزرگ شما حضرت ابراهیم علیه السلام آن را به جا آورده است، همان روش را الله تعالى بر شما واجب گردانیده است. صحابه عرض نمودند: در مقابل این كار الله تعالى به ما چه جایزه می‌دهد؟ مَا لَنَا مِنْهَا؟ نبی اكرم فرمودند: بِكُلِّ شَعْرَةٍ حَسَنَةٌ. حیوانی را كه شما به بارگاه خدا قربانی می‌كنید، در مقابل هر موی از آن یك نیكی به شما می‌رسد.

خداوند متعال به شما آن‌قدر نیكی می‌دهد كه به حساب نیایند.

الله تعالى می‌فرماید: این قربانی كه شما به بارگاه الهی تقدیم می‌كنید، گوشت، خون، پوست، مو و پشم‌هایش به بارگاه الهی نمی‌روند، پوست و گوشتش را خودتان و همسایه‌ها و مساكین می‌خورند، آن‌چه پیش خدا می‌رود اخلاص شما است. «وَلَكِنْ یَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ» [الحج/۳۷]

پس خدای تعالى می‌داند كه اخلاص و نیت، و رابطه‌اش بنده با او چه‌طور بوده، مطابق به همان رابطه با او برخورد می‌كند.

شیخ الحدیث مولانا سید محمدیوسف حسین‌پور

منبع: سنت آنلاين

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

بیان ترتیب نماز و حالات روحی هنگام ادای نماز

نویسنده: استاد ناصر سبحانی  سپیده سر می‌زند؛ و یکی از آیات الهی جلوه‌گر می‌شود؛ تحولی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *