خانه / فقه و احکام / پرسش و پاسخ / نماز جماعت برای زنان

نماز جماعت برای زنان

نماز جماعت برای زن واجب نیست و نمازش در خانه به تنهایی بهتر از نماز جماعت در مسجد است.

از ابن عمر رضی الله عنهما روایت شده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: “لَا تَمْنَعُوا نِسَاءَکُمْ الْمَسَاجِدَ ، وَبُیُوتُهُنَّ خَیْرٌ لَهُنَّ” روایت ابودود. آلبانی آن را در “إرواء الغلیل” صحیح دانسته است. “زنان تان را از رفتن به مساجد منع نکنید و خانه‌های شان برای شان بهتر است”.

علمای کمیسیون دائمی فتوی می‌ گویند:

“ادای هیچ یک از نمازهای فرض پنجگانه در جماعت بر زنان واجب نیست و نمازشان در خانه بهتر از نمازشان در مسجد است، چه این نماز فرض باشد یا نفل؛ اما اگر زنی خواست در مسجد نماز بخواند نباید او را منع کرد ولی باید در خروج از خانه و در نماز به آداب اسلام پایبند باشد، یعنی با حجاب و بدون استفاده از عطر به مسجد برود و پشت مردان به نماز بایستد”. فتاوی اللجنة الدائمة: 8/213

شیخ بن باز رحمه الله می ‌گوید:

“اما زنان، نمازشان در خانه‌های شان برای شان بهتر است، چه به تنهایی بخوانند و چه با جماعت”. مجموع فتاوی ابن باز:12/78

اما اگر در خانه نماز جماعت برگزار شد پس برای زن بهتر است که با آنان نماز بخواند و به تنهایی نماز نگزارد، چه این جماعت، جماعت زنان باشد یا مردانی از محارم وی.

از ام الحسن روایت شده که “وی ام سلمة همسر رسول الله صلی الله علیه وسلم را دید که پیش نماز زنان شده بود و با آنان در صفشان ایستاده بود”. “عَنْ أُمِّ الْحَسَنِ: أَنَّهَا رَأَتْ أُمَّ سَلَمَةَ زَوْجَ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم تَؤُمُّ النِّسَاءَ، تَقُومُ مَعَهُنَّ فِی صَفِّهِنَّ” روایت ابوشیبه در “المصنف”. آلبانی آن را در “تمام المنة” صحیح دانسته است.

همچنین روایت شده است که عائشه رضی الله عنها گروهی از زنان را در نماز فرض امامت نمود، که هنگام امامت در میانه‌ ی آنان ایستاد. “أن عائشة رضی الله عنها أمت نسوة فی المکتوبة، فأمتهن بینهن وسطا” روایت بیهقی. نووی آن را در “الخلاصه” صحیح دانسته است چنانکه در “نصب الرایة” تألیف زیلعی آمده است.

علمای کمیسیون دائم فتوا می ‌گویند:

“و اگر در خانه به جماعت نماز خواندند بهتر است و امام شان وسط آنان در صف اول می ‌ایستد و کسی که قرائتش بهتر است و به احکام دین آگاه‌ تر است آنان را امامت می ‌کند”. فتاوی اللجنة الدائمة:8/213

پس برای وی بهتر این است که اگر در خانه‌ اش جماعتی برگزار می ‌شود همراه آنان به جماعت نماز بخواند تا فضیلت ثواب جماعت که فضلی والاست را به دست آورد و ترک نماز جماعت همراه آنان سبب سوء ظن نسبت به او نشود، مانند آنکه گمان کنند او از امام یا از جماعت خوشش نمی ‌آید.

برگرفته از: https://islamqa.info

ام احمد

 

    منبع: islamtape

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

آیا رقصیدن در اسلام جایز است؟ ‏

آیا رقصیدن در اسلام جایز است؟ پاسخ: اولا اصل رقص مباح هستش چه برای مردان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *