دارالافتاء اهل سنت

کفاره قسم

براساس مذهب فقهی احناف، کفاره ی قسم را باید به ده نفر داد و یا این که کل کفاره ی قسمش را به یک نفرِ مستحق و نیازمند در طی مدت ده روز بدهد. نا گفته نماند که اگر کفاره یا قیمت آن را یک مرتبه به یک مسکین داد جایز نیست.
کفاره ی قسم به شرح زیر است: ۱- ده مسکین را طعام دهد (یعنی ناهار و شام) یا به ده مسکین به هر کدام مقدار دو کیلو و دویست و پنجاه گرم گندم (نصف صاع) یا قیمت آن را بدهد؛ و یا به یک مسکین ده روز هر روز مقدار دو کیلو و دویست و پنجاه گرم گندم (نصف صاع) یا قیمت آن را بدهد. ۲- به ده مسکین لباس بدهد یا اگر غلام در اختیار دارد یک غلام آزاد کند. ۳- اگر مال ندارد و تنگ دست است و نمی تواند هیچ یک از صورت های بالا را عملی سازد، سه روز پیاپی روزه بگیرد به شرطی که در تمام روزها همچنان تنگ دست و نادار باقی بماند.

«فَکَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَهِ مَسَاکِینَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِیکُمْ أَوْ کِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِیرُ رَقَبَهٍ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیَامُ ثَلَاثَهِ أَیَّامٍ… الآیه» (مائده۷/۸۹)

و فی حاشیه ابن عابدین:
قوله عشره مساکین ای تحقیقا وتقدیرا حتی لو اعطی مسکینا واحدا فی عشره ایام کل یوم نصف صاع یجوز ولو اعطاه فی یوم واحد بدفعات فی عشرساعات قیل یجزی وقیل لا هو الصحیح لانه انما جاز اعطاه فی الیوم الثانی تنزیلا له منزله مسکین آخرلتجدد الحاجه. {کتاب الایمان ،کفاره الیمین ،۱۱/۲۸۹، دارالثقافه والتراث}

و فی الهندیه:
ولو اعطی مسکینا واحدا عشره اثواب فی مره واحده لم یجزئه کما فی الطعام وان اعطاه فی کل یوم ثوبا حتی استکمل عشره ایام اجزاه کما فی الطعام. {کتاب الایمان،کفاره الیمین ،۲/۶۹، دارالفکر}

و فی الفقه الاسلامیه وادلته:
و لو اعطی مسکینا واحدا عشره ایام غداء وعشاء او اعطی مسکینا واحدا عشره ایام کل یوم نصف صاع جاز عند الحنفیه لان المقصود سد حاجه عشره مساکین وقد تحقق.{کتاب الایمان ،کفاره الیمین ،۴/۲۵۷۹، دارالفکر}

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن