خانه / مطالب ویژه / وسایل و ابزار کنترل جمعیت و خطرات آنها

وسایل و ابزار کنترل جمعیت و خطرات آنها

برای کنترل جمعیت و جلوگیری از بارداری وسایل زیادی وجود دارد مثلاً : مجرّد ماندن و پرهیز از ازدواج، سرکوب نفس و بی‌توجهی به میل جنسی، سقط جنین، به کار بردن کاندوم، مصرف قرصهای ضد حاملگی و هر آنچه مانع بارداری شده یا سبب از بین رفتن تخم بعد از بارور شدن می‌شوندتمام این وسایل، آثار و پیامدهای خطرناک و زشتی دارند که در زیر پاره‌ای از آنها ذکر می‌شود :

الفشایع شدن زنا و مفاسد اخلاقی، آنچه در درجه‌ی اوّل انسان را از ارتکاب فساد باز می‌دارد ترس از خداوند است و اگر انسان دچار بی‌باوری و ضعف ایمان شد دیگر مانعی برای آن وجود نداردو در درجه‌ی دوم بیم از آبرویش موجب می‌شود از گناه دوری نماید.امّا با وجود وسایل پیشگیری و ضد بارداری زنان فاسد ترسی از حاملگی نداشته و به راحتی از آن جلوگیری می‌کنند و در نهایت هر دو طرف بدون ترس و شرم به فساد و عیّاشی می‌پردازند.

بگسترش گناه و بی‌بندوباری باعث شیوع بیماریهای پلیدی چون سفلیس و سوزاک شده و جامعه با آلوده شدن به آنها به کام مرگ می‌رود.

جدریده شدن پرده‌ی شرم و حیا و آلودگی اخلاقی و اختلاط اَنساب و سست شدن پیوند خانوادگی و … که همه‌ی آنها باعث فروپاشی جامعه و ایجاد هرج و مرج در آن و نهایتاً نزول بلاهای آسمانی از طرف خداوند می‌شوند.

دکم شدن دستهای پُر توان جوانان و ازدیاد جمعیت پیرمردان و پیرزنان به سبب کنترل بی‌هدف جمعیت که نتیجه‌ی آن در کلّ پایین آمدن سطح تولیدو رفاه عمومی و بوجود آمدن بحرانهای سیاسی و نظامی می‌باشد.

ه‍بی‌مهری در روابط زن و شوهر به علّت نبود فرزند و یا محدود شدن تعداد آنها با استفاده از وسایل جلوگیری، چون فرزندان عامل تقویت عشق و  علاقه‌ی همسران و بردبار بودن آنها در مقابل گرفتاریها و مشکلات زندگی هستندو اگر در شرایطی یکی از آنها کم مهری کرده و همسرش را اذیّت نمود وجود فرزندان آنرا برایش تحمّل‌پذیر می‌کندامّا اگر فرزندی در بین نباشد روابط سست و بی‌روح شده و طلاقها زیاد می‌شوند و میکروب شرّ و فساد در خانواده‌ها سرایت کرده و در نهایت جامعه ضعیف و فاسد می‌شود.

وتجرّد گزیدن سبب سرکوب نفس و بی‌توجهی به سرشت بشری و عدم اِرضای صحیح تمایلات خدادادی است که ثمره‌ی آن افسردگی و اضطراب و بیماریهای عصبی و بی‌تابی در زندگی می‌باشدو به همین علّت و دلایل دیگر پیامبر (صاز تنها زیستن نهی فرموده است.

زاُفتادگی رَحِم و بیماریهای دیگر ناشی از سِقط جنین برای رهایی از تولد فرزند و یا جلوگیری از افزایش تعداد آنها که گاهی سبب مرگ زن می‌شوندپزشکان و روانشناسان زیانهای پیشگیری و کنترل جمعیّت را به اِجمال و تفصیل بیان کرده‌اند.

دکتر کلیر فولسوم می‌گوید :

تا به امروز هیچ نوع وسیله‌ی آسان یا ارزانی وجود ندارد که در کنترل جمعیت و پیشگیری استفاده شود و هیچ خطری هم نداشته باشدبه دلایل فوق عدّه‌ی زیادی از پزشکان و روانشناسان دولتهای خود را دعوت به مبارزه با استعمال وسایل پیشگیری و کنترل جمعیت کرده و به بیان زیانهای علمی این پدیده و تجربیات و مشاهدات خود برای آنان پرداخته‌اند.

دولتها نیز به دعوت آنان پاسخ داده و از تجارت این گونه وسایل جلوگیری می‌کنند و حتّی در اِزای تولد فرزند به خانواده‌ها پاداش داده و جریمه‌های رشد جمعیت خانواده را برداشته و برای دور کردن مردم از این وسایل و تجارت و تبلیغ و رواج آنها تنبیهاتی اندیشیده‌اند.

5- بیان حکم شرعی با ذکر دلایل

از آنچه بیان شد به خوبی می‌توان ‌فهمید که دلایل طرفداران کنترل جمعیت علمی نبوده و قابل اعتماد نیستند و واقعیت زندگی بشری و سرشت انسان و روح اسلام با آن سازگار نمی‌باشد.از طرفی هم وسایلی که برای این منظور به کار گرفته می‌شوند از تمام جِهات (دینی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، روانی و جسمیمُضرّ و زیان‌آور هستند.

پس می‌توان نتیجه گرفت : کنترل جمعیّت مطلقاً حرام است و پیشگیری هم جز در شرایط استثنایی از زندگی فردی حرام می‌باشدامّا این حکم برای همه‌ی افراد عمومیت ندارد و چنانکه زنانی شرایط زایمان طبیعی را نداشته باشند و در هر زایمان باید خود را به تیغ جرّاحی بسپارند و یا حاملگی باعث بیماری و ضعف شدید آنان می‌شود شامل این حکم نبوده و به دلیل اهمیت جان و جلوگیری از خطرات احتمالی می‌توانند پیشگیری نمایند، زیرا هدف اصلی شریعت خداوند کسب مصالح بندگان و دور کردن مفاسد از زندگی آنان است و در شرایط اختیار دو مصلحت، مفیدترین آنها ترجیح دارد و در حالت اجبار به ارتکاب جرم و گناه کم زیان‌ترین آن توصیه شده است.

 

تصمیم شماره 42 تاریخ 13/4/1396 ه‍. ق

ستایش سزاوار خداوند است، و سلام و درود او بر آخرین پیامبران و یاران و پیروانش باد.

در جلسه‌ی هشتم انجمن بزرگان علماء که در نیمه‌ی اول ماه ربیع‌الآخر سال 1396 ه‍ق برگزار شد اعضاء موضوع پیشگیری از حاملگی و کنترل و تنظیم جمعیت را بررسی کردند با توجه به تصمیم جلسه‌‌ی هفتم که در نیمه‌ی اول ماه شعبان سال 1395 ه‍ق در مورد طرح این موضوع در جدول کاری این جلسه گرفته شده بود، کمیسیون دائمی تحقیقات علمی و صدور فتوی از قبل زمینه‌ی این بحث را تدارک دید و اعضای مجلس بعد از تبادل نظر و شنیدن آراء مختلف در این باره تصمیم نهایی خود را به قرار زیر اعلام می‌دارد :

از آنجا که شریعت اسلامی ازدیاد فرزندان و رشد جمعیت را تشویق نموده و فرزند را بزرگترین نعمت خداوند و منّتی از جانب او به بندگان می‌داند و تمام نصوص شرعی (قرآن و سنّتکه کمیسیون دائمی تحقیقات علمی و صدور فتوی برای این منظور تهیه کرده بود و با توجّه به اینکه کنترل جمعیت و پیشگیری از بارداری با سرشت انسان و شریعت اسلام که هر دو جنبه‌ی الهی دارند سازگار نمی‌باشند و همچنین اطلاع از اهداف پلید گروهی که دعوت به کنترل جمعیت و پیشگیری می‌کنند و برای فریب مسلمانان و جامعه‌ی عربی و تسلّط بر منابع مادّی و بشری آنها در تلاشند و این شیوه‌ی تفکّر در مورد فرزند ریشه در جاهلیت داشته و ناشی از گمان بد به خداوند است و به منظور رشد نیروی انسانی در جامعه اسلامی این مجلس تصمیم گرفت که اعلام نماید :

کنترل جمعیّت مطلاقً جایز نیست، و پیشگیری هم اگر از ترس گرسنگی و نبود رزق و روزی است جایز نمی‌باشد زیرا تنها روزی رسان خداوند بوده و او روزیِ همه‌ی موجودات را می‌دهدامّآ اگر پیشگیری به علتهایی چون نیاز زن به عمل جرّاحی هنگام زایمان و یا رعایت فاصله بین تولد فرزندان برای حفظ مصلحت خانوادگی باشد هیچ مانع شرعی ندارد زیرا احادیث صحیح (زیادیاز پیامبر (صو فتواهای عدّه‌ای از اصحاب ایشان بیانگر جواز عزل می‌باشند.

و همگام با رأی گروهی از فقهاء که خوردن دوا را تا چهل روز از اِنعقاد نُطفه برای سقط آن جایز می‌دانند و حتّی لازم بودن پیشگیری در شرایط خطرناک را اِعلام می‌داریمشایان ذکر است که شیخ عبدالله بن غدیان در مورد حکم استثنای اخیر توقّف نموده و رأی ندادند.

سلام و درود خداوند بر پیامبر و یاران و پیروانش باد.

کمیسیون دائمی تحقیقات علمی و صدور فتوی :

1-         عبدالله بن سلمان بن منیع (عضو)

2-         عبدالله بن عبدالرحمن بن غدیان (عضو)

3-         عبدالرزاق عفیفی (نایب رئیس)

4-         ابراهیم بن محمد آل الشیخ (رئیس)

 

    منبع: سايت نوار اسلام

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

نابترین سخنان کوتاه (33)

‏1601.‏    بهترین وسیله برای جلب محبت دیگران ، نیکی در باره آنها ست‎. ‎روسو ‏1602.‏    …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *