خانه / فرهنگ و جامعه / فکر و دعوت / مادی گرایان (دهری ها) چگونه شکار فریب شیطان شدند؟

مادی گرایان (دهری ها) چگونه شکار فریب شیطان شدند؟

ابلیس عده بسیاری را به این پندار افکند که خدا و صانعی در کار نیست و این اشیاء بی پدیدارنده هَست شده اند. اینان چون صانع را به حس در نیافتند و برای شناختنش عقل و نَقل را به کار نگرفتند منکر او شدند. اما آیا خردمندی در وجود صانع شک می کند؟ اگر انسان به زمین گذر کند و در آن ساختمانی نبیند و در بازگشت، آنجا دیواری بیابد می فهمد که کسی آن را بنا کرده است. پس آیا این زمین گسترده وسقف برآورده و بنیانهای شگفت آور و قوانین طبیعی حکیمانه بر وجود صانع دلالت نمی کند؟ و چه خوش گفت آن عرب که از پشگل شتر به وجود شتر پی توان برد، آیا آسمانی بدین لطافت و زمین به این فشردگی دلیل بر وجود خدای لطیف خبیر نیست؟

حتى اگر انسان در نفس خود بیندیشد دلیل کافی می یابد و قانع می شود، زیرا در بدن انسان آن قدر حکمت هست که در یک کتاب نگنجد: دندانهای پیشین برای بریدن تیز است و دندانها آسیاب برای ساییدن سخت؛ زبان لقمه جویده را در دهان می چرخاند؛ و سپس به هر عضوی غذای مورد نیازش می رسد. این انگشتان را بنگرید که چگونه بند بند است تا باز و بسته شود و بتوان با آن کار کرد؛ و چون زیاد به کار می رود تو خالی نیست تا محکم باشد و از هم بگسلد؛ و کوتاه و بلند است اما وقتی جمعش کنی برابر می ایستد و مُشت می شود و نیز چیزی در بدن نهفته شده که قوام بدن بدان است و آن نفس انسانی است که چون نباشد عقلی که به مصلحت رهبری مینماید از بین می رود. همه اینها به صدای بلند می گوید: {أَفِی اللَّهِ شَک} (سوره ابراهیم، آیه ۱۰). «آیا در خدا شک است؟!». منکر از آنجا به خطا افتاده که از راه حس خدا را می طلبد؛ و بعضی از آن رو منکر خدا گردیدند که نخست اجمالا وجودش را پذیرفته اند، اما چون تفصیل اثبات آن را درک نمی کنند ثبوت اصل وجود آن را به همان صورت اجمالی هم منکر می شوند. اما همین کسان اگر فکر خود را به کار بَرند می بینند بسا چیزها هست که فقط به صورت اجمالی قابل درک است مثل نفس و عقل؛ و کسی منکر وجود آنها نیست. غایت این است که اصل آفرینش به طور اجمال اثبات شود، اینکه خدا چیست و چگونه است قابل گفتگو نیست که او از چونی و چنانی برتر است.

از ادله قطعی وجود خدا این است که عالم حادث (قابل تغییر بوده و ابتدایی در پیدایشش بوده است) زیرا از حادثها خالی نیست و هر روز حوادثی نو پدید می آید و این تغییرات و حوادث هم مسببی می خواهد و آن خالق سبحان است. و اگر ملحد اعتراض نماید که این صانع مورد ادعای شما پدید آرنده صورت است و ماده باید موجود و قدیم باشد، در جواب گوییم: برای اثبات صانع احتیاج به ماده نیست، خود ایجاد صورتهای بی سابقه که نو پدید می آید – همچنانکه در تصویر دولاب مشاهد می کنیم – مصور لازم دارد و همان صانع است که اشیاء را «اختراع» کرده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از کتاب: تلبیس ابلیس. نوشته عبدالرحمن الجوزی

منبع: امّت آنلاین

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

هیچ کافری را به خواری منگرید!

نویسنده: صدیق قطبی   طبق تعالیم اسلامی، ملاک نهایی در سنجش افراد سرانجام آنهاست و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *