خانه / فرهنگ و جامعه / فکر و دعوت / چرا پیروزی به تاخیر می افتد؟

چرا پیروزی به تاخیر می افتد؟

ممکن است روند پیروزی به تأخیر بیافتد یا به کندی پیش برود برای کسانی که به آنها ظلم و ستم شده و به ناحق و تنها به این خاطر که گفته­اند پروردگار ما الله است از خانه­ و کاشانه­ی خود اخراج شده­اند… چه بسا این کندی در پیروزی، از روی حکمتی باشد که خداوند اراده نموده است.
و گاهی روند پیروزی به تأخیر می­افتد یا به کندی پیش می­رود به این دلیل که بنیه­ی أمت مسلمان هنوز به حدّ پختگی نرسیده است و هنوز به حدّ کمال نرسیده است و هنوز نیروهایش جمع نشده و به سطح مطلوب از نیرو نرسیده است و همه­ی سلولهایش آماده و مجهّز نگشته است تا بالاترین و آخرین حدّ نیروها و توانایی­هایش شناخته شوند، به­طوری که اگر در این زمان به پیروزی و تمکینی دست یابد بخاطر قدرت نداشتن بر پاسداری از آن در طولانی مدت، خیلی زود آن را از دست می­دهد.
گاهی روند پیروزی به تأخیر می­افتد یا به کندی می­گراید تا أمت اسلام، آخرین میزان نیرویی که در توان دارد و آخرین دارایی و اندوخته­ای که دارد را بذل و بخشش نماید و هر چیز دوست­داشتنی و گرانبها را راحت و آسان در راه خدا صرف کند.
و چه بسا روند پیروزی به تأخیر می­افتد یا به کندی گام می­نهد تا أمت اسلام تمام نیرو و انرژی خود را تجربه کند، تا پی ببرد که این نیروها به تنهایی و بدون تکیه بر خداوند تضمین­کننده­ی پیروزی نمی­باشد، بلکه پیروزی تنها از جانب خداوند فرود می­آید آن­گاه که تمام آنچه که در توان دارد را صرف می­کند و بعد از آن امر را به خداوند واگذار می­نماید.
و ممکن است روند پیروزی به تأخیر بیافتد یا به کندی پیش برود تا که أمت مسلمان بیشتر با خداوند متعال ارتباط برقرار کند و در آن حال­که رنج می­برد و درد می­کشد و بذل و بخشش می­نماید، هیچ پشتوانه و تکیه­گاهی جز خداوند نمی­یابد و در سختی­ها تنها و تنها به خداوند روی می­آورد، و این ارتباط درواقع نخستین ضمانت­کننده­ی پایداری او بر همین برنامه و مسیر است بعد از پیروزی­ای که با اجازه­ی خداوند حاصل می­شود، طوری­که نه سرکشی و طغیان می­کند و نه از حق و عدالت و خیری منحرف می­گردد که خداوند بوسیله­ی آن پیروزش نموده است.
و چه بسا روند پیروزی به تأخیر می­افتد یا با کندی مواجه می­شود به این دلیل که أمت مسلمان هنوز منحصرا مبارزه و بخشش و فداکاریهای خود را در خدمت خداوند متعال و دعوت او در نیاورده است، به ­گونه ­ای­که یا برای به دست آوردن مال و اموال و غنیمت می­جنگد یا از روی تعصب شخصی وارد جنگ می­شود یا از روی شجاعت در برابر دشمنان به جنگ می­پردازد…
درحالی­که خداوند می­خواهد جهاد تنها برای او و در راه او باشد و به دور از تمامی تمایلات غالب بر انسان.
و از رسول­خدا پرسیدند: يكي بخاطر غنيمت، ديگري از روی شجاعت و فردي بخاطر ريا مي­جنگد. كدام يك، در راه خدا بشمار مي­رود؟ رسول­ الله فرمود:
«مَنْ قَاتَلَ لِتَكُونَ كَلِمَةُ اللهِ هِيَ الْعُلْيَا فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللهِ»
(كسي كه براي اعلاي كلمه­ی الله بجنگد، او مجاهد راه خدا است).

همچنین گاهی روند پیروزی به تأخیر می­افتد یا به کندی می­گراید بدین خاطر که در لابلای بدی و شرّی که أمت مسلمان با آن مبارزه می­کند مقداری خوبی و خیر باقی مانده است، بنابراین خداوند می­خواهد خیر و خوبی را از شرّ و بدی بیرون بکشد تا آنچه می­ماند کاملا شرّ خالص باشد و سپس شرّ تک و تنها از بین برود و ذره­ای از خیر هم در آن نماند که هیچ و بیهوده نابود گردد.
و ممکن است روند پیروزی به تأخیر بیافتد یا دچار کندی شود به این دلیل که باطلی که أمت مسلمان با آن به مبارزه می­پردازد هنوز انحرافش کاملا برای مردم آشکار و روشن نگشته است، طوری­که اگر در این هنگام مؤمنان بر آن تسلط یابند ممکن است کسانی که فریب این باطل را خورده­اند به یاری و کمک باطل بشتابند، چرا که هنوز قانع نشده­اند که آن باطل دارای فساد است و حتما باید نابود گردد…
بنابراین پیوسته در درون افراد بی­گناهی که حقیقت برایشان آشکار نگشته، ریشه­هایش باقی می­ماند، در نتیجه خداوند اراده می­نماید که باطل باقی بماند تا چهره­ی واقعی آن کاملا برای مردم رو شود و رسوا گردد، و دیگر کسی برای نابودی آن تأسف نخورد.
و چه بسا روند پیروزی به تأخیر می­افتد و به کندی پیش می­رود بدین خاطر که محیط هنوز شایستگی استقبال از حق و خیر و عدالتی را ندارد که أمت مسلمان آنرا به تصویر می­کشد و آن را نمایندگی می­کند ، به­گونه­ای­که اگر أمت مسلمان در این زمان به پیروزی دست یابد با مخالفت و ستیز از جانب محیط بی­ثبات و ناپایدار مواجه می­شود، بنابراین نزاع پیوسته پابرجا می­ماند تا درون افراد پیرامون آن، آمادگی استقبال از حق پیروزمند و حفظ و باقی­گذاشتن آن را پیدا کند.
بخاطر تمامی اینها و بخاطر چیزهای دیگری که تنها خدا می­داند ممکن است روند پیروزی به تاخیر بیافتد، و فداکاری­ها و جان­فشانی­ها چند برابر گردد و دردها و رنجها بیشتر شود، اما با این حال خداوند از کسانی که ایمان آورده­اند دفاع می­نماید و آخرِ سر هم آنها را به پیروزی می­رساند.
درحقیقت پیروزی هزینه­هایی دارد که باید پرداخت، بعد از اینکه خداوند متعال اجازه­ی پیروزی بدهد، و بعد از اینکه اسباب را به کار بست و بهای آن را پرداخت و پس از اینکه محیط پیرامونش برای استقبال و پذیرش و ماندگاری آن آماده گشت.
وَلَيَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥٓۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ * ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّٰهُمۡ فِي ٱلۡأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلۡأُمُورِ
«و به طور مسلّم خدا ياري مي‌دهد كساني را كه (دین) او را ياري می­دهند. خداوند نيرومند و چيره است. (آن مؤمناني كه خدا بديشان وعده‌ي ياري و پيروزي داده است) كساني هستند كه هرگاه در زمين ايشان را قدرت بخشيم، نماز را برپای مي‌دارند و زكات را مي‌پردازند، و امر به معروف، و نهي از منكر مي‌نمايند، و سرانجام همه‌ي كارها به خدا برمي‌گردد».  (حج:40-41)
نویسنده: سید قطب رحمه الله
مترجم: خداداد مطاعی پور

سایت قطب

درباره ی اصلاح نت

همچنین ببینید

سنت خدا در ناسپاسی نعمت و تغییر آن

منبع:سنتهای الهی    تألیف: دکتر عبدالکریم زیدان مترجم: مصطفی ذوالفقار طلب {قانون نعمتها و تغییر آن} …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *